24 Duty digitaliserar kontakten mellan hantverkare och kund vid akuta jobb. Appen har gått från idé till succé på mindre än två år. Hösten 2022 stängde bolaget sin första finansieringsrunda på 10 miljoner och de expanderar hela tiden till fler och fler städer.
– Det är en tjänst som passar för konsumenter idag som är vana vid olika förmedlingstjänster som inom taxibranschen eller foodtechbranschen. Nu applicerar vi den tekniken på hantverksbranschen, säger grundaren Mikael Jarefjäll Weidestam.
Och Borås INK har varit med på resan ända från ett tidigt skede. Våren 2021 deltog 24 Duty i INK LAB, Borås INKs intensivprogram för entreprenörer som är i början av sin resa. Programmet avslutas med en pitchtävling där Mikael och 24 Duty kom på andra plats. Efter INK LAB fortsatte 24 Duty arbeta med Borås INK som ett inkubatorbolag där de bland annat fått stöd med affärsutveckling och investerarnätverk. Sedan dess har bolaget växt på alla sätt; antal kunder, anslutna hantverkare och anställda.
– Den 15 april är ett magiskt datum. Då slängde jag mig ut darrande. Marknaden har tagit emot mig väldigt bra och jag är glad över den positiva feedbacken från kunder och företag och att vi har fått återkommande kunder tidigt, säger Mikael.
Målet med 24 Duty är att underlätta för privatpersoner och företag att snabbt få tag i en hantverkare, oavsett veckodag eller tid på dygnet. Samtidigt underlättar tjänsten administrationen med bland annat ROT- och RUT-avdrag för hantverkaren så att mindre serviceuppdrag blir lönsamma att åta sig. Till tjänsten finns anslutna snickare, rörmokare, elektriker, glasmästare, låssmeder och spolbilar som alla är noggrant utvalda och verifierade att de håller vad de lovar.
Målet att revolutionera hantverksbranschen
Tjänsten fungerar så att kunden beställer ett servicejobb genom appen, webbsidan eller via telefon. Hantverkaren har en timma inställelsetid och släpper allt som han eller hon håller på med för att åka på servicejobbet. Uppdraget kan innebära installation av en diskmaskin, spolning av ett avlopp eller åtgärda ett akut elfel. Efter ett uppdrag har kunden möjlighet att betygsätta arbetet.
– Det har funnits tjänster för planerade arbeten i flera år, som till exempel Servicefinder som gjort en fantastisk resa. Jag känner att det finns ett intresse i produkten jag byggt och det finns jättemycket utvecklingspotential, säger Mikael.
Appen har en GPS-positionering för mer effektivitet. Där kan du också följa hantverkaren i realtid. Mikael har tidigare arbetat med kundupplevelse kring betalsätt på ett fintechbolag och vet hur kräsna användarna är på att tekniken ska fungera bra, att appen ska vara enkel att använda och att det ska vara säkert.
– Vi har byggt en superenkellösning som inte går att missförstå. Det är samma pris dygnet runt och genom appen är vi tillgängliga hela tiden. Vi garanterar inte att vi löser 100% av alla ärenden men vi löser 95% av alla uppdrag inom en timma. Som det ser ut nu kommer 70% av ordrarna in på dagen, 30% på kvällar och jättelite på natten. 24 Duty är en tjänst som fungerar när du behöver den, säger Mikael.
Han förklarar att han vill bort från begreppet jour, som är förknippat med höga extrakostnader.
– Jour hette det förr i tiden. 24 Duty kan jämföras med vad Über gjort för taxibranschen, det kommer en app och vänder upp och ner på hela branschen. Det här är exakt samma sak, säger Mikael.
Samtidigt samarbetar 24 Duty med alla hantverkare som erbjuder jour för att kunna erbjuda tjänsten dygnet runt. Det kostar inget för hantverkarna att vara anslutna till appen och de valideras innan de accepteras för att säkerställa att de håller löftet om att de är duktiga hantverkare.
Målet är att exportera appen till Europa och nästa steg är att under 2023 satsa på en etablering i de största städerna i Sverige.
– Vi får rida på vågen med digitalisering nu efter pandemin som gjort människor mer benägna att digitalisera sig. Nu har alla lärt sig, eller ja tvingats att lära sig, säger Mikael.
Mikael hade ingen tidigare erfarenhet av hantverksbranschen men såg ett problem som han kunde lösa. Han beskriver hantverksbranschen som ganska outforskad inom digitalisering och valde att satsa.
– Timingen passade bra. Det var under pandemin, den rollen jag var anställd som skulle försvinna så jag valde att prova vingarna med detta och nu är det bara att gasa vidare, berättar Mikael.
Han berättar att driva bolag är hans kall i livet. Redan som 18-åring startade Mikael företaget Loosewear. Det hela började med att han virkade mössor men som sedan växte till ett eget varumärke med försäljning av snowbordkläder i Sverige och Norge. Det blev en lärorik tid med flera resor till Kina. Den första resan dit blev inte som han tänkt sig.
– Jag åkte till en familjevän i Shanghai och tänkte att han har vart där i några år, han kan säkert hjälpa mig. Jag fick gjort några provkollektioner men det var ingen som ville lyssna på vad jag hade att säga, berättar Mikael.
Men Mikael är inte den som ger upp så han gav det ett nytt försök. Den här gången hade han tagit reda på mer information via handelskammaren och var i Kina i 10 dagar. På den sista dagen åkte Mikael och hans bror till en stor marknad för agenter. De var ensamma västerlänningar, hade läst ett par terminer mandarin men ändå förstod ingen vad de försökte säga och ingen pratade engelska. I sista sekund hade de turen att råka träffa rätt person, som lät dem pitcha idén och det gav frukt, så till slut kom tillverkningen igång.
– Kinaresan lade grunden för min vilja att driva företag, säger Mikael.
Mentorer och inkubatorn gav skjuts framåt
Om det var något han lärde sig av Kina-äventyret så är det att inte vara rädd för att ta hjälp av andra. När så Mikael valde att satsa på affärsidén 24 Duty tog han hjälp av en mentor, Hans Torell. Av honom fick Mikael tips om Borås INK och han fick rådet att söka till INK LAB, ett åttaveckors förinkubatorprogram med föreläsningar, workshops och personlig coachning.
– Det var verkligen hur roligt som helst! Jag är väldigt glad att jag var med. Det har också gjort att det tog fart, att jag fått spridning på tjänsten och folk börjar prata om den. Det var superintensivt att hinna med, men så värdefullt. På några områden blev det en del upprepning men det gav samtidigt en möjlighet att ställa andra frågor kopplade till ämnet. INK LAB blev också en validering på att jag passade in i Borås INKs inkubatorprocess, säger Mikael.
Ett av de områden som INK LAB fokuserar på är att träna pitch.
– De insikterna jag fick från INK LAB gav en skjuts framåt. Jag fick väldigt bra coachning under den här tiden på min pitch som gjorde att jag kunde prata om bolaget på ett ännu bättre och vassare sätt. Jag tog ganska tidigt ett beslut att jag ville ta in pengar i bolaget och där har jag fått hjälp i att prata om 24 Duty på rätt sätt vilket gjorde att flera bolag blev intresserade av att investera i oss, säger Mikael.
Nu har det gått två år sedan Mikael deltog i INK LAB och han är snart redo att göra exit från INK Business. Fokus har framförallt varit att hitta kapital för att kunna skala upp snabbare. I höstas tog bolaget in 10 miljoner i sin första finansieringsrunda.
– Genom Borås INK har jag fått kontakter, både finansiellt och andra kontakter, som jag inte hade haft annars. De vet vilka event du ska gå på, vad det finns för bidrag och kapital att söka. Det blir lite räkmacka så man kommer fram snabbare, säger Mikael.
Mikael har även ett stort stöd i sin mentor Thomas Andersson.
Vi önskar 24 Duty stort lycka till och ser med spänning fram emot att följa deras fortsatta resa!