Kom ihåg INK DAY
den 18/9 kl 10-12

Titta på INK DAY

Stort tack till alla er som följde oss LIVE på INK DAY och som har tittat i efterhand. Vi återkommer med tid och datum för nästa INK DAY.
Glöm inte hålla utkik på vår hemsida och i våra sociala kanaler efter mer information.

Frågor som dök upp i chatten på INK DAY

Niklas Ivarsson

Vi på Miljöbron är i miljöbranschen och har precis börjat fokusera på att koppla affärskoncept (nya tjänster, produkter) till Agenda 2030 och dess mål. Dvs. man tar en utmaning som världen/del av världen står inför och hittar en lösning som också genererar profit. I detta engagerar vi högskolestudenter och digitala verktyg som drivkrafter/verktyg. Hur stor potential tror du detta tillvägagångssätt har? Särskilda branscher (trasiga eller välmående) som har att vinna på denna ingång.

SVAR: Hej Miriam, jag tycker det låter alldeles utmärkt att kombinera styrkan av er grundare/ägare med studenter och digitala verktyg. För mig låter det som en mix av erfarenhet, unga hungriga människor och samtidigt paketera lösningarna med hjälp av befintliga digitala verktyg. Stort lycka till i byggandet!

 

Angelique Fihn

Hur var era marknadsföring och branding resa precis när ni lanserade?

SVAR: Vi befinner oss nu i lanserings fasen så fokuserar mycket på detta just nu. Det är viktigt för oss att skapa ett starkt varumärke. Vi använder oss av de medlen vi kan och undersöker vilka möjligheter vi har. Vi har precis fått in en praktikant till exempel från Hyper island som jobbar med våra sociala medier och vår digitala strategi.

 

Hur försörjde ni er när ni startade? Jobbade ni kvar på gamla jobb/jobbade extra för att få in lön eller lyckades ni få finansiering från början? Ett stort steg är ju att gå från heltidsinkomst till inget…

SVAR: Hej Johanna, jag började faktiskt med att söka starta eget bidrag via arbetsförmedlingen där jag fick pengar för att kunna starta och utveckla min affärsidé under ett halvår. Efter det halvåret började jobba extra för att få det att gå runt. Det är tufft i början men så värt det!

 

Vilken resa gjorde ni för att hitta en fabrik? Letade ni själva, eller fick ni hjälp i Borås med kontakter? Tack.

SVAR: Hej Patrycja, När jag startade mitt första bolag började jag med att leta mycket själv genom att googla och nätverka, men tyvärr var det svårare än jag trodde att hitta en fabrik som kunde producera små kvantiteter och med spetskompetens inom underkläder. Jag tog tillslut kontakt med Business Sweden som hjälpte mig hitta fabriker på den marknaden jag var intresserad av. Den fabrik jag började jobba med i mitt andra bolag visade sig bli ett långvarigt samarbete och vi jobbar idag med samma fabrik när vi producerar våra produkter till Femique. Inkubatorn har även varit till stor hjälp när det kommer till att hitta leverantörer och mässor är också ett tips när du letar producenter och leverantörer.

 

Andreas Nyberg

Hur var era marknadsföring och branding resa precis när ni lanserade?

SVAR: Hej Patrycja, vi startade från 0 med varumärket och byggde upp det tillsammans med våra kompisar som var lite “kända”. Vi kunde klä upp dem i våra kläder och sen använda bilderna till att annonsera med på sociala medier.

 

Hur försörjde ni er när ni startade? Jobbade ni kvar på gamla jobb/jobbade extra för att få in lön eller lyckades ni få finansiering från början? Ett stort steg är ju att gå från heltidsinkomst till inget… 

SVAR: Hej Johanna. Vi jobbade extra fram till oktober 2018 på andra jobb, för att precis som du säger få in lön  Blev ett väldigt bra steg för oss då vi kände att Ciszere som varumärke behövde få växa fram över tid.

 

Vilken resa gjorde ni för att hitta en fabrik? Letade ni själva, eller fick ni hjälp i Borås med kontakter? Tack.

SVAR: Vi letade väldigt mycket själva för att hitta någon som kunde vara med på vår resa och förstå vad det var vi ville göra  Men sen finns det jättemycket kunskap i Borås om fabriker och kontakter, där fick vi hjälp av Borås INK att hitta samarbetspartners.