Våren innebär intensiva perioder av mässdeltagande för inkubatorbolagen. Förra veckan var flera bolag iväg på olika mässor – Customized Carbon 3D Fabrics i Paris, XY Climate i Frankfurt och Enrad i Kista.
I Paris hölls i dagarna JEC World – världens största kompositmässa som täcker hela värdekedjan inom komposit, från råvara till processorer och slutprodukter. Nandan och Prarthanaa Khokar samt Fredrik Winberg var på plats för att visa upp sitt 3D-armeringsmaterial av kolfiber. Teknologin och armeringsmaterialet är utvecklade av Nandan vid Chalmers Tekniska Högskola och bolaget drivs nu av hans dotter Prarthanaa tillsammans med Fredrik.
– Vi var med på JEC World för att skapa relationer snarare än att sälja. Vi fick enormt stor uppmärksamhet för vår komposit, större än förväntat inklusive en stor order av strategisk betydelse från ett mycket respekterat företag. Vår närmsta framtidsplan är att skapa en produktion som gör att vi kan leverera större volymer, säger Prarthanaa Khokar, VD Customized Carbon 3D Fabrics.
XY Climate som tillverkar den värmespridande mattan Heat Spreader för vatten- och elgolvvärmesystem var på ISH-mässan i Frankfurt, världens ledande mässa för badrum, byggnad, energi, luftkonditioneringsteknik och förnybar energi.
– Det är en enormt stor mässa och vi träffade många potentiellt nya kunder. Nu ska vi hem och följa upp alla kontakter samtidigt som vi jobbar med installationsanvisningar till våra system som vi säljer på vår nya, uppdaterade hemsida. Vi satsar nu också hårt på annonsering och syns kommande veckor i Bygga Hus nyhetsbrev samt i tidningen Vi i Villa, säger Lennarth Palmquist, grundare och VD XY Climate.
Enrad höll sig hemma i Sverige där Fastighetsmässan Easyfairs i Kista gick av stapeln. Enrad har haft en framgångsrik början på året och det fortsätter i samma spår.
– Genom att vara med på Fastighetsmässan fick vi än en gång bekräftat att stora värmepumpar och vätskekylaraggregat med f-gasfritt köldmedium är helt rätt. Som bolag känner vi oss hemma på en sådan stor mässa och vi hade många besökare, framförallt av nya kunder som vi fick under 2016. En hel del nya kontakter och processer är i rullning och de mest intressanta är ihop med andra bolag som ställde ut på mässan. Vi letar alltid nya kunder bland utställare när vi är på mässor. Utfall från den här mässan kommer märkas tidigast under hösten, men jag känner på mig att det kommer bli bra, säger Andreas Bäckäng, VD Enrad.