En marknadsplats skapad av entreprenörer, för entreprenörer. Vår senaste inkubatorkund BytUpp gör det lätt att både köpa och sälja maskiner och tillbehör.
De viktigaste nycklarna – ett verktyg för att veta vad som trendar och efterfrågas mest nu samt en kategorisering anpassad efter allt du kan hitta i en maskinpark.
Den 23 december 2019 lanserades marknadsplatsen BytUpp.se för försäljning maskiner inom transport, entreprenad och dess tillbehör. Målet för året är att få in en stor mängd besökare varje månad, som också återkommande använder siten. På bara några månader har de nått halvvägs i sitt mål för antal besök per månad. Nu ska vi på Borås INK stötta BytUpp i vårt INK Business-program för att bland annat öka takten med nya användare till siten.
– Markus och Madeleine har kommit in med ett fantastiskt driv och samtidigt gett tydliga ramar för hur vi ska jobba vidare från där vi är just nu. Vårt fokus just nu ligger på att sätta vår marknadsplan och kommunikationsplan, berättar Johan.
Konkurrent till ”Blocket” inom nischen entreprenadmaskiner
Utmaningen ligger i att få branschfolket att hitta till den nya marknadsplatsen. Främsta konkurrenten om målgruppen är ”Blocket” där du kan hitta allt. Men om du letar efter något väldigt specifikt kan det bli en nackdel eftersom produktkategorierna blir alltför allmänna. Idag finns det över 15 000 annonser på entreprenadmaskiner i hela landet, utan möjlighet att filtrera och förfina sin sökning förutom på län. Frustrationen i att inte hitta rätt bland alla tusentals annonser var det som väckte idén till BytUpp hos Johan Salinder, CEO.
– Det blir inte funktionellt för den som letar. Det kostar också extremt mycket pengar när det är så stort brus, eftersom du då måste betala för att annonsen ska komma upp på första sidan igen och igen, för att inte försvinna i bruset, säger Johan.
Användarvänlighet och relevanta annonser
Han vet vad han talar om. Johan har själv arbetat i entreprenadbranschen i 10 år i ledande positioner. Med sin bakgrund har han hög kännedom om kundens önskemål och krav när de ska uppgradera och förändra sin maskinpark.
– Människor i entreprenadbranschen är extremt stolta och medvetna. De ställer extrema krav på produkten och har en stor kännedom om vad som är rätt och fel, säger Johan.
På BytUpp.se finns åtta kategorier och 30 underkategorier. På siten annonserar såväl företag som entreprenörer med enstaka maskiner till salu. Användarvänlighet och relevanta annonser för kunderna är ett vinnande koncept.
– Vi har byggt något jag själv vill använda som är super nischat för branschen. Responsen från användarna, framförallt butiksannonsörerna, har varit god. Det ringde en annonsör och sa att de var tvungna att ta bort annonsen för det ringer hela tiden, ler Johan.
Gratiserbjudanden för entreprenörer i Corona-krisen
På grund av Corona-krisen har BytUpp fått göra om sitt erbjudande för att locka kunder att börja använda siten.
– Corona drabbar alla, även denna branschen. Vi har tagit beslut på att vi vill hjälpa kunderna genom att låta butikerna testa abonnemangstjänsten kostnadsfritt till den 1 oktober. Vi vill vara deras partner. Även singelannonsörer får just nu testa fritt och vi skänker 10 kr till barncancerfonden för varje singelannons som läggs upp, berättar Johan.
Kampanjen har varit en stor del i att BytUpp nu kommit mer än halvvägs i att nå årets mål för antal användare per månad. En stor fördel för annonsörerna jämfört med andra annonseringsalternativ är att BytUpp med sin tydliga nisch kan ge information om vad som trendar just nu. Genom att berätta för annonsörerna om vad köparna letar efter för produkter kan de anpassa sitt utbud. Annonsören kan också få tydlig information om både hur många visningar och hur många klick en annons haft.
– BytUpp fungerar som en ”all inclusive” för annonsörerna. De vet att annonseringspengen är samma varje månad. De väljer av paketen light, standard eller premium och då ingår ett visst antal annonser varje månad, berättar Johan.
Finansiering en utmaning
Bytupp behöver nå ut till två målgrupper, dels säljarna och dels köparna. Det görs redan nu mycket affärer på siten och för att öka ännu mer handlar det om marknadsföring. Där är finansiering en stor utmaning, precis som för alla startups. Det var också hjälp med finansieringen som var en stor anledning till att Johan kontaktade Borås INK.
– Det var finansiering jag trodde jag behövde hjälp med och självklart behövs det med, men jag har blivit positivt överraskad över vilken extrem hjälp jag fått med att strukturera alla tankar som tidigare flög från höger till vänster och sen glömdes bort, berättar Johan.
Med tydliga kommunikations- och marknadsplaner vet Johan vad han ska fokusera på framöver. Han har fått hjälp att se vad som fungerat av de satsningar han hittills gjort, vad han själv kan göra och vad han behöver ta experthjälp för att nå sitt mål så kostnadseffektivt som möjligt.
– Jag är imponerad över hur snabbt Madeleine och Markus satte sig in i vår bransch. Vi har hittat en väldigt skön nivå som är affärseffektiv samtidigt som vi har väldigt roligt ihop, avslutar Johan.