Köp av fel storlek online orsakar mängder av returer. Taylor Semelsberger uppmärksammade problemet och nu har hennes startup Miro Solutions lanserat sin lösning. En programvara som integreras i e-handlar och hjälper kunderna välja rätt storlek med egenutvecklad teknik.
Taylor Semelsberger är stolt över att bolaget kommit så här långt med egna medel och idag har en programvara redo att börja användas.Miro Solutions är hennes tredje egna företag. Taylor som växte upp på en liten ort i staten Georgia, granne med en hästgård, öppnade redan som 20-åring ett företag i Atlanta där hon tillverkade accessoarer. Verksamheten förvärvades efter några månader av ett större företag. Taylor gick vidare och byggde upp ett klädvarumärke som gav henne publicitet i Vogue där hon omnämndes som ett av tio namn att hålla koll på i modevärlden framöver. Hon hoppade av universitetet och flyttade till New York.
− Vi sålde direkt till butiker som köpte stora kvantiteter men sen skickade kunderna tillbaka produkterna som de hade beställt för att de inte passade och då ville butikerna ha rabatt inför nästa säsong. Efter tre säsonger slutade det med att jag lade ner varumärket, berättar Taylor.
Problemet med returer var något som Taylor skulle återkomma till senare. Efter några år till i New York, som bland annat varumärkesansvarig för italienska Loro Piana, kom hon till ett vägskäl efter att ha förlorat sitt dåvarande jobb på grund av nedskärningar.
− Jag kom fram till att jag vill ta min examen och jag vill bo i att annat land, säger Taylor.
Började på entreprenörsprogram i England
Sagt och gjort. Taylor började på University of Westminster i England som har ett särskilt entreprenörprogram med möjlighet att få ett tvåårigt visum. Målet var redan från början att utveckla en idé som var så bra att hon fick det extra visumet. Taylor bubblar av innovativa idéer. Först hade hon en tanke om att skapa 3D-printade lösögonfransar, att med hjälp av ögonscanning skapa perfekta fransar för varje kunds ögonform som sedan skrivs ut i maskinen på plats i butiken. Men det var inte genomförbart i de 3D-maskiner som finns idag då de inte kan skriva ut i rätt fibermaterial.
Hon fortsatte på temat 3D och kroppsscanning och riktade istället in sig på 3D-stickningsmaskiner, med önskan om att kunna erbjuda skräddarsydda kläder som tillverkas i butiken medan du väntar – helt on-demand.
− Jag fick frågan om jag hade pengarna för att utveckla den idén, och nej, det hade jag inte så jag fick bryta ned den i vad jag skulle kunna ta mig an. Eftersom jag hade erfarenhet från mode och tillverkning visste jag att jag inte ville gå samma väg som många andra. När jag låg i sängen innan jag skulle somna slog det mig att det är skor jag ska satsa på. Till skillnad från kläder så töjer sig inte skor utan har en fast storlek, säger Taylor.
Affärsidén bygger på att Miro integreras i e-handlar för att med hjälp av AI-teknik hjälpa kunderna att hitta rätt storlek för den specifika modellen för att minska antalet returer till butikerna och samtidigt öka kundnöjdheten. Namnet Miro kommer från spanskans ord för att se och det latinska ordet för perfekt – att se perfekt. Fötterna scannas med hjälp av en app för smartphones tillgänglig via en QR-kod bredvid produkten i webbshopen. Efter scanning med smartphone får kunden veta vilken storlek som passar av just den skomodellen.
Kreativt team med rätt kompetenser
Med noll erfarenhet inom teknik, hon visste till exempel inte vad som var skillnaden mellan hård och mjukvara, började Taylor jobba med sin idé. Allt från att hitta sina kunder, undersöka hur konkurrensen såg ut och slutligen börja bygga Miro Solutions. Och hela tiden som arbetet fortskred publicerade Taylor inlägg på Instagram för att få feedback på sitt arbete; logo, presentation, pitchdeck.
− Det var så Dan, min första teammedlem och investerare kom in i bilden. Vi kände varandra sedan sex år tillbaka. Jag har alltid sett honom som ett teknikgeni, men att han var för bra för att jobba med mig, säger Taylor.
Efter att ha sett en wireframe, trådskiss, ville Dan höra mer om affärsidén. Dan blev ännu mer nyfiken och berättade att han ville gå in i Miro, både som CTO och som investerare. Han visste vad som behövdes för nästa steg och kände rätt person för att utveckla systemet, Neil, som tidigare arbetat på IBM. Nu var grundarteamet på plats och utvecklingen tog fart. Under 2020 förstärktes teamet ytterligare och består idag av nio personer.
Taylor gör ingen hemlighet av att hon inte är en tekniker. Därför tar hon också varje chans att söka till olika program och nätverk med inriktning mot fashiontech för att vidareutveckla sin idé.
− Jag är liksom mittemellan. Lite för teknisk för modebranschen och inte tillräckligt teknisk för tekniska acceleratorer. Därför blev jag glad över DeFINE, säger Taylor.
Inom det europeiska mentorskapsprogrammet DeFINE coachas Taylor och Miro Solutions av affärsutvecklare Simon Hjelte.
− Det är väldigt enkelt att jobba med Taylor som är en renodlad entreprenör. Hon är transparent med sina svagheter, tydlig med sin vision om hur bolaget ska byggas SAMT en riktig doer. Hon vågar utveckla produkten tillsammans med de potentiella kunderna och har redan 3 pilotprojekt signerade. Det här gör att hon utvecklar en produkt med en efterfrågad funktion som bekräftats av målgruppen istället för att antas av henne själv. Problem – solution fit som det heter på innovationsspråk är med andra ord god. Det tror jag kommer att leda till en snabbare adaption av kunder och etablering på marknaden vilket är gynnsamt ur alla aspekter och för samtliga intressenter, säger Simon.
Söker investerare till Miro Solutions
Inför starten av DeFINE var det framförallt två områden hon vill ha hjälp och stöd med. Dels att få ordning på strukturen och rollerna i bolaget, dels att nå ut till finansiärer. Huvudansvarig för mentorskapet i DeFINE är Borås INK och Simon Hjelte. Taylor kände inte till textilstaden Borås innan hon kom in på DeFINE-programmet men är imponerad över den samlade kunskap och nätverk som finns här och glad över att få jobba ihop med Borås INK.
− Simon har redan hjälpt mig att förfina mitt pitchdeck. Det är något jag har begränsad kunskap inom så jag behöver få hjälp att göra bolaget redo att investera i. Han har också presenterat mig för olika branschspecialister som bland annat en IP-specialist för att hjälpa mig skydda vår verksamhet, säger Taylor.
Fram tills nu är bolaget byggt helt på investeringar av teamet och de vinstpengar som Taylor pitchat hem. Totalt är £15 000 investerade i Miro. Taylor sätter ett stort värde på att de gjort all utveckling inom bolaget.
− Det känns speciellt att vi har byggt programvaran själva utan hjälp från externa utvecklare. Jag tycker att det återspeglas på produkten och det innebär att det också är mycket känslor investerade i produkten, säger Taylor.
Nu närmar sig den första investeringsrundan för Miro.
Vi på Borås INK önskar Taylor och Miro Solutions stort lycka till!