MyKiddo har skapat ett multifunktionellt, hållbart babynest i en unik kombination av ekologisk bomull och Tencel™ som ger en lyxig känsla av hög kvalitet. Nu är den OEKO-TEX-certifierade produkten lanserad på den svenska marknaden och bolaget har gjort exit från Borås INK.
− Borås INK har varit ett viktigt bollplank och vi har blivit ihopkopplade med ett nätverk av duktiga människor, som till exempel att få möjligheten att pitcha på SmartX-mässa i Tyskland, säger Linda Nordgren.
Det var i början av 2019 som grundarna till MyKiddo, Linda Nordgren och André Moraru ansökte till inkubatorn för att få stöd i hur de kunde komma vidare med sin affärsidé. Tack vare den textila inriktningen var Borås INK en bra matchning. När de startade MyKiddo hade de ingen erfarenhet av textilindustrin eller av att utveckla en innovativ produkt riktad till konsument. Linda hade tidigare arbetat i en säljorganisation och André hade arbetat som chef inom tjänstesektorn. Idén till MyKiddo växte fram när de såg ett problem i sin vardag.
− Vi har utvecklat babynestet utifrån egna erfarenheter från när vi hade spädbarn. Nestet har lite olika fokusområden men framför allt är det multifunktionellt, praktiskt, lätt att tvätta eftersom det till exempel går att byta överdrag, och har en lång livslängd, berättar Linda.
MyKiddos babynest är tillverkat som en multifunktionell produkt som kan börja användas redan under graviditeten för att dofta in mamman, upp till att barnet är ca 7 år. Under perioder har de arbetat i MyKiddos båda två, men nu driver Linda bolaget ensam. Utvecklingen av produkten började med att Linda själv sydde ett vanligt babynest, som hon sedan klippte sönder, sydde om och förändrade för att det skulle få en längre livslängd.
− Jag tänkte vad kan jag göra nu med babynestet för det kändes så hemskt mot naturen att slänga det. Jag funderade mycket över hur lång livslängd det skulle kunna ha, för att minska konsumtionen, säger Linda.
Unik kombination av bomull och Tencel™
Linda och sambon André hade flera workshops med Borås INK där de fokuserade på var miljöbovarna i produktionen av babynestet finns. Förutom material och transport av produkten handlar det om produktens livslängd. Produkten som de nu har lanserat på marknaden motsvarar att köpa in tre eller fyra andra produkter; gravidkudde, amningskudde, sovorm och babynest.
Under utvecklingen har de lagt mycket fokus på materialen och efter mycket testande har de tillsammans med textilfabriken kommit fram till den perfekta balansen av ekologisk bomull och Tencel™, ett tyg tillverkat av cellulosa från snabbväxande träd i hållbarhetscertifierade plantager.När jag sydde mitt eget nest valde jag ett tyg jag tyckte var fint i vanlig bomull, men billig bomull noppar sig efter några tvättar och håller inte. Det blev bättre med ekologisk bomull, men ännu bättre med en kombination. Tencel™ har långa trådar, det är slitstarkt och har en yta med en fin touch, säger Linda.
− Tencel™ används vanligtvis inte i såna här produkter, men nu har vi det bästa av två världar. Det finns ingen annan produkt med den här materialkombinationen. Tencel™ som material är inte så kommersialiserat än men vi vill vara med och påverka och utbilda människor, fortsätter Linda.
Varje del i hela produkten, från stoppning till dragkedjor är certifierade och 100% testat och kontrollerat. Babynestet är också OEKO-TEX®-certifierat vilket inte många produkter med både bomull och Tencel™ fått igenom.
Försäljningen startat bättre än väntat
Reaktionen på materialet har varit väldigt positiv, att det känns lyxigt och kunderna säger ”wow vilket material”. MyKiddo har nu flera ambassadörer som berättar om produkten på marknaden.
− Vår försäljning har startat bättre än väntat och responsen på produkten har varit vad vi hoppats. Nu är det etablering av varumärket och organisk tillväxt som står på agendan. Parallellt med lanseringen arbetar vi vidare med utveckling av en tech-del till babynestet och ytterligare produkter, men vi skyndar långsamt, fortsätter Linda.
Hela produktionen av babynestet genomsyras av ett starkt miljötänk. Linda och André har lagt mycket tid för att undersöka hur andra producerar sina babynest och hitta rätt fabrik för sin produkt. En viktig aspekt var att fabriken skulle som ligga nära produktionen av materialet, så att material och produkt inte fraktas världen runt innan varan tillverkats och är klar att levereras till kunden. När de hade hittat sin fabrik kom pandemin och fabriken tvingades stänga ner.
− Vi ville inte byta fabrik så vi fick vänta ut pandemin. Det blev nästan ett års försenad lansering och vi kunde inte heller påbörja techdelen innan nestet var klart, så fick bara pausa. Där var inkubatorn med och stöttade och det var fantastiskt, fortsätter Linda.
Utvecklar en tech-del för babyns säkerhet
Redan när Linda och André presenterade sin affärsidé för Borås INK fanns det planer på att integrera en techdel i babynestet för att kunna övervaka barnet i nestet för att bland annat ha koll på rörelse, ljud och temperaturnivån hos barnet.
− Vi valde att göra det som en tvåstegsraket. Med lanseringen av babynestet får vi en marknadsvalidering av produkten så vi kan utveckla och förbättra själva nestet parallellt som vi utvecklar techdelen och CE-märker den, säger Linda.
De berättar att det betytt mycket för dem att ha Borås INKs stöd under de här åren.
− Det betydde jättemycket initialt. När vi var nystartade och berättade om vår affärsidé, att då känna att inkubatorn tror på oss som entreprenörer och vår produkt, det var viktigt. Sen har vi fått coachning av kompetenta och duktiga medarbetare som kritiskt ifrågasatt så att vi förbättrat och slipat produkten till den versionen vi har idag, säger André.
Något som de också lyfter fram är det finansiella stödet det fått från inkubatorn och möjligheten till snällare lån. Det har varit en viktig lärdom att det tar längre tid än vad man tror att lansera en produkt eftersom det inte bara handlar om produkten utan också om att lära sig marknaden.
MyKiddo säljs i bolagets egen webbshop och sociala kanaler för den svenska och nordiska marknaden. Redan nu är en översättning av siten på gång för en satsning mot den tysktalande marknaden (Tyskland, Österrike och Schweiz).
− Så småningom kommer vi förhoppningsvis även ha återförsäljare, men vi är inte där än att vi kan ha de marginalerna på produkterna. Vi hoppas att vi om ett par år är ett så pass starkt varumärke att vi genom ett bättre förhandlingsläge kan ställa krav så att vi får ner kostnaderna för produktionen, säger Linda.
Vi önskar dem stort lycka till!