Har du saknat RPG-spel med ett starkt fokus på tävlingsinriktat PvE-innehåll? Ett spel där du spelar mot AI och ska klara olika typer av banor på bästa möjliga sätt, antingen som ensam spelare eller i grupp med andra. Då ska du spana in Pixel Valley som just nu utvecklar spelet The Ember Chapters. Bakom Pixel Valley står grundarna Anders Martinsson och Erik Martinsson. Nu får bolaget stöd av Borås INK och Science Park Skövde för att nå målet om lansering av en första testversion våren 2023.
– Det är så roligt för vi har fria tyglar att själva välja vad som ska vara med i spelet och hur det ska se ut, säger Anders Martinsson.
Inspiration till spelet hämtas in från vardagen, människor de känner och en boss är döpt efter deras mormor. Anders är utbildad 3Dgrafiker med en bakgrund inom spelproduktion. Efter flera år i branschen valde han att starta eget som företag med fokus på 3Dgrafik men bytte spel mot film, reklamfilm och visualiseringsprojekt.
Han har alltid älskat att spela och fortsatte att följa utvecklingen inom spelvärlden. För fyra fem år sedan lanserades en ny typ av spelmotor med en visuell programmering för att skapa spel. Tidigare var det en hög tröskel och man var tvungen att vara en skicklig programmerare. Nu öppnades dörrarna för Anders att skapa ett eget spel från grunden.
Sedan dess har det hänt mycket. För även om Anders är mer estetiskt lagd så har han nu lärt sig att programmera på traditionellt sätt också. Han började utveckla en spelprototyp som han nu jobbat med under lång tid och responsen har varit god från den testgrupp som varit med så här långt i utvecklingsfasen.
– Att ta fram något för att få en känsla av det man har i huvudet, och översätta det till en faktisk produkt. Det är fruktansvärt kul. Allt börjar som en kreativ idé men sen kanske det inte alls blir som man hade tänkt, det kanske inte är så kul, så man arbetar om och itererar igen och igen, berättar Anders.
Han förklarar att den processen gör att det blir mycket kod som skrivs och att den stökiga koden sedan behöver skrivas om när prototypen börjar arta sig. För ett och ett halvt år sedan började han pitcha sin spelidé för att få finansiering till utvecklingen. Han kom då i kontakt med Potential Varberg, en inkubator i Varberg som både gick in med lite kapital och stöttade med affärsutveckling under en tid.
– Jag hade kontakt med flera andra investerare och många var riktigt intresserade men det föll på att jag var ensam i projektet. Då fick jag kontakt med Henrik Willstedt som har stor erfarenhet inom spelbranschen, framförallt inom mobilspel där han utvecklat Quizkampen. Han gick in som mentor och rådgivare, nu är han även styrelseordförande, säger Anders.
Sedan ett år tillbaka har brorsan Erik Martinsson också gått med i projektet. Erik har en systemarkitektutbildning på Högskolan i Borås i grunden och har arbetat som systemutvecklare med bland annat att skriva specialplugin till 3D-program och automatiserad bokföring.
– Jag har haft en ambition om att köra något eget men det har snarare varit som IT-konsult, men så dök det här upp. Jag har följt prototypframtagandet och nu har jag verkligen fattat intresse för det. Det är på något sätt så att om man gör ett spel så kokar man ihop alla kompetenser man har till en produkt. Det blir något nytt av allting, säger Erik.
Med sina olika bakgrunder har det hittills varit en tydlig uppdelning om vem som gör vad i spelutvecklingen. Anders arbetar med designen i frontend och Erik arbetar med det som sker i bakgrunden.
Spelet de utvecklar heter The Ember Chapters. Deras spelidé är ett tävlingsinriktat RPG-spel, role playing game, med PvE-innehåll, player versus environment, där du tävlar mot både datorn och andra spelare till skillnad mot de flesta onlinespel idag med spelsättet PvP, player versus player, där fokuset är att tävla mot andra spelare eller lag.
– Det är ganska outforskat att utveckla RPG-spel där fokuset ligger på att tävla i PvE. I de spel som finns tävlar du mot andra spelare i speedruns genom topplistor, men det finns många fler sätt än snabbhet att tävla på. Det kan handla om att besegra fiender i en viss ordning, klara ett uppdrag, ta så lite skada som möjligt. Det är en av de saker som skiljer oss mest från andra, säger Anders.
Traditionella onlinespel har ofta en stor spelvärld men det kan innebära problem för mindre bolag. I stora spelvärldar är det mycket nätverkstrafik och information som ska hanteras och synkas. Dagens spelare är kräsna och det räcker inte att ett spel fungerar utan spelet måste vara responsivt och snabbt.
– Det är dumt att ge sig på det som en indiestudio. Därför är vår spelvärld mer traditionellt uppdelad i banor. Det gör att två spelare kan utföra samma bana utan att se varandra i spelet, säger Anders.
Det finns en tredje grej som skiljer Pixel Valleys spel från andra som finns på marknaden.
– Vårt combatsystem skiljer sig från normen i rollspel. Nästintill vartenda rollspel idag delar samma sätt att använda olika förmågor i spelet som hur man skjuter och fightas. Det återstår att se vad den stora massan tycker om vårt sätt, om det är bra eller dåligt. Jag tycker att vårt spår är fantastiskt bra, att det är något som skiljer sig och ger en annan känsla i hur din gubbe beter sig, säger Anders.
I dagsläget är de fyra personer i bolaget, Anders, Erik, Henrik och Adriana. Adriana arbetar med koncepttecknande och skissar upp karaktärer och rekvisita som finns i spelet i olika varianter så att varje del av spelet fylls med rätt detaljer. När Erik som bor i Borås kom in i företaget blev det naturligt att kolla upp vilka former av stöd de kunde söka i staden.
– Vi tog kontakt med Borås INK som då pratade ihop sig med Skövde Science Park som är inriktade på just spel. För vår del känns det jättebra. Det känns skönt att blanda in fler huvuden och hjärnor i projektet. Det är bra med någon extern som har lite insyn, säger Erik.
Att bolaget kom in i Borås INKs process som en saminkubation med Skövde ser de som en stor fördel.
– Det vägde väldigt tungt för oss att det skulle vara ett samarbete, att vi får tillhöra både er och Skövde. På så sätt får vi ta del av ett väldigt relevant nätverk som kan saker om spel och samtidigt jobba med affärsplan, juridik och företagstänk med Borås INK, säger Erik.
Som inkubatorbolag får de även ta del av finansiering för specifika aktiviteter som utvecklar affärsidén. I somras fick Pixel Valley stöd för att åka på en av världens största spelmässor i Köln.
– Det var supercoolt och inspirerande att träffa andra indieutvecklare. Att se att väldigt många av dem vågade visa upp väldigt tidiga versioner av sina spel. Vi hade inte så mycket att visa då, men nu finns det faktiskt människor i världen som vet att vi jobbar med det här projektet, säger Anders.
Målsättningen är att släppa en första testversion av spelet våren 2023 som blir en värdemätare för hur de tar spelet vidare framåt. I förlängningen är målsättningen att spelet ska sälja så pass bra att företaget går runt, kan anställa och börja arbeta med ett nytt spel.
Vi önskar Pixel Valley stort lycka till och ser med spänning fram emot att följa deras fortsatta resa!
Läs mer om The Ember Chapters