I samband med att modeveckan i Stockholm Fashion District i Nacka pågår, bjuds viktiga organisationer och intressenter in för att tillsammans sluta upp och ge uppmuntran till hållbara affärsmodeller och ny teknologi kring omställningen till en mer hållbar modebransch. Bland annat delas pris ut i olika kategorier till företag och varumärken för sina insatser genom hållbarhetsinitiativet Encouragement For Action, där ingen mindre än FashionInkbolaget Rekotex vann kategorin Closing the loop.
Marie Jonsson, grundare av Rekotex AB
Encouragement for Action tilldelas företag eller varumärken som föredömligt använder butiksgolvet eller sin digitala plattform för kommunikation om hållbarhet till konsument. Utvalda företag får därigenom ett erkännande för en prestation som kan vara en produkt, ett projekt eller motsvarande. Vinnaren i kategorin Closing the loop, Rekotex, är en plattform för handel av överblivna tyger – en länk mellan textila företag med stora tyglager efter produktion och företag som har behov av mindre kvantiteter i lager. På så sätt bidrar Rekotex till att dels minimera begreppet avfall, samt stötta företag i en mer flexibel ledtids- och designprocess och därigenom förenkla för företag att arbeta cirkulärt. Övriga nominerade i samma kategori var Korallen och Something Borrowed och de andra kategorier som tilldelades var Fashion retail talks sustainability (vinnare Filippa K), Fashion tech (We Are Spin Dye) och Value-bearing sustainability (Swedish Stockings).
Rekotex vann med nomineringen ”En spännande start-up med fokus på resurseffektivisering genom att tillgängliggöra redan befintligt material. Win-win-win för tillverkare, designers och planeten.”
– Jag blev kontaktad förra veckan av Gunilla Grübb, PR-ansvarig hos Stockholms Fashion District, om att Rekotex var ett av sex nominerade företag i klassen Closing the loop i Encouragement For Action. Prisutdelningen skulle vara i samband med invigningen av den utställning som visar de olika deltagande företagens arbete, uppdelat utifrån FN:s 17 globala hållbarhetsmål. De ville ha material från Rekotex till utställningen och att en representant från oss fanns på plats under prisceremonin. Det känns otroligt bra att få detta priset i den tuffa konkurrensen som var med alla fantastiska initiativ och fina hållbarhetsarbeten som var nominerade, säger Marie Jonsson, grundare av Rekotex.
Utmärkelsen ska också ses som en uppmuntran till att fortsätta på inslagen väg. På detta sätt vill Stockholm Fashion District vara med och skapa uppmärksamhet och medvetenhet kring viktiga idéer inom hållbarhet i modebranschen. Initiativtagare till modedistriktet Stockholm Fashion District är Association of Trade Partners Sweden/Agenturföretagen och består av bland annat permanenta showrooms och arrangerar årligen olika mässor och event för både en nationell och internationell modebransch.
– Priset jag fått är bland annat en utställningsyta under modeveckan i Stockholm eller Preview Fabric & Accessories 2019, tillgång till att använda Vericitys lokaler, som är en del av Nacka kommun, för att hålla seminarier och utbildningar samt också en weekend med en BMW i3 som är en elbil av klass. Väldigt värdefulla priser för ett startupföretag men något annat som gör det här ovärderligt är ju all den marknadsföring Rekotex får. Hela affärsidén bygger ju på många samarbetspartners för att tillsammans skapa cirkulära flöden.
Samtliga pristagare och delar av juryn. Foto: Felicia Masalla