Det var de fyra vännerna överens om när de för fem år sedan grundade Ciszere, att tillsammans med sina kunder bygga ett bolag. Affärsidén var att genom nya digitala kanaler och digitala affärsstrategier nå direkt till slutkund. Ciszere är det självklara valet för dig som vill klä dig i den perfekta balansen mellan väldressat och lite mer avslappnat. Vid årsskiftet gjorde de exit ur Inkubatorn och nu är två personer heltidsanställda i bolaget.
Ciszere grundades 2013 av Marcus Rohdén, Per Frick, Andreas Nyberg samt Johan Forsberg. De lärde känna varandra redan i Elfsborgs ungdomslag och spelade tillsammans ända upp i U21-laget. Marcus och Per satsade vidare, medan Andreas och Johan trappade ned. Vid sidan av sina fortsatta fotbollskarriärer, respektive ekonomistudier, ville de starta något tillsammans – och Ciszere föddes.
2014 blev de kunder till Inkubatorn och har sedan dess varit på tillväxt i processen. Med kontor i Textile Fashion Center har de haft nära till affärsutvecklingen en trappa upp och även om de nu har gjort exit kommer de att sitta kvar i lokalerna. Efter den nyemission som genomfördes under hösten, där InkInkvest samt Spira Invest investerade i Ciszere, är Andreas och Johan nu heltidsanställda i bolaget.
– Vi var inkubatorkunder under flera år och eftersom vi är entreprenörer har vi fått stöd i framförallt branschkunskap och inte minst i nyemissionen. Vi har coachats mot att fokusera på det som är viktigt för att bygga ett företag och målet i år att öka vår omsättning med 400 %, jämfört med förra året, säger Andreas Nyberg.
Ciszere ser sina kunder som medspelare och låter dem vara med och tycka till om nya kollektioner. All kundservice sker framförallt via sociala medier och marknadsföringen sker via annonsering i sociala medier och med influencers. Med fokus på den egna webbshopen som idag står för 70 % av den totala försäljningen når de ut till sin målgrupp. I början av juni kommer ett utvalt sortiment av kläderna säljas på nlyman.com. Under våren kommer de att bredda sina produkter, men fortfarande med fokus på överdelar.
– Vi har precis tagit in en säljagent som ska hjälpa oss att nå våra mål. I år är målet att omsätta fyra miljoner, nästa år det dubbla och om tre år omsätter vi 20 miljoner, säger Andreas.
Att ha med sig idrottens tänk in i företaget är en självklarhet för Ciszere. De likställer det med ett lagbygge, där visionen är det mest väsentliga och där varje spelare är viktig. Förutom influencers kommer de att inleda samarbeten med andra ambassadörer såsom fotbollslag och andra profiler målgruppen påverkas av. De ser sig även själva som sina egna kunder, vilket är deras största styrka.
– Det viktigaste är att vi strävar åt samma mål. Våra kunder tror på det vi gör och tillsammans med dem bygger vi vidare på Ciszere, säger Per Frick.
Besök Ciszere här.