När Linda och André väntade sitt första barn skulle de köpa ett babynest som alla andra. Med säkerhetsaspekten i fokus letade de efter en produkt som kunde säkerställa att risken för plötslig spädbarnsdöd minimerades. De hittade de inget som tilltalade dem så Linda sydde ett eget. När barnet väl kom såg de utvecklingsmöjligheterna och tre år senare inväntar de den första prototypen från fabriken som ska tillverka det första ”smarta” babynestet på marknaden, där produktions- och logistikkedjan är hållbar och transparent hela vägen.
Teamet i myKiddo; det äkta paret André Moraru och Linda Nordgren
Ett babynest finns i de flesta småbarnsfamiljers hem. Det är till för att föräldern ska kunna samsova med barnet och minska risken för att kväva det. Alla som någon gång har haft ett sådant vet också att det är väldigt smidigt att lägga i barnvagnen när det är för stor för den nyfödda, eller ha på resan för att skapa en trygg sovplats i okända sängar. Linda och André såg dock potential för förbättring och produktutveckling av babynestet och tillverkade egna nest för att testa sina idéer. Resultatet blev ett multifunktionsnest och när paret behövde stöd i sin affärsutvecklingsprocess kom de i kontakt med Inkubatorn i Borås.
– Vi sökte efter någon som kan hjälpa oss att ta vår affärsidé vidare. Eftersom det är en textil produkt i grunden var det naturligt att söka oss till Borås. Vi åkte ner till Borås och pitchade för Maria (Åhman, affärsutvecklare Inkubatorn) som blev en ”perfect match”. Hennes bakgrund från ett tillverkande textilföretag i utveckling och med ett gediget branschnätverk, tillsammans med hennes energiska personlighet och det faktum att hon själv är småbarnsförälder, är precis vad vi behöver, säger André Moraru, som utgör den ena halvan av företaget som är registrerat som myKiddo AB.
Förutom att vara ett unikt och multifunktionellt babynest pågår utvecklingen med att integrera teknik i produkten. Det finns idag en uppsjö av säkerhetsprodukter som föräldrar köper för att maximera barnens säkerhet, såsom andningslarm och babywatch. Allt detta går att integrera och utveckla i en produkt där bebisen spenderar en stor del av sin tid. I produktsortimentet ska det finns olika nivåer av babynestet där en ”Tech+” blir den mest kompletta. I dagarna inväntas den första prototypen från fabrik innan produktionen sätts igång.
En säkerhetsprodukt för att rädda liv
Varken Linda eller André har en textil bakgrund. Linda kommer från en säljorganisation och André är ekonom. De kompletterar varandra bra och menar att fördelen med att leva och ha barn tillsammans när de driver eget bolag, är att de har en ökad förståelse för när den andra måste jobba obekväma tider eller resa för företagets räkning.
– Som så många så har vi börjat med att jobba kvällar och helger, för att nu ta steget att ta tjänstledigt respektive går ner i arbetstid för att kunna lägga den tid som krävs för att bygga ett bolag, menar Linda Nordgren, den andra halvan i företaget.
Det råder ingen tvekan om att de brinner för det de gör. All produktutveckling utgår från forskningsrapporter och tydliga rekommendationer om barns sovande från bland annat läkare, forskare, Socialstyrelsen och andra statliga organ. De ligger många timmars research bakom beslut och strategier. Förutom att lansera en säkerhetsprodukt som ska minska risken för plötslig spädbarnsdöd, är ambitionen att upplysa, informera och sprida kunskap till nyblivna föräldrar för att bidra till att rädda små liv.
Hållbarhet i hela kedjan
Det som återkommer och som genomsyrar myKiddo är hållbarhet i hela kedjan. Kopplat till Agenda 2030 och hållbarhetsmålen är det numera en hygienfaktor för nya företag att integrera hållbarhetsarbete i verksamheten. Men Linda och André nöjer sig inte med att det är ”en del” av det de gör. Varje steg, från designprocess till leverans, genomgår en hållbarhetsanalys för att säkerställa att det har minimalisk miljöpåverkan.
– Detta är en självklarhet för oss. Vår mission kan man säga. Vår produkt hade kunnat vara ute på marknaden för länge sedan om vi hade struntat i hållbarhetsaspekten, men vi vill visa att det går att producera hållbart, både socialt, ekonomiskt och miljömässigt. Vi sourcar de bästa materialen, vi vill känna våra leverantörer och vi tittar på nya och innovativa logistiklösningar, påpekar André.
Med stöd av inkubatorn pågår nu processen att hitta en affärsmodell för att på sikt nå lönsamhet. Coachingen sker både genom fysiska möten i Textile Fashion Center och på telefon eller Skype då Linda och Andre för nuvarande bor i Stockholm men inom kort ska flytta till Spanien för att komma närmare mor- och farföräldrar.
– Vi har redan fått så mycket stöd av Inkubatorn i vår utveckling. Maria utmanar både oss som entreprenörer, vår produkt och vår affärsmodell och vi utvecklar och justerar produkten, likväl konceptet, efter varje möte. Senast var hon med oss hos en potentiell finansiär som finns i Inkubatorns nätverk. Inget av detta havde vi kunnat åstadkomma på egen hand, så vi är verkligen tacksamma över att det finns denna typ av affärsutvecklingsstöd, säger Linda.
Tar hållbarhetsfighten
Om fem år hoppas Linda och André att deras babynest finns på en global marknad. Det betyder i så fall att de har lyckats med att designa, tillverka och leverera en väl genomtänkt spädbarnsprodukt med minimal miljöpåverkan. De har bidragit till att rädda liv samt banat väg för kommande generationer att konsumera hållbart.
– Vi pratar om allt som måste göras för att rädda vår planet hela tiden, men nu måste vi agera. Det är vi som tar fram de nya lösningarna som måste ställa kraven på leverantörerna om vi ska åstadkomma skillnad. Vår generation måste ta fighten och bana vägen för nästa. De som kommer ut i arbetslivet nu och som börjar konsumera med egna pengar är extremt medvetna om alltifrån miljöproblem till jämställdhet Om vi kan erbjuda dem bra alternativ så är vi på rätt väg. DET är den stora skillnaden vi både vill och kan göra, avlutar André.