H&M & ELLE Circular Fashion Award* delas ut till en idé, ett initiativ, en innovation eller affärsmodell som kan bidra till en mer cirkulär modeframtid. I år görs tävlingen och priset i samarbete med Textile Fashion Center i Borås.
Varje år kastar svensken 7,5 kilo textilier i soporna, helt i onödan. Kläder och andra textilier som i stället skulle kunna få ett nytt liv. För att ändra det krävs att man tittar närmare på alla delar av hur mode produceras och konsumeras idag. Det här priset är instiftat för att prisa och belysa nya idéer som kan hjälpa modeälskare att göra mer hållbara val.
– Vi vill att priset ska fungera som en språngbräda för vinnaren att kunna ta nästa steg i att förverkliga sin idé och på sikt bidra till verklig förändring, säger Marcus Hartmann, Sustainability Manager, H&M Region North Europe och medlem i juryn för priset.
De tävlande väljer själva för vilket steg i den långa värdekedjan de vill hitta en lösning.
I samarbetet med Textile Fashion Center ingår att kick-offen för tävlingen sker i centret i Borås den 8 mars. Ansökningsperioden pågår därefter till och med 31 mars. I juryn ingår två medlemmar från Textile Fashion Center – Birgitta Losman, hållbarhetsstrateg på Science Park Borås och Tobias Richards, Akademichef Textilhögskolan.
Därefter har Textile Fashion Center stor delaktighet i priset till vinnaren.
– Här i centret finns mycket kompetens, inspiration och hjälp att få för den som vinner, säger Git Guldare, samordnare Textile Fashion Center.
Vinnaren uppmärksammas på scenen under ELLE-galan i Stockholm i april. Den får också publicitet av ELLE och H&M samt ett skräddarsytt utbildnings- och affärscoachningsprogram i Textile Fashion Center, bland annat genom Borås INK som ger stöd till entreprenörer med innovativa idéer. Som inkubator i textilstaden Borås har de en unik position för startup-företag inom textil och mode i hela Sverige.
– Vi ser det som självklart att i det här samarbetet bidra med kunskaper, kontakter och utvecklingsmöjligheter för att ta den vinnande idén till nästa nivå, säger Stefan Dinér, VD på Borås INK.
Borås INK har också lämpliga samarbeten.
– Dagens textil- och modeinnovation sker ofta i skärningspunkter med andra branscher och därför är de etablerade samarbeten som Borås INK har inom bland annat tech och design möjliga värdefulla delar i det här samarbetet, säger Stefan Dinér.
Läs mer om priset och tävlingsregler
* ELLE-galan instiftades 1997 och är Sveriges största modepris. Syftet med ELLE-galan är att öka intresset för mode och stödja svenska modeskapare samt skapa respekt för svenskt mode och dess aktörer såväl inom som utom landets gränser. Priset har historiskt sett delats ut till etablerade aktörer inom modebranschen med syfte att lyfta och uppmuntra mer ansvarsfullt företagande. I och med att branschen utvecklats och att en tydlig hållbarhetsstrategi blivit allt mer självklart valde man inför galan 2020 att ta ett nytt grepp. H&M vill leda utvecklingen mot en mer hållbar modeframtid. Därför har priset öppnats upp för H&Ms kunder och ELLEs läsare att söka med syfte att hitta nya idéer, projekt eller initiativ som hjälper modeintresserade att göra mer hållbara val. Priset ska fungera som en språngbräda för vinnaren att kunna ta nästa steg i att förverkliga sin idé och på sikt bidra till verklig förändring.