Ambitionen med The World of Shoes är att samla all kunskap och information om klassiska herrskor och presentera den i ett trevligt och lättillgängligt format. Det började egentligen redan för sex år då vännerna Daniel och Hannes som gemensamt ett stort intresse för riktigt fina traditionella herrskor ville lyfta fram hantverkarna och tillverkarna bakom skorna. Grundidén var att skapa en skotidning men växte snart till något större, en redaktionell sida kopplad till e-handel.
När idén uppstod fanns det ingen annan på marknaden som kombinerade butik med storytelling, alltså historierna bakom hantverken (skorna). Det fanns bara vanliga webbutikerna med begränsat utbud av herrkvalitetsskor eller lokala bloggare som berättade historierna. På Connect2Capital i Göteborg träffade Daniel och Hannes Markus som är affärsutvecklare på Inkubatorn i Borås och på den vägen är det.
UTMANING
Den största utmaningen för killarna var initialt att våga satsa på idén. När det steget väl var taget skulle de få tillverkarna att tro dem. Nu när de är med på tåget är det dags för marknaden.
COACHING
Hos Inkubatorn har både Emma, affärsutvecklare på FashionInk, och Markus, affärsutvecklare på BusinessInk, varit ett bra stöd. Med regelbundna möten har de kommit med värdefulla inspel för att ta idén framåt och tack vare Inkubatorn fick The World of Shoes pitcha inför Västsvenska Handelskammaren vid ett tillfälle.
FRAMTID
Visionen är att The World of Shoes ska vara världens största onlinebutik för hållbara skor, alltså de som går att sula om så konsumenten slipper kasta gamla skor och köpa nya. Det bidrar både till en bättre ekonomi och en bättre miljö.