Nu är det europeiska treårsprojektet DeFINE slut, men lärdomarna och nätverket som skapats lever vidare på hemsidan och inte minst i LinkedIngruppen. Men förutom det stärkta nätverket och utökat samarbete med Europa, vad är de största lärdomarna från projektet DeFINE?
Under de senaste tre åren har projektet främjat samarbeten mellan teknik- och textilindustrin över hela Europa och skapat nätverk för fashion tech startups, små och medelstora bolag, inkubatorer, acceleratorer och investerare. Det har utmanat det gamla systemet, som framför allt vände sig till supportorganisationerna, att hitta ett nytt ekosystem som fungerar i fashion tech kontexten.
DeFINE var ett samarbetsprojekt medfinansierat av Europeiska kommissionens COSME-program, som syftade till att stödja sammanslagningen av avancerad teknik och innovation med den europeiska mode- och designindustrin. Samarbetspartnerna som drivit projektet var London College of Fashion, EBN Innovation Network, Institut Français de la Mode, Politecnico Milano, Fondazione Politecnico di Milano, Euratex, Mediadeals, Cyric, CEEI Burgos och Borås INK.
Under projektet har bland annat verktyg och affärsmodeller arbetats fram som anpassats efter vad bolag nischade inom fashion tech behöver känna till. Frågor som; Hur ska du prata med investerare? Hur får du kontakt med laboratorier? Hur kommer du åt nätverket? Det har resulterat i en palett av verktyg inom IP-hantering, mönsterkonstruktion, webbdesign, investeringsstrategi, affärsjuridik, prissättning, marknadsföring, social medier mm.
Work shops med finansiärer
En stor del av projektet har också bestått i att hitta finansiärer som förstår värdet av att investera i fashion tech bolag och det har resulterat i en lista med 200 investerare över hela Europa som är villiga att göra det. Under programmet har de deltagit i workshops tillsammans med startups och stödorganisationer, där finansiärerna fått stöd i hur de kan värdera fashion tech bolag inför en investering och på samma sätt har startups fått veta hur investerarna tänker så de kan presentera den information som finansiärerna önskar.
Mentorskapsprogram för startups
Projektet DeFINE erbjöd även ett mentorskapsprogram som startups från hela Europa hade chansen att söka. I två omgångar om ett år vardera har Borås INK varit huvudcoach åt sammanlagt fem bolag, Petit Pli, Skin Series, Pepper Vally / Feel More Knitwear, Miro Solutions och Studio Hilo. Så här sammanfattar tre av dem sina erfarenheter av DeFINEs mentorprogram:
− Det var en otrolig upplevelse för oss att bli utvalda, självklart en stor höjdpunkt för oss förra året. Jag tycker det är svårt att som retail tech grundare hitta en plats där du passar in. Många tech acceleratorer är inriktade mot Fintech, Bigtech, AI och alla såna saker. Och modeinkubatorerna är inriktade mot produktdriven startup. Så att hitta något som kombinerar passionen och kreativiteten med mode, med syftet och innovationen med tech är helt otroligt. Och något jag verkligen hoppas se mer av, säger Taylor Semelsberg, grundare till Miro Solutions.
− Att vara en del av designprojektet var verkligen spännande. På grund av att det var det första fashion tech communityt över Europa, var det en möjlighet att inte bara nätverka med likasinnade startups utan även nätverka med mentorer, som även vanligtvis har tillgång till dig inom ditt eget geografiska område. Vi hade möjlighet att känna till releaser av nya produkter med stöd av DeFINEs mentorer, Högskolan i Borås, UAL, men vi hade också chansen att få stöd som möjliggjorde nya produktsystem. En anmärkningsvärd produkt, som fick en ganska stor framgång var Petit Pli One Size Fits All mask som listades som en av TIME’s Best Inventions of 2020 , säger Arabella Turek, COO på Petit Pli.
− DeFINE-programmet har varit extremt hjälpsamt för små startups, forsknings- och utvecklingsbolag som Skin Series, eftersom du när du är ett forskning- och utvecklingsbolag i ett så här tidigt skede verkligen behöver förstå vikten av IP, strategi och samarbete med företag, Rosie Broahead, grundare till Skin Series.
Interaktiv karta för att hitta stödorganisationer i Europa
Det är tydligt att många av deltagarna längtat efter och saknat ett nätverk och aktiviteter som DeFINE för just fashion tech. Ett resultat av projektet är en unik interaktiv karta på webbplatsen där fashion tech entreprenörer kan hitta affärsutvecklingsstöd över hela Europa. Med hjälp av filtrering kan entreprenören hitta olika typer av organisationer och vad de kan erbjuda för typ av stöd för att utveckla deras affärsidéer och växa som företag.
Inte nog med att såväl startups och finansiärer som deltagit i aktiviteter inom programmet har lärt sig mycket utan, även arrangörerna bakom DeFINE har lärt sig otroligt mycket av varandra och deltagarna, vilket lett till att de kunnat arbeta fram en best practice att använda i sitt fortsätta arbete med startups. Inom kort kommer en sammanställd rapport med best practice, riktlinjer, guider och rekommendationer för att fortsätta driva fashion tech industrin framåt. DeFINE var det första europeiska projektet inom denna nisch och Borås INK kommer fortsätta jobba aktivt för att dela med sig av de lärdomar vi tillgodogjort oss.