En digital handelsplattform för hela världen som möjliggör direkt handel med lokala aktörer. Utan mellanhänder, med digitala transaktioner, säkert och tryggt för alla användare. Och som skapar arbetstillfällen där de som mest behövs. Det är drömmen med Buzzy Stores som Enoch Dugbazah grundat. Nu är plattformen lanserad i Ghana och Sverige står näst på tur.
– Jag gör det här för att ge chansen till lokala företag att skala upp och knyta kontakter med europeiska företag för att leverera sina produkter och tjänster till dem, säger Enoch Dugbazah.
Med sin affärsidé Buzzy Stores vill Enoch underlätta för såväl lokal som global handel. Efter lanseringen i Ghana och snart i Sverige, är målet att ta plattformen vidare från land till land och bli världsomspännande.
– I takt med att andelen återförsäljare växer, växer också våra kunder. Med vår unika tjänst kan exempelvis afrikanska ungdomar få kunder till sitt hantverk över hela världen, säger han.
Och nu är tiden inne. För 5-8 år sedan fanns inte infrastrukturen på plats, men nu gör den det. Plattformen kommer ge afrikanska entreprenörer tillgång till en ny marknad och europeiska företag nya produkter, och vice versa.
– Jag har alltid varit verksam inom försäljning och har testat köp & säljplattformar för att sälja globalt, men sett att de inte arbetat på ett ärligt sätt eller är alldeles för dyra för små entreprenörer att använda, säger Enoch.
Affärsmöjligheter i Afrika
Genom sitt afrikanska ursprung känner Enoch också väl till problemet med att många flyttar utomlands för att skapa sig ett bättre liv och på avstånd stötta de delar av familjen som är kvar i hemlandet. Med tjänsten Buzzy Stores möjliggör han för släktingar som bor utomlands att stötta entreprenörer och butiksägare i hemlandet genom att handla direkt hos en lokal säljare istället för att köpa utomlands och frakta till ett annat land. Eller skicka pengar genom olika överföringstjänster där hälften försvinner på vägen i avgifter och mutor.
– Bilden av Afrika är att det bara finns skog och är fattigt, men den största delen av Afrika är industrialiserad och många är välutbildade, men det politiska systemet förhindrar deras utvecklingspotential. Här finns det stora möjligheter för europeiska investerare att köpa mark för att skapa arbetstillfällen och handel med Europa, säger Enoch.
Han berättar att Kinas närvaro i Afrika däremot påverkar kontinentens utveckling negativt.
– Deras målsättning är inte att Afrika ska nå de globala målen. De investerar endast för eget intresse och skapar alldeles för få jobb. Det finns mycket potential i Afrika men föreställningen är att ”jag måste komma till Europa för att lyckas”, säger han.
Nu vill han med sin affärsidé visa att så inte är fallet.
Buzzy Stores digitaliserar handel världen över
Buzzy Stores är byggd för att fungera på alla enheter så att det ska vara enkelt för företag att ansluta sig till den. Avsikten är att bli partner med lokala banker och betaltjänster för att kunna använda lokala mobila betalsystem som Swisch och minska kontanthantering.
– Det finns ett stort hållbarhetsperspektiv i min affärsidé. Afrika behöver också jobba med de globala målen men har inte samma kunskap om dem som i Europa. Jag vill ta allt det jag lärt mig i Sverige och förändra hur deras sätt att konsumera, säger Enoch.
Enoch har bott i Sverige sedan 2017. Som så många afrikaner är han uppvuxen i en entreprenörsfamilj i Ghana.
– Du går i skolan och lär dig business. Sen när du är utbildad måste du skapa din egen väg, berättar Enoch.
För honom ledde den vägen till Dubai där han arbetade som säljare med reklam i sociala medier, byggde upp en karriär som modell och flyttade sedan vidare till Sverige. I sitt nya hemland såg han till att lära sig språket och började arbeta med försäljning igen. Först med smink och elektronik på marknader, men sedan kom pandemin och fysiska marknadsplatser stängdes ned.
– Under Corona-tiden började jag göra research för hur det kunde gå att disrupta det här området. Kodare i USA och Indien har hjälpt mig bygga upp en prototyp att testa som MVP för att se vad kunderna faktiskt vill ha. Nu är den redo att användas, säger Enoch.
Lanserat i Ghana – nu dags för Sverige och Europa
I mars lanserades tjänsten i hans hemland Ghana. Där har han byggt upp ett team på plats. Under hösten har Enoch varit på plats i Ghana för att både arbeta med teamet och säkra samarbeten som tar affärsidén framåt. Han har till exempel fått till ett samarbete med universitet i Ghana där studenter kommer hjälpa till att bygga vidare på Buzzy Stores plattform och tecknat partnerskap med Ghana Post för att säkra trygga leveranser i hela landet. Nu söker han partners, investerare och företag i Sverige som vill haka på resan. Han vill också hitta en teammedlem i Sverige.
Så hur hittade Enoch till Borås INK?
Efter flytten till Sverige hamnade han efter en tid i Borås. Här tog han kontakt med Drivhuset för att se vad det finns för stöd att få som entreprenör. När han visade dem sin affärsplan blev han hänvisad vidare till Borås INK. Enoch är imponerad över de möjligheter som finns i Sverige att förverkliga sin idé.
– I augusti 2022 hade jag första kontakten med Borås INK. Under våren blev Buzzy Stores ett inkubatorbolag och har fått så mycket hjälp på de här månaderna. Vad vi behöver tänka på, hur vi ska ta oss an marknaden på rätt sätt för att sedan kunna skala upp och vidga den. Jag hade inte kommit så här långt så snabbt utan Borås INKs hjälp, säger Enoch.
En av de aktiviteter som Enoch deltagit i under hösten med stöd av Borås INK är att delta på Slush i Finland, ett av världens största meetups för startups och investerare som gett chans till många viktiga möten och kontakter.
– Slush var väldigt bra för mig som entreprenör att delta på. Dels att träffa andra startups som kan leda till samarbeten, men också möten med stakeholders som Google och Amazon, berättar Enoch.
Vi på Borås INK följer Enoch och Buzzy Stores resa med spänning och önskar fortsatt lycka till!