De öppnar upp

skobranschens stängda sourcingvärld

Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist är barndomsvännerna från Göteborg. Elias hamnade i Borås där han pluggade till Textilekonom medan Calle studerade industriell ekonomi på Chalmers. Efter flera års arbete i olika delar av världen är de nu tillbaka på hemmaplan och utvecklar en egen plattform för öppen och hållbar sourcing för produktion av skor. Med Elias breda erfarenhet från branschen och Calles tekniska och ekonomiska kunskaper, utgör de det perfekta teamet för att driva utvecklingen mot att både producenter och leverantörer ska ta mer ansvar för en hållbar produktion, ur alla aspekter.


Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist, teamet bakom Findsourcing AB

När Elias Gröndal studerade till vid Textilhögskolan i Borås arbetade han samtidigt i den lokala H&M-butiken. Efter examen blev han fastanställd och började jobba med accessoarer och skor. Inte långt därefter bar det av till Shanghai och en högre roll inom koncernen på den asiatiska marknaden. Elias främsta uppgift bestod i att resa runt och träffa leverantörer inom skoproduktion, säkra leverantörskontrakt och bidra till strategi och produktveckling. Efter några år i Kina blev han Supply Chain Manager för H&M-gruppens produktion av skor, väskor och bälten i Europa.

– Jag ansvarade bland annat för sourcingen av leverantörer och utvärderade vilka vi skulle utveckla och vart vi behövde förnya. Mitt jobb bestod av mycket resande och nya leverantörer hittade jag och teamet nästan uteslutande genom kontakter eller på mässor. Det var då min idé uppstod. Det här måste gå att göra mer effektivt, säger Elias.


Ett bra team

2016 flyttade Elias flyttade tillbaka till Sverige där han började luncha med Calle med jämna mellanrum. Han presenterade sin idé om att bygga en lösning för sourcing av leverantörer och Calle med sin IT-kunskap såg genast möjligheterna. Calle hade tidigare gått Chalmers Ventures Startup Camp under tiden han studerade Economics of Innovation och hade även en del kunskap om att driva en startup, så de såg sig själva som en god matchning.

– Vi såg direkt potentialen. Elias hade en bred bas av bra leverantörskontakter och jag har kunskap om att bygga tekniska plattformar, så vi drog igång. Vi märkte väldigt snart att det finns mycket som går att göra bättre i den traditionella TEKO-branschen när det kommer till sourcing. Många områden skulle må bra av lite konkurrens och vi ställde oss frågan vilken nytta vi skulle tillföra utifrån vår problemställning, säger Carl-Johan.


Transparens i sourcingprocessen

Elias och Calle har nu grundat och utvecklat Findsourcing AB. Nyttan som plattformen möjliggör är att genom transparens minska affärshinder i sourcingprocessen. Till en början är det fokus på skoproduktion, men affärsmodellen är skalbar och kan appliceras på vilken bransch som helst. Tjänsten är kostnadsfri att signa upp sig på, både som beställare och som leverantör, och fri att söka inom. Först när det görs en handpåläggning för en skräddarsydd matchning uppstår det en kostnad, för leverantören.

– Vi gör den här processen enklare och bättre än om du ska sourca på traditionell väg. Den som letar leverantörer ska inte behöva lägga nämnvärd tid eller resurser på screening i ett initialt skede. Det är heller inte lätt för ett mindre företag att nå ut i ett globalt inköpscommunity och det är dyrt att anlita agenter.

Det finns två sätt att använda tjänsten. Antingen söker du som inköpare upp de leverantörer du önskar och kontaktar dem själv, eller så skickar du in en offertförfrågan och får hjälp med screeningprocessen. Findsourcing vill med sin plattform gynna både bra leverantörer och köpare och matcha ihop dem. Vad som menas med ”bra” är givetvis relativt, men innefattar definitivt ett hållbart förhållningssätt till både tillverkningsprocesser och arbetskraft. En annan ambition är att affärsutveckla leverantörerna utifrån vad beställarna önskar, och på så sätt möjliggöra ännu bättre processer och produkter för en hållbar tillverkning.


Nischad affärsutveckling i Borås

Elias och Calle kom i kontakt med BoråsINK när de läste en artikel om verksamheten i modebranschtidningen Habit. De tog kontakt med Simon Hjelte som är affärsutvecklare på BoråsINK, med fokus på textil- och moderelaterade startups. De hade tidigare varit i kontakt med en rad investerare på egen hand, men upplever nu att de har fått en bättre guidning i ”investerardjungeln”. De uppskattar även det nätverk med kontakter som har öppnats upp.

– Vi får ett jättebra stöd från BoråsINK, precis det vi behöver i den fasen vi befinner oss. Många inkubatorer har standardiserade processer man som inkubatorbolag ska gå igenom, men här får vi verkligen anpassad coachning med expertis inom vår bransch. Simon lyssnar och förstår våra behov samt utmanar oss i vår utveckling av bolaget. Vi har också exponerats för feedback i andra sammanhang genom BoråsINK som vi aldrig annars hade fått tillgång till. Imorgon ska vi pitcha skarpt inför ett potentiella investerare på Textile Fashion Center och inför det har vi pitchtränat inför en testjury.


Påverka en hållbar utveckling

Idag har Findsourcing över 1250 leverantörer i 43 olika länder. Det finns en tydlig plan och process för att ansluta fler leverantörer till plattformen, men fokus nu ligger på att nå ut till fler inköpare. Kunderna är blandade små och stora företag, allt från H&M och Ralph Lauren till startups – från de största varumärkena i världen till dem som knappt har en prototyp.

– Det påvisar att problemet med krånglig och dyr sourcing finns överallt, oavsett storlek eller geografisk position.

Missionen med Findsourcing är att påverka och driva utvecklingen av världens skoproduktion till att bli mer hållbar, ur alla aspekter. Hållbarhetsarbetet drivs fortfarande av de stora varumärkena och det är de som sätter kraven på leverantörerna. Findsourcing kan med sin oberoendeställning vara mer objektiva och bedriva kompetensutveckling för leverantörer utan en egen agenda.

– Alla kan egentligen vara med och påverka hållbarhetsutvecklingen, även den unga designern. I takt med att allt fler blir medvetna kommer det också initiativ underifrån. Den stora fördelen är att nystartade och mindre bolag kan ”göra rätt” från början. Det är dyrare och tar mycket längre tid för ett stort företag att ställa om.


Öppenhet och transparens

Den stora visionen är att skapa en mer öppen och transparent värld. Världen behöver vara hållbar både ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Elias och Calle tror på att driva förändringen genom att inkludera istället för att exkludera. Genom att öppna upp tillgängligheten av både producenter och leverantörer i skobranschen och exponera dem för varandra, blir förhoppningsvis en effekt att de som kommunicerar och sedan levererar hållbarhet som en del av sin verksamhet, får flest affärer.

– Det är klart att vi stöter på leverantörer som inte är så ”hållbara” som vi önskar. Det vi gör då är att vi uppmärksammar dem om problemen och hjälper dem att ändra riktning. Vi måste visa att det lönar sig att driva en verksamhet på ett hållbart sätt långsiktigt. De leverantörer som registrerar sig på vår plattform ska bli de bästa i branschen!