Dekatech:s belysningsprodukter ska med hjälp av lagrad solenergi lysa upp mörkret för dig under de mörka årstiderna. Utan att gräva eller spränga för att dra fram ström. Med en kraftfull, flexibel produkt ser Dekatech många olika användningsområden som exempelvis kyrkogårdar, vandringsleder och skärgårdsöar.
I Sverige är vi beroende av ljus och därav el. Men tänk om vi skulle kunna nyttja solenergi i en högre grad för att lysa upp områden där det är svårt att dra fram el och slippa gräva eller spränga? Det var en tanke som Dennis Karlsson, entreprenör och grundare till Dekatech, gått och burit på ett tag.
– Dekatech har skapat en unik produkt som minimerar energiförlusterna och genom specialutveckling i drivdonet effektiviserat kapaciteten så att solcellerna kan nyttjas optimalt. Det gör att ljuskällan kan lysa flera månader på batteri, berättar Dennis Karlsson.
LED-ljuskällorna i belysningspollarna beräknas kunna lysa 1500-2000 timmar. Det innebär att batteriet kommer laddas upp fullt under den ljusa tiden av året och att solenergin sedan används för att lysa upp gångar under hösten och vintern. Just nu testas produkten på kyrkogårdar i Alingsås, men Dennis ser många användningsområden.
– Vi vet inte alla applikationsområden än, men det kommer vara en lösning för alla områden där det är krångligt eller dyrt att dra fram ström. Några exempel är vandringsleder, skärgårdsöar och fjällstationer, säger Dennis.
Idén började med upplysta vägskyltar
Idén till Dekatech började dock med en annan inriktning. Dennis Karlsson har arbetat med belysning i många år och startade 2004 Ledolight Sweden AB som utvecklar ljusoptimerade, energisnåla ledskyltar för till exempel nödbelysning. Vid resor till England såg han att det där fanns upplysta vägmärken och såg stora potential i att utveckla en lösning för den svenska marknaden.
– Upplysta vägskyltar är ett område där Sverige ligger efter och det kommer bli en jättestor marknad när vi är klara med alla certifikat. Jag såg ett problem jag ville lösa och råkade vara en bra affärsmöjlighet, säger Dennis.
Att få erbjuda belysning till vägskyltar visade sig vara komplext och styrt av EU. Själva produkten i sig är CE-märkt men måste också CE-märkas för att få användas i vägmärken och vägskyltar. Ett arbete som kommit ungefär halvvägs. Under tiden som det arbetet pågår har Dekatech valt att göra en nystart och vända fokus mot belysningspollaren.
– Det är en hållbar produkt så det är bra att få ut den på marknaden, säger Dennis.
Solcellsprodukter för nordiskt klimat
De solcellsprodukter som finns på marknaden idag är tillverkade i Kina och inte anpassade för det nordiska klimatet. Det gör Dekatechs belysningspollare till en unik lösning. Just att skapa något som på förhand ses som omöjligt, tycker Dennis är tjusningen med att med att utveckla produkter. Nu är den första produkten med den egenutvecklade solcellslösningen redo att komma ut på marknaden, men det finns fortfarande utmaningar.
– Vi har precis börjat sälja produkten och ser att utmaningen för oss är att få fram alla tekniska fördelar vid försäljning, förklarar Lennart.
Dennis kontaktade Lennart Jonsson när han startat Dekatech och sedan dess har Lennart varit med på resan. Lennart har tidigare arbetat som bland annat general manager i Hong Kong, drivit eget bolag, haft konsultverksamhet inom sourcing mot den kinesiska marknaden och varit VD på LampGustaf som sedermera blev Fagerhult. Med i bolaget finns även Hampus, Rickard och Kenneth.
Även om de är flera personer i bolaget så är det ingen av dem ser sig som säljare och det är också något de hoppas få hjälp av Borås INK med. Att komma igång med försäljningen.
– Nu har vi gjort en nystart och har fått idéer om hur vi kan sälja. Vi behöver få hjälp med att bygga vårt team och få in kompetens inom sälj och marknad på sikt. Men först vill vi visa att det går att sälja, säger Lennart.
Fokus på sälj och finansiering
Som för alla startups är också finansiering en väldigt viktig del för att komma vidare i sitt företagande.
– Allt vi gör kostar pengar, det går inte att bortse från det. Produkterna kostar att producera och via inkubatorn kan vi få hjälp att ta in kapital. Det är viktigt för oss, säger Dennis.
Dennis berättar att han bestämde sig redan som 18-åring att han skulle starta eget företag efter militärtjänstgöringen. Då hans första jobb var att tillverka dyra skyltar men tyckte det var orättvist då han själv inte tjänade särskilt bra. Genom att starta eget företag hade han bara sig själv att skylla på om det inte gick bra.
Samtidigt är både Dennis och Lennart öppna med att pengar inte är viktigt för dem i deras företagande.
– Vi har ett väldigt härligt samarbete. Vi är väldigt lika på det sättet att pengar inte är drivkraften utan vi gör något som vi tycker är kul. När man tar fram idéer som kan bli bra affärsmöjligheter blir folk lätt giriga. Så är det inte med Lennart utan vi har bara jätteroligt ihop, berättar Dennis.
– Men även om vi har jätteroligt så vill vi självklart framåt med produkten, flikar Lennart in.
På sikt ser Dekatech att det finns samma behov för deras produkt internationellt som i Sverige. De har inte etablerat kontakter för det än utan det ligger ett par tre år bortåt i tiden.
Stort lycka till önskar Borås INK!