För drygt tio år sedan kom konstruktören och uppfinnaren Gunnar Forsberg i kontakt med Inkubatorn i Borås (då Espira Inkubator) i samband med en affärsidétävling. Idén han hade innebar en ugn som tillverkar det som vi vanligtvis förknippar med ohälsosam mat – friterat – på ett hälsosamt sätt med hjälp av ånga och varmluft. Gunnar blev med sitt projekt kund till Espira Inkubator och efter ett par år tog företagets nuvarande VD Henrik Önnermark över rodret. Idag säljs ugnen Lightfry på en internationell marknad. För en månad sedan noterades bolaget, som 2011 bytte namn till Eatgood, på Aktietorget och potentialen är enorm.
Henrik Önnermark, VD Eatgood, framför Lightfry-ugnen
Lightfry-ugnen bygger på en teknologi kallad ”Air Fry Technology” som friterar mat utan tillsättande av någon ytterligare olja eller fett i tillagningsprocessen. Det innebär en kombination av ånga och varmluft och resultatet blir mycket likt oljefriterat, med en krispig och frasig yta. Bara tanken på att tillverka t ex pommes frites, som kanske är världens ”vanligaste” tillbehör till mat, på ett hälsosamt sätt gör att Eatgood med Lightfry har en spännande framtid att se fram emot.
– Vi exporterar idag till Danmark, Holland, Tyskland, Israel och Förenade Arabemiraten. Vi har också nyligen tecknat avtal med Sveriges största återförsäljare för storkök, berättar Henrik Önnermark.
Just samarbeten med stora återförsäljare nämner Henrik som en stor del av framgången med försäljningen. Målgruppen är bred och för att nämna några innefattar den skolor, aktivitetsanläggningar, livsmedelskedjor och bränslekedjor. En annan faktor som talar för Lightfry är att ugnen går under andra regelverk än vanliga fritöser. Det kräver inte samma system kring brandsäkerhet och gör den både enklare och billigare att installera.
Eatgood har två uttalade konkurrenter som tillverkar liknande produkter. Det ser Henrik snarare som en fördel än som en nackdel och han hoppas att konkurrenterna ska bli ännu fler.
– Konkurrens är bra. Att vara ensam på en relativt ny marknad är stentufft. Konkurrens gör dessutom att vi alltid måste vara på tå och utveckla våra produkter.
För några år sedan förbjöds friterad mat i alla statligt ägda skolor i USA. Där vill man nu återinföra skräpmaten men på ett mer hälsosamt sätt och omvandla ”junk food” till ”good food”. Eatgood hoppas att de ska få till samarbeten med de största företagen och återförsäljarna av köksutrustning till skolorna där borta. Holland är ett annat land där det friteras oerhört mycket. Trots det, eller på grund av det, har de kommit längre i tänket kring att förbjuda oljefritöser. Det är för dyrt för samhället att människor äter så mycket oljefriterad mat. Kostnader avseende ohälsa för samhället är nu orimligt höga, förklarar Henrik.
Den största utmaningen för Eatgood har varit att finansiera utvecklingen av bolaget. Där spelade Inkubatorn (då Espira) en stor roll, dels i att hitta finansiärer men även andra kontakter i nätverket som har varit av betydelse. Den närmsta utmaningen nu är att nå ut på en bredare marknad och bli det självklara valet vid fritering av mat. Om fem, tio år hoppas Henrik att Eatgood har en egen monteringsindustri, delvis i Sverige men även i andra länder. Då har de även egna säljkontor världen över.
– Möjligheterna är enorma, men att det skulle ta så här lång tid att ta oss dit vi är idag, det trodde nog ingen när vi startade för över tio år sedan. Det krävs uthållighet, envishet och en hel del tur att driva ett sådant här bolag, konstaterar Henrik.