För snart 20 år sedan startade Johan Källs mamma en sömnadsfabrik i Knalleland i Borås. Där utfördes enklare sömnadsuppdrag till större industri- och hemtextilföretag. 2008 sade Johan Käll upp sig från en tjänst som produktchef på ett annat företag i Sjuhärad, med en strävan att göra något nytt. Han började utveckla mamma Birgittas verksamhet ”Syverket” som fick allt mer omfattande uppdrag med fokus på bland annat denimsömnad, samtidigt som Johan ville skapa något unikt. 2017 registrerade han Jeansverket AB och ska nu förändra värdekedjan i denimproduktionen genom att producera on-demand av i huvudsak överskottstyger.
Johan Käll, grundare och VD Jeansverket, i fabriken i Knalleland i Borås
Ingen har väl undgått att textil- och modebranschen befinner sig i den största omställningen i modern tid? Konsumenter ställer allt högre krav på hållbarhet och transparens och nu gäller det för företagen att möta den efterfrågan. Johan Käll startade Jeansverket som en motreaktion på den smutsiga denimindustrin, där massproduktion är det enda som är lönsamt, men som lämnar enorma avtryck på miljön. Efter att ha byggt upp verksamheten under två år, parallellt med Syverket som redan är en väl fungerande sådan, är det nu dags att leverera de första jeansen som är producerade av antingen reko-tyger, dvs överblivna tyger från andra leverantörer, eller kvalitetstyger med så lite klimatpåverkan som möjligt.
– Jag har en stark drivkraft att vara med och förändra den här branschen. Jag vet hur den fungerar och jag ser också stora möjligheter att förändra den. Det behöver inte vara så omständigt att starta igång en produktion. Marknaden är redo för det småskaliga nu. Dessutom behöver tygerna inte processas och behandlas med exempelvis stentvätt och blekning. Jeansverket erbjuder naturliga och äkta jeans, säger Johan Käll.
Närproducerat efter behov
Jeansverket har precis lanserat sin e-handel, där kunden kan beställa jeansen utefter sina egna mått. Efter lagd order produceras jeansen i microfabriken i Knalleland och levereras inom ett par dagar. Priset är inte högre än andra premiumjeans på marknaden, men de tillverkas av högkvalitativa tyger som köpts in från olika restlager där tusentals meter tyg har beställts för massproduktion. Initialt är det enbart jeans som tillverkas i Borås, men det finns planer på att utöka sortimentet med jeansskjortor och jeansjackor. Allt utifrån efterfrågan.
– Jag kommer att kommunicera via sociala medier för att lyssna in vad kunden vill ha. Design- och produktutveckling utförs också i Borås. Med närvaro och lyhördhet har vi möjlighet att designa helt och hållet enligt efterfrågan.
Cirkulärt och hållbart
Jeansverkets vision är att arbeta ur ett holistiskt perspektiv. Det cirkulära och kundfokuserade tänket reflekteras inte bara i produkterna utan i hela värdekedjan, från att reducera miljöavfall, till att minimera produktutbudet och istället förbättra det som redan finns. Ett annat konsumtionsbeteende som går att applicera i Jeansverkets erbjudanden är att återvinna använda plagg och ge dem nytt liv. Värdekedjan minimeras och optimeras med innovativa lösningar.
– Vi kommer att ha ett affärsområde där vi gör om använda produkter. Jeansen, skjortan eller jackan kommer då att få ett andra liv, och efter det ett tredje och ett fjärde. Livscykeln ska gå att följa och därigenom gör kunden både plånboken och jordklotet en tjänst, menar Johan.
Lokal produktion på en global marknad
Sedan Johan kom i kontakt med Inkubatorn för två år sedan har han utmanat och utvecklat både affärsmodellen och produkterna. Visionen är att framöver ha ett etablerat varumärke globalt som även finns i fysiska butiker, men produktionen ska fortsätta vara on-demand med en modern och digitaliserad fabrik i Borås.
– Jag kommer aldrig att flytta tillverkningen från Borås. Jag är helt övertygad om att det går att bygga en ekonomiskt lönsam verksamhet på hemmaplan. Med svenska arbetsvillkor och miljölagar får vi ett cirkulärt kretslopp för en hållbar jeanstillverkning.