Långsiktig kompetens och trenddriven innovation

apr 23, 2017

Den 18 april hölls det fjärde tillfället av seminarieserien Think Business. Temat för eftermiddagen var dels rekrytering, dels varumärke med fokus på framtidens varumärke. Effektiv Rekrytering och Brainforest gästade och delade med sig av sin kompetens, riktat till deltagarna som unga företag.

18109719_10158671607320473_1748784599_n

En startup behöver förr eller senare rekrytera ny kompetens för att växa. Marie Wikström från Effektiv Rekrytering förklarade för deltagarna att det är en god idé att göra en verksamhetsanalys för att se vilka behov företaget har nu och i framtiden. Inför en rekrytering är det bra att ha tänkt igenom tillväxtstrategi för att göra en långsiktig rekrytering som stämmer överens med den. Vilka värderingar företaget har är då oerhört viktigt att ha identifierat. Marie visade hur en rekryteringsprocess går till och förklarade vikten av att göra en tydlig kravprofil innan rekryteringsarbete påbörjas.

– Man kan leta i sitt personliga nätverk men det är inte där man hittar talangerna. En felrekrytering är dyr så det är viktig att man rekryterar på rätt grunder. Det finns heller inga supermedarbetare så prioritera vad som är viktigast att personen ni letar efter har för kompetens och erfarenhet, och vad personen ifråga kan lära sig efter hand.

Från Brainforest kom Kenneth Qfvarnström för att prata om trenddriven innovation. Kenneth förklarade att ett moonshot innebär att göra sin affärsidé 1000 % bättre för kunden. För att göra det måste man öppna sinnet och förstå sin omvärld. Kenneth menade att om man inte vill förbättra sitt företag så har man redan börjat att avveckla det. Med trender som AI, robotar, självkörande bilar och digitala läkare måste företag idag hänga med i utvecklingen och vara medvetna om hur varumärket förmedlas.

Kenneth pratade om vertikal transparens, dvs att ett företag måste visa hela sin värdekedja då den yngre arbetande generationen kräver det för att konsumera varumärken.

– Millennials gör att vi måsta tänka i helt nya banor. Affärsidén måste vara hållbar utifrån den cirkulära ekonomin och de varumärken som kommer att överleva är de som kan anpassa sig och utvecklas bäst. Särskilt startups måste ha ett helikopterperspektiv och anpassa sig till marknadens utveckling.

Kenneth pratade om den så kallade ”förväntansekonomin” som bygger på trender – trenddriven innovation – och som Kenneth menade är mycket viktigt att ha koll på för att kunna integrera sitt varumärke i trenderna. Produkten som en konsument köper är bara en symbol för ett varumärke, att tillhöra ett sammanhang. Vidare är logotypen varumärkets ansikte. Varumärket är det som omger produkten eller tjänsten, en magkänsla. Därför uppmanade Kenneth att implementera trendspaning i affärsutvecklingen.

– Det är inte vad DU säger att ditt varumärke är utan vad de som tar emot det säger. Branding är ungefär som dating. Kunder vill bli uppvaktade och söker meningsfulla möten, inga one night stands. När du tror på ditt varumärke kommer marknaden att göra det också så det är viktigt vad du gör och hur du gör det. Det har aldrig varit enklare att kommunicera men heller aldrig mer komplext.

Det femte och sista tillfället av Think Business hålls den 4 maj och består av en pitchtävling där de deltagande företagen pitchar sina affärsidéer inför en kompetent jury. Vinnaren går hem med 10 000 kr!

 

Partners till Think Business 2017:

Skärmavbild 2017-05-05 kl. 11.05.17

Fler Nyheter från BoråsINK