I poddcasten Konstform får du möta de kreativa krafterna och träffa kulturutövarna som formar Västsverige i dag. Programledare är Ina Lundström, journalist med bakgrund på bland annat Faktum och som redaktör på Hunger. I avsnitt tre som handlar om pengar intervjuas ModeInks verksamhetsansvarige Gesica Tawakkoli Gunmalm om hennes syn på pengars betydelse för de kunder som verkar inom Modeinkubatorn i Borås.
Enligt Gesica kan entreprenörer som har verksamhet inom textil och mode ibland glömma bort att de faktiskt bedriver en business som ska gå runt rent ekonomiskt. Att bedriva en kommersiell verksamhet kan till och med ses som något fult i den kreativa världen.
– Kreatörer behöver kanske bry sig ännu mer om business än andra entreprenörer. Vi behöver egentligen inte mer kläder idag så den här typen av företag måste veta om varför de finns, vilket hål på marknaden de fyller för att kunna sälja sina produkter.
Gesica menar också att många kreativa företag är i stort behov av affärsutveckling. Det går inte att bara sitta hemma på sin kammare och tillverka saker utan att ha ett affärstänk i det man gör. Då stannar det ofta i en hobbyverksamhet.
– Man måste gå från att vara omedvetet inkompetent till medvetet inkompetent, till att faktiskt bli kompetent. Till slut sitter det i ryggmärgen.
Lyssna på avsnittet här (Gesica är med ca 1,30 min in i programmet) >>