Navy Stories startade sin verksamhet sommaren 2016 och redan i augusti visade Malin och Linda upp sina produkter i samband med Formex i Stockholm. Efter det har det gått i en rasande fart och idag finns deras ekologiska bäddset vävda i trikå att köpa på Ellos.se, Hemtex.se, två av Hemtex sovrumsbutiker i Stockholm samt ett tiotal andra butiker.
Sover är något som alla gör, flera timmar varje dygn. Malin och Linda vill med Navy Stories produkter skapa en lyxig känsla i sovrummet samtidigt som textilierna är hållbara, långsiktiga och äkta. Dessutom är trikå mjukare, mer lättskött och kan tvättas i 60 grader utan att ändra passform. Tillverkningen sker hos Marbäck Tricot, en liten fabrik ägd av Jonas Lorentzon, som även producerar de välkända randiga basplaggen till Polarn & Pyret.
– Vi har alla tre jobbat ihop i olika konstellationer tidigare vilket medför en väldigt smidig produktionsprocess. Att fabriken är liten gör också att vi har stor flexibilitet, och kan ta fram specialanpassade produkter till kunder. Vi använder endast högkvalitativa naturfibrer och -tyger och säkerställer alltid etiska tillverkningsmetoder, säger Malin Wiland, medgrundare och delägare i Navy Stories.
I våras medverkade Navy Stories i projektet Nordic Buzz och där kom de i kontakt med Emma och Gesica på FashionInk. Fokus har sedan dess legat på att komma in hos noga utvalda återförsäljare. Förutom de numera välkända bäddseten tillverkas pyjamas och kimonos i fabriken i Marbäck, allt för att skapa en magisk sovupplevelse med lyxkänsla.
– Vår kimono har faktiskt blivit väldigt populär. Det som är så roligt är att vi har många återkommande kunder. De som har provat våra sängkläder säger att de aldrig kommer kunna sova i ”vanliga” sängkläder igen. Vi har till och med föräldrar som menar att deras små bebisar som sov dåligt tidigare, nu sover som små änglar i Navy Stories bäddset. Många föräldrar köper fler bäddset då de större barnen tar föräldrarnas täcken.
Planerna framåt för Navy Stories är att satsa ännu mer på försäljning och marknadsföring, främst via sociala medier. Med flera stora och välkända återförsäljare i ryggen har de fått en bra start.