Edge machine learning är hett. Med rätt produkt i rätt tid har Ekkono gjort covid-19-omställningarna till en konkurrensfördel. Första affären i Japan genomfördes helt digitalt och bolaget har uppmärksammats med flera priser för sin innovation.
Under våren var det tänkt att Ekkono Solutions skulle gå från ett startup- till ett scaleup-bolag. Men så kom covid-19 och spelplanen förändrades. Alla fysiska mötesplatser som till exempel mässor där företaget skulle ut och synas försvann. Ekkono insåg snabbt att det inte skulle vara över på några veckor utan skulle utvecklas till en pandemi och brainstormade kring hur de skulle tackla situationen på bästa sätt.
– Vi skulle medverkat på en stor industrimässa i Tyskland där tanken var att en stor del av årets försäljning skulle ske i möten med kunderna. Nu fick vi ställa om, sänka försäljningsprognosen och se över hur vi skulle nå ut digitalt istället, säger Ellinor Bokedal, marknadschef på Ekkono Solutions.
Ekkono Solutions är en virtuell organisation från start, med ledande personer utspridda på mindre kontor. Anders Alneng i Madrid, Joakim Andersson i Malmö, Jon Lindén i Varberg och Rikard König i Borås. Även de anställda finns utspridda över Sverige och Europa. Det har gett bolaget ett stort försprång in i krisen då alla digitala rutiner för verksamheten redan fanns på plats.
Mjukvara för smarta maskiner säljs digitalt
Bolaget är pionjärer inom området edge machine learning. Produkten som säljs är en egenutvecklad programvara för maskininlärning på små enheter, som kan installeras i alla typer av uppkopplade maskiner för att göra dem smartare och bättre nyttja deras resurser. Det bygger på helt egen, världsunik forskning inom förutsägande modellering så att mjukvaran kan dra slutsatser och skicka vidare dem istället för komplett rådata. Varje kund får en anpassad kod som de själva implementerar i sin maskin. Och den koden kan levereras digitalt.
Det har gett företaget möjlighet att skapa helt digitala affärer. Under våren har bolaget trots pandemin fått flera nya kunder. Bland annat en kund i Japan som de enbart träffat via digitala möten. Att få en kund från Japan var lite av en slump då originalplanen var att först expandera till Dach-länderna (Tyskland, Schweiz och Österrike).
Kontakten med Japan bottnar i att en japansk aktör såg Ekkono Solutions på en mässa förra året och nu blivit partner till bolaget. De underlättar i möten, vid förhandlingar, översätter material och ger stöd i kulturskillnader.
#openfika utbildar och skapar leads
Mässor och fysiska möten handlar inte enbart om att sälja utan också att förklara Ekkono Solutions teknik och hur den kan användas. När alla fysiska träffar försvann startade företaget igång #openfika, en mötesplats i webinarieform där experter från Ekkono presenterar nya trender och information om maskininlärning och IoT. Vid varje tillfälle publiceras även ett white paper eller en artikeloch samtliga webinarier går att se på företagets YouTubekanal. Att dela med sig av sin kunskap stärker varumärket, men är också ett sätt att nå ut och fånga upp leads.
– Vi har tagit vara på den här tiden och anpassat vårt material till att sprida kunskap digitalt. Vi tänker att alla andra befinner sig i samma situation som oss, frustrerade över att inte kunna träffas i fysisk form, göra affärer och lära nytt. Då har vi istället utvecklat vår egen kunskapsbank och tillgängliggjort den för andra att ta del av digitalt. Vi jobbar enligt strategin ”thought leadership” då vår kunskap och teknik är väldigt banbrytande och vi märker att andra vill lyssna till vad vi har att säga och interagera, även online, säger Ellinor.
Prisade i Europa och antagna till PlugNPlay i Japan
Mitt i allt kaos har det varit en period full av utmärkelser för Ekkono. Accentures innovationspris, The Blue Tulip Award, valde Ekkono som en av tio finalister i kategorin “Living & Working”. I april listades Ekkono på Red Herring’s Top 100 lista över Europas mest lovande företag och i maj valde the German Design Council Ekkono till “Gold Winner” vid the German Innovation Awards 2020.
En annan viktig händelse för Ekkono var att de i maj blev antagna till PlugNPlay Japan som ett av 18 företag från hela världen, där de får coachning och möjlighet att medverka på event där de stora konglomeraten kan få upp ögonen för dem.
För framtiden är bolagets ambition att sälja licenser samt arbeta med partners som säljer lösningen. Vägen framåt har delvis fått saktas ned på grund av covid-19 då en del projekt hos kunder pausats.
– Vi är både beroende av att resten av världen tar fart, och inte. Vi lägger mycket fokus på att underlätta för kunderna att ta del av vår lösning och integrera den digitalt, bland annat genom att utveckla vår labbmiljö. Samtidigt finns behovet av att träffas personligen för att skapa långsiktiga relationer med kunder. Världen kommer att se annorlunda ut efter pandemin och alla fysiska möten kommer inte komma tillbaka. Som den virtuella organisation vi är, både internt och i vårt erbjudande, har vi ett försprång som har visat sig vara väldigt värdefullt. Hela situationen med pandemin är hemskt, speciellt de som är drabbade personligen, men vi som företag står starka och har snarare bara skyndat på en utveckling som ändå skulle skett, om än i något långsammare takt, avslutar Ellinor.
En del av Ekkonoteamet när de senast träffades allihop i december 2019, före pandemin. Jon Lindén (VD), Eva Garcia Martin (Data Scientist), Ellinor Bokedal (Marknadschef), Dawid Nogens (Senior utvecklare) och Kriss Andsten (Systemarkitekt).