Kan en filt bli lyxmode? Absolut! Ett kvitto på det är att GucciFest, Guccis digitala modevecka valde att visa Rave Review:s kollektion, skapad av kreatörerna Josephine Bergqvist och Livia Schück. Deras kollektioner säljs till kvinnor i high fashion-butiker i London, New York och Milano. Nu ska remake-pionjärerna skala upp sin verksamhet med hjälp av Borås INK.
Det har varit en fantastisk höst för Rave Review. Nyligen fick de ta emot regeringens exportpris i kategorin Årets uppstickare, deras plagg har burits av artisten Tove Styrke i tv-programmet ”Så mycket bättre” och coolast av allt – Rave Review blev utvalda till den grupp av 15 unga modeskapare som fick medverka i Gucci:s digitala modevecka. Guccifest, som den kallas, genomfördes som en miniserie i sju delar för att ersätta en fysisk modevisning. Här var Rave Review i sällskap med bland andra Gucci-ambassadörerna Harry Styles och Billie Eilish.
Intresset för designduon har funnits en lägre tid i modebranschen. Idag finns det många företag som arbetar med olika form av remake för en hållbarare modeindustri men när Josephine Bergqvist och Livia Schück startade sin verksamhet för tre år sedan var de bland de första i världen att skapa ett varumärke baserat på remake.
− Vi var pionjärer som gjorde remake på ett spännande sätt. Vi såg ett glapp på marknaden – remake inom high fashion fanns inte. Vi fick en idé att testa att skapa remake med hög modegrad och satsade på det, berättar Josephine.
Tjejerna som pluggat tillsammans på Beckmans Designhögskola var båda intresserade av att utforska sätt att arbeta med mode på ett hållbart sätt. Med visionen att skapa en remake-kollektion kollade de runt i second hand-affärer efter plagg att arbeta med. Ganska snart insåg de att de skulle ta en annan riktning; filtar, lakan och gardiner.
− Det var något som vi inte hade sett förut. Det var nytt. Det var enklare att arbeta med eftersom det går att köpa löpmeter vilket innebär att det går att göra mer. Framförallt filtar passade det sättet vi vill jobba och sälja på, säger Josephine.
Extrem efterfrågan på hållbart designermode
Uppmärksamheten lät inte vänta på sig och de märkte snart att det fanns en extrem efterfrågan för hållbart mode som var roligt och moderiktigt. De visade sin första kollektion på Svenska Institutet i Paris, blev kort därefter antagna till fashion talents och fick vara med på modeveckan.
− Vi fick förfrågningar från inköpare redan innan vi hade en färdig produkt, så det blev som en marknadsundersökning som gjorde att vi blev säkra på att köra vidare, säger Livia.
Det dröjde ett år innan Rave Review började med ordnad försäljning. Ett år som de använde till att finslipa sin affärsmodell. De behövde veta hur de ville sälja, hur många kappor de kunde tillverka och hur många av dem som kunde se likadana ut utan att tappa lyxpositionen?
Idag är de frågorna lösta och Rave Review:s kollektioner säljs i flera kända butiker som Browns Fashion, Matches Fashion och Selfridges i London. De har blivit en uppmärksammade designduo inom svenskt mode. En designduo som kom till lite av en slump.
− Det är märkligt att designerutbildningar har så mycket individuellt arbete. Man tränas inte i grupparbete utan allt fokus är att man ska bli en stjärna själv. Det gjorde att vi inte hade någon tanke på att vi skulle starta ett företag tillsammans utan skedde lite av en slump när vi om ut i yrkeslivet och problematiserade hur branschen ser ut, säger Livia.
− Vi ifrågasatte vår roll i branschen. Dels att inte få kreativt utlopp men också att arbeta med affärsmodeller som man inte riktigt tror på, fyller Josephine i.
Framtiden för svenskt mode
Estetik och mode har varit en del av livet för både Josephine och Livia sedan de var små. Josephine beskriver att hon alltid varit estetiskt lagd och uppmuntrades av framförallt sin pappa att utveckla sin kreativa sida. Under gymnasietiden insåg hon att hennes framtid fanns inom modebranschen.
Livia har alltid haft en önskan att designa kläder men pluggade natur och tänkte bli ingenjör. Hon kom in på en utbildning men hoppade av, eftersom hon först ville lära sig sy och testa den vägen. Efter en grundläggande utbildning fanns det inga tvivel att det var rätt val för henne.
Redan från början hade Livia en vision om att göra mode som kan förändra världen.
− För mig har inte viljan att göra hållbart mode varit lika definierat, även om det nog alltid funnits där. Det är något vi brottades med under tiden på Beckmans att vi ska vika våra liv åt mode, men hur bra är mode egentligen? Vi kunde inte riktigt rättfärdiga det. Men nu när vi arbetar med det här kan jag känna mig stolt, säger Josephine.
Stolta har de all anledning att känna sig. De har sedan starten för tre år sedan fått stor medial uppmärksamhet med artiklar i bland annat Elle och Vogue som beskrev Rave Review som framtiden för svenskt mode. Och nu senast sin medverkan i Guccifest.
Josephine Bergqvist och Livia Schück
Fotograf: Isak Berglund Mattson-Mårn
Utmaning att lösa sourcing för att expandera
Men trots att Rave Review fått mycket publicitet kände Josephine och Livia att de ville ha extern hjälp för att ta bolaget till nästa nivå och kontaktade Borås INK. Fokus i samarbetet kommer vara att vidareutveckla affärsplanen, utvärdera prioriteringar och finansiering.
− Med inkubatorns hjälp hoppas vi slippa hussla. Vi har lärt oss väldigt mycket sedan vi startade men vi saknar den affärsmässiga kunskapen, säger Josephine.
En annan utmaning är sourcing, det vill säga att hitta rätt material och leverantörer som vill arbeta på ett annat sätt än det traditionella. Hur snabbt tjejerna kan lösa den utmaningen kommer påverka bolagets möjligheter att skala upp. Där kommer Borås INK:s nätverk väl till pass.
− Många vill jobba på det här sättet men det är ingen som ännu riktigt lyckats att få det ekonomiskt hållbart. Det ska inte gynna bara oss utan en hel bransch, säger Livia.
Deras brinnande engagemang för att skapa häftigt mode och samtidigt bidra till förändring i världen har redan fått ett stort genomslag i media, genom influencers som Blanca Miro och Elsa Hoss, priser och utmärkelser. Nästa steg är att slå ordentligt i försäljningen också. De har målet klart för sig.
− Att bli erkänd och uppmärksammad för det vi gör, samtidigt som vi kämpar med någonting som är bra förframtiden, säger Josephine.
Såhär säger Borås INK:s affärsutvecklare Simon Hjelte om designduon:
”Rave Review och deras utvecklingsresa är spännande på många sätt. Dels för att de på ett världsunikt sätt visar att mode inte kräver ”nytt” för att vara nyskapande samt dels för att de positionerat sig i lyxsegmentet och där lyckats etablera sig i så kallade ”top tier” konton. Sådana som alla strävar efter men sällan når till.
För oss på Borås INK känns det ärofyllt att få ledsaga dem i utvecklingen av en hållbar affärsmodell då det här finns ett antal stora utmaningar att övervinna. Vår position i Borås och världen med tillhörande nätverk gör att de har goda möjligheter att lyckas.”
Borås INK önskar Rave Review stort lycka till!