Marie Jonsson, Grundare Rekotex. Foto: Njord studio
Det är passionen för textil och tyger samt viljan att vara högst delaktig i en mer hållbar framtid som gjorde att textilekonomen Marie Jonsson grundade Rekotex. Plattformen för handel av överblivna partier av kvalitetstyger är ett resultat av lång erfarenhet från inköp, marknadsföring och försäljning av textila produkter. Marie har gång på gång upplevt problemet med att få tag i mindre kvantiteter av tyger samtidigt som producenterna har haft restpartier av fina kvalitetstyger som varit svåra att avyttra.
– Det här är problem som jag har stött på i så många sammanhang och när idén föddes om att hitta en gemensam lösning på båda problemen så kändes det självklart att starta Rekotex. Att sedan tjänsten som förmedlare av tyger har mottagits så väl känns som en fantastisk bekräftelse på hur rätt i tiden vi ligger. Flera stora namn inom textilbranschen har redan kontaktat oss om samarbeten trots att marknadsföringen egentligen inte är igång. Vi har hållit det lite lågt tills de digitala plattformarna utvecklats klart, men i samband med Tygmässan i Textile Fashion Center så lanseras både suppliersidan, där säljare av leftover tyger kan lägga in sina material och webshopen, där köparna kan gå in och se vilka tyger som finns till försäljning i re-sourcekollektionen, säger Marie.
Hållbarhetsaspekten i centrum
För Marie är hållbarhetsaspekten viktig. Hon arbetar hårt för att hitta smarta lösningar för att hantera naturresurser i form av textila fibrer, på ett schysst och professionellt sätt, och det är just detta som står i centrum i Rekotex affärsidé. Företag erbjuds att ingå samarbete med Rekotex för att få en inblick i vad som kan avyttras från externa aktörers lager innan de startar en ny order hos en tygproducent. Samtidigt får de möjligheten att göra sina överblivna tyglager tillgängliga för andra att köpa. Då skapas det en win-win situation för flera parter och även för miljön.
– Det är fantastiskt kul att se vilka möjligheter det här kan ge i företagens designprocess. Vi har fått förfrågningar från arkitektföretag som vill ha tag i leftover material från jeanstillverkare för att klä om sittmöbler. Ett annat intressant exempel är företaget Re-sole som tillverkar sneakers av återvunna tyger från bussar och tunnelbanetåg. Så vad tygerna slutligen blir för produkter det får företagens kreativa process styra.
Rekotex genomsyras av ett klimatpositivt framtidstänk. Textilier är en komplex produkt som kräver mycket vatten, energi och kemikalier vid tillverkning. När konsumtionen av textil växer så växer även det textila avfallet. Det finns därför en stor samhällsmiljönytta att använda de textila resurserna på ett mer optimalt sätt.
– Det är just i tillverkningen av tygerna till en textil produkt som den största påverkan på vår miljö sker. För att ta fram ett kilo bomull i ett tyg så går det åt 29 000 liter vatten, 1 kg olja och 15 kg växthusgaser. Då är det ju av enormt stor vinning att faktiskt ta tillvara på leftover material och ge dem ett nytt användningsområde, vilket är väldigt enkelt att göra då tygerna ligger färdiga på ett lager och det redan finns en efterfrågan på mindre kvantiteter än vad tygproducenterna oftast kan tillverka. Det enda som har saknats är länken för att förmedla affären och det är här Rekotex kommer in i bilden. Något som gör mig riktigt glad är att det finns en enorm vilja till förändring i branschen och att man istället för att se varandra som konkurrenter vill hitta gemensamma lösningar för en mer hållbar framtid.
Stöd i affärsutvecklingsprocessen
Den 27–28 februari ställer Rekotex ut på tyg- och tillbehörsmässan i Marketplace Arena på Textile fashion center i Borås. I samband med mässan lanserar Rekotex sin webshop samt en suppliersida för köpare och säljare av överblivna tyger. Fokus är från början på ekologisk denim i hög kvalité men inom kort kommer sortimentet breddas med tyger i allt från funktionsmaterial, inrednings och modetyger.
– För att effektivisera affärsutvecklingen tog jag förra året kontakt med Inkubatorn i Borås och just nu håller vi bland annat på att slutföra verksamhetsplanen för 2018 samt se över vilka avtal som måste vara på plats. Det är väldigt givande att ha ett stöd i själva affärsutvecklingen. Det är mycket mer att tänka på än man tror när man driver ett eget företag som växer snabbt, avslutar Marie.
Läs mer om tyg- och tillbehörsmässan.