Stolf of Sweden är på väg att sälja slut sitt lager av skidor innan jul. Ett resultat av en succévideo på TikTok men inte minst den övergripande digitala strategin som bolaget implementerat med stöd av Borås INK. Grundarna Tobias Svensson och Oskar Landström vidareutvecklade en barndoms idé som nu säljs till skidåkare över hela världen.
− Själva idén går tillbaka till när vi var 12-13 år och många åkte runt på snowblades som var runt 70 cm långa skidor. Vi ville ta det ett steg längre och sågade av toppen på skidorna och skruvade fast den i pjäxorna, så vi fick så korta skidor som möjligt som vi körde på i några år, berättar Tobias.
För några år sedan började Tobias och Oskar tänka tillbaka på hur roligt det var att åka på de korta skidorna och att det var en bra affärsidé. Det fanns inga sådana skidor att köpa på marknaden och de började ta fram prototyper. Entreprenörerna finansierade utveckling av prototyper, patent och designskydd för produkten med sitt privata sparande och grundade bolaget Stolt of Sweden. Produkten, korta skidor som inte är längre än pjäxan, döptes till BootSki. Lagom till BootSki var klar för försäljning kom på pandemin.
− Det har kostat mycket pengar att få fram produkten och så kom pandemin mitt i allt detta och gjorde försäljningen svårare. Vi såg att kassan sinade och tog kontakt med Ulricehamns kommun för att se vad det finns för möjligheter att få hjälp i kommunen. Då tipsade dem om Borås INK. Kostnader för tillverkningsformar har Ulricehamns sparbank lånat ut pengar till som vi är oerhört tacksamma för, säger Tobias.
Fått stöd med digital strategi
Med förhoppning om att få stöd med ekonomi och strategiarbete tog Tobias och Oskar kontakt med inkubatorn som hjälpt dem med precis det. Borås INK är en excellensinkubator och kan tack vare det erbjuda verifieringsstöd till bolag i inkubation för olika typer av aktiviteter som bland annat att ta fram en digital strategi. Och det har Stolt of Sweden fått hjälp med.
− I och med att vi bara är två personer som gör allting i bolaget själva, från design till att bygga upp webbsida med alla funktioner så ligger det mycket tid bakom. Det är en stor hjälp att få riktlinjer om vad vi borde tänka på och vad vi inte ska göra, säger Oskar.
Inför säsongen har de lanserat en ny webbsida med ny film och foto som de också fått finansiering till att ta fram. Stolt of Sweden driver framförallt trafik till sin e-handel genom sociala medier. Med uppdaterat material och en övergripande digital strategi har de ökat sin försäljning kraftigt.
− Det har gjort ofantligt mycket. Nu lirar allt med varandra, hemsida, sociala medier och lager. På webben hittar kunden mycket lättare till köpknappen och det blir mycket mer avslut än innan, säger Tobias.
De berättar att de investerade mycket pengar i ett lager och var lite oroliga hur det skulle gå med försäljningen.
− Vårt lager kommer troligen vara slut innan jul. Vi har nu startat upp en ny produktion som vi ska försöka sälja i januari till mars. Just nu är vi mitt i säsongen och det är fokus på att sälj så mycket det bara går. Vi önskar att vi hade haft ett större lager, säger Tobias.
12 miljoner visningar på TikTok
Oskar och Tobias berättar att de jobbar väldigt mycket med sociala medier och ser en stor effekt av det i försäljningen.
− I början av september delade vi en film på TikTok och det är spännande att följa algoritmerna. Filmen träffade på ett sätt så att vi fick 45 000 nya följare på en vecka och 8-9 miljoner visningar på en månad. Det ringde folk från hela världen. Nu är videon uppe i 12 miljoner visningar och vi ser att den hoppar från land till land. Den har fått en enorm spridning, säger Oskar.
Stolt of Sweden säljer BootSki’s till i stort sett hela världen men extra mycket till USA, Ryssland, Norge och Europa. De ser att försäljningen i olika länder påverkas enormt av varumärkets spridning i sociala medier.
− Det är en extrem kraft i sociala medier. Vi ser en väldigt stor skillnad när vissa länder tar fart. En vecka kan det vara 100% Japan, en annan 100% USA beroende på vilka klipp som sprids, säger Tobias.
Planen är att fortsätta rida på intressevågen de skapat och sälja i egna kanaler för att kunna fortsätta ha bra marginal. Det krävs mycket pengar till produktion och efter säsongen kommer Tobias och Oskar stämma av hur ekonomin ser ut och hur de ska satsa vidare mot nästa säsong. Om de ska fortsätta växa organiskt eller om de ska ta in kapital. Efter årets säsong som ser ut att bli en stor succé hoppas de att investerare fått upp ögonen för dem.
Alla som testade skidan var lyriska
Varje år arrangeras ett skidevent i Sälen där skidleverantörer har möjlighet att ställa ut sina produkter och låta användare testa deras produkter under heldagspass. Stolt of Sweden deltog i år för andra gången.
− Det är fantastiskt roligt att se folk åka. Det blir ett kvitto på att det funkar. Vi träffade 400 personer och alla är helt lyriska. Alla åkte högst upp i backen och tog sig ner utan problem. Folket som testat och köpt är allt från 4-75 år. Det är många som säger att det ser svårt ut, men det är så lätt att kontrollera. Det är otroligt brett hur man kan använda dem, både att få upp farten och för nybörjare, säger Oskar.
De driver Stolt of Sweden parallellt med heltidsanställningar inom byggbranschen som projektledare och platschef. Det gör att tiden de kan lägga på sitt entreprenörskap är begränsad. Planen var att fortsätta utvecklas tillsammans med Borås INK, men tack vare den ökade försäljningen som fört med sig att mer tid går åt till att ta hand om kunderna valde de att lämna processen.
− Mellan 50-100 personer hör av sig varje dag. Det finns otroligt mycket att göra helt plötsligt och det är väldigt roligt för oss. Tyvärr innebär det att tiden inte räcker till. Samarbetet med Borås INK har funkat jättebra. Vi var tydliga med vad vi ville ha hjälp med när vi inledde samarbetet och varje möte har tagit oss framåt. Men nu behöver vi lägga allt fokus på försäljning och kunder, säger Oskar.
Vi följer deras resa med spänning och önskar dem stort lycka till!