Med fokus på upcycling kopplat till ett eget varumärke vill Julia Jungman, entreprenören och grundaren till Sucre Design Studio, komma till rätta med överproduktion i modebranschen. Hos Borås INK får Julia hjälp med coaching och input för att komma vidare med sin affärsidé.
Sucre betyder socker på franska. Det står också för sustainable creative work. Och däri hittade Julia Jungman namnet till sitt bolag, som har största fokus på hållbarhet och modebranschens utmaningar men samtidigt vill upplevas som lekfull och positiv.
– Jag ville ha ett namn som inte begränsade verksamheten. Just nu är fokus på upcycling, men det finns många problemområden i modebranschen. Jag vill vara del av en större förändring. Mitt mål och min bakgrund har bakats ihop till Sucre, säger Julia.
Julia är i grunden mönsterkonstruktör och har arbetat med inriktning på fritidskläder. Hon har också en Fil.Kand. i statsvetenskap och tidigare drivit ett bolag som utvecklade sömnadsmönster.
– Jag är en obekväm medlem av modebranschen. Jag har jobbat inom mode, det är mitt intresse, men jag har också märkt att det är en trasig bransch med många problemområden. Efter min föräldraledighet kunde jag inte rättfärdiga för mig själv att vara en del av den utan vill istället bygga upp något som hjälper till att lösa problemen. Då väcktes idén till Sucre, berättar Julia.
Det finns idag flera företag som testar olika typer av produktion inom upcycling och remaking. Det som gör Julias affärsidé unik är att upcycling kan tillämpas storskaligt när man använder modebranschens överproduktion, och att plaggen sedan säljs under ett eget varumärke.
– De upcyclade kläderna kommer skapas med ett helt eget estetiskt uttryck och bli ett eget varumärke, berättar Julia.
Tidigt intresserad av mode
Affärsidén bygger på att genom upcycling hjälpa varumärken lösa problemet med överproduktion. Intresset för mode väcktes tidigt hos Julia. När hon och hennes syster var i femårsåldern fick de en Mac-dator med Adobeprogrammen av sin pappa. De använde den till att göra klippdockor i Illustrator och skapade hela garderober åt sina ”Donnor”. Inspiration fick de bland annat av de vackra kostymerna de såg vid besök på baletten där deras mamma i många år köpte säsongskort.
– Våra föräldrar var inte modeintresserade överhuvudtaget men de har förmedlat till oss båda att satsa på det vi brinner för, säger Julia.
Julia är född i Argentina, uppvuxen i Chile med en polsk pappa och svensk mamma. När hon var 21 år flyttade hon till Sverige för att börja på Tillskärarakademin i Stockholm. Ett par år senare flyttade hennes mamma och syster också hit.
– Jag är inte skandinavisk i min stil utan vågar utmana den svenska estetiken. Eftersom jag inte är uppvuxen här är jag inte invand i den svenska modebranschen. Jag har en annan syn på det hela, ett bredare perspektiv, säger Julia om hur hennes bakgrund påverkar hennes uttryck.
Erfarenhet från tidigare bolag
Med erfarenheten från sitt tidigare bolag i ryggen känner sig Julia trygg i att utveckla sin affärsidé. Hon har gått igenom alla stegen i att starta bolag och vet själv med sig vad hon gjorde för fel förra gången och hur hon vill göra det annorlunda med Sucre Design Studio.
– Det jag gjorde fel förra gången var att jag tog på mig alla hattar själv, även inom områden jag inte behärskar med inställningen att ”om du inte kan, lär du dig det”. Nu är jag medveten om mina styrkor och svagheter och vet vilka områden jag ska lägga på någon annan. Det är extremt viktigt att skapa ett brett nätverk av kompetenser kring sin affärsidé, förklarar Julia.
Att vända sig till en inkubator för att få hjälp med att utveckla sin affärsidé är inte nytt för Julia, men det är första gången hon samarbetar med Borås INK.
– För mig var det naturligt att ta kontakt med en inkubator, men som Stockholmsbaserad var det inte självklart att vända sig till en inkubator på annan ort. Jag vet vilken potential som finns att hämta genom en inkubator och med Borås bakgrund som textilstad och ert fokus på textil kunde det inte vara bättre, säger Julia.
Några av fördelarna med att ha hjälp av en inkubator tycker Julia handlar om att få coachens input och bekräftelse på att det hon gör pekar åt rätt håll.
Det ger trygghet att få bekräftelse på att det jag själv tror på är bra. Jag är så imponerad över samarbetet med Madeleine och hur det bidrar till att få struktur i verksamheten med hjälp av verktyg jag inte haft tillgång till tidigare. Madeleine har ett bra sätt att kalibrera min vision på ett väldigt sensitivt sätt, säger Julia.
Vill lösa överproduktionen – företagens skamfläck
En annan del som är nog så viktig handlar om nätverket. I modebranschen handlar mycket om samarbeten och att komma in på rätt ställen. Att få till samarbeten som handlar om att lösa överproduktion, en skamfläck som bolag helst inte vill prata om eller erkänna att det finns problem, är inte lätt. Samtidigt är överproduktion en börda för företagen och med allt högre krav på transparens i alla produktionsled kan de inte längre blunda för det. De måste göra något åt överproduktionen.
– Om det då dyker upp en aktör med en lösning som är win win för alla så har de inget att förlora på det, säger Julia.
Med en helt ny typ av tjänst lägger Julia stor vikt vid att närma sig bolagen med flexibilitet och möjlighet att vara med och delvis forma hennes tjänst. Inte minst i pandemitider som också på sitt sätt påverkar att företag fått större mängder osålda lager när konsumtionsbeteende förändrats. Julia känner att hon har en stor fördel i sin bakgrund när det handlar om att skapa kontakter.
– Med min bakgrund från många kulturer kan jag ta mig fram i de flesta miljöer. Jag har lätt att nå människor och vågar utmana. Det är ofta det som krävs för att få tillgång till rätt personer, säger Julia.
Resten av året kommer att handla om produktutveckling med sikte på att ingå olika samarbeten i början av nästa år. Fram till dess är fokus för bolaget att testa nätverket av produktion, designer, material, producenter så att hon är helt redo att starta upp när samarbeten faller på plats.
Vi på Borås INK önskar stort lycka till!