The Band – Slut på strumpätande tvättmaskiner

Äter din tvättmaskin strumpor? Nu har The Band kommit med hjälpen. Pål Keller Carlqvist och Mattias Minati, är papporna som tröttnade på att kämpa med strumpsorteringen och nu lanserar en lösning. Och inte nog med att du slipper bli av med strumpor – du bidrar till en hållbarare värld genom minskad konsumtion.  

Nu är det slut på sorgliga singlar som blir kvar i byrålådorna tills de slängs. I dagarna har produkten The Band lanserats. Det krävdes en trebarnspappa och en fyrabarnspappa för att rädda världen från strumpproblemet.

– Utgångspunkten till produkten var den egna irritationen. Det är ett problem som ligger nära hemmet, men ganska snabbt insåg vi att det slängs oerhörda mängder strumpor som blivit singlar under tvättprocessen. Det gör det ännu roligare och mer intressant att jobba med produkten, berättar Pål Keller Carlqvist.

Innan han kom på idén som ligger bakom The Band hade han själv testat de produkter som fanns på marknaden. Clips som släpper, knappar som inte känns bra mot huden eller gör sönder strumporna. Det finns olika varianter som till viss mån är funktionella men alla har sina brister.

– De produkter som fanns är mer Stig Helmer än Gucci. Det saknades en variant som är både lätt att använda, säker och snygg. En lösning som kan integreras som en modedetalj. Det var så vi kom fram till bandlösningen som vi också knutit ihop med namnet, säger Pål.

Löser ett stort problem

Problemet att inte hitta rätt make till strumporna skapar inte enbart irritation. Det innebär också en onödig kostnad för att köpa nya strumpor men inte minst en jättestor impact för miljön. Många strumpor kastas i förtid. Strumpor som har krävt produktion av bomull, vatten, transporter mm. I varje led, från produktion till att strumpan finns i byrålådan, har haft påverkan på miljön och den hade kunnat minskas.

– Ju mer man pratar om det desto tydligare är det att det är ett stort problem. Många försöker köpa svarta strumpor för att slippa sortera. Nu kan du ha roligare, moderiktiga strumpor utan att det blir problem i sorteringen, säger Mattias Minati.

Pål hade funderat på att göra något av sin idé en tid innan han träffade Mattias. Då tog det fart på riktigt. Under våren bildades bolaget och nu lanseras produkten. De kom in i projektet från helt olika bakgrund. Mattias bakgrund är inom IT och Pål med design av brädspel.

– Vi är bra på olika saker. 1+1 blir 3 i det här sammanhanget. Mattias är väldigt strukturerad samtidigt som han har bra idéer på andra områden. Det är viktigt att vara på olika plan för att komplettera varandra men samtidigt på samma plan när man diskuterar och fattar beslut. Det sätter en slags företagskultur, säger Pål.

– Pål har en massa dolda kvaliteter. Bland annat har han ofta gått in och fixat till många olika designfrågor, flikar Mattias in.

Att de har hittat rätt med varandra är en viktig del i att produkten nu kommit fram till lansering. Pål och Mattias är tydliga med att det händer bra saker när människor möts och de kommer vara noga med att omge sig med rätt folk när de bygger vidare på sitt team.  

Pål hade varit inne i startupsvängen tidigare och i början av hösten blev The Band inkubatorkund till Borås INK. Några av de utmaningar som de hoppas få hjälp med är att hitta finansiering, kompetens och bygga vidare på teamet.

– Jag personligen vill lära mig mer om produktion, teknik och material – hela den biten. Vi har redan fått hjälp med att bolla olika typer av finansieringsupplägg, säger Mattias.

– Vi står självklart inför klassiska startuputmaningar, som at hitta finansiärer, och inkubatorn ger oss god hjälp och rådgivning, fortsätter Pål.

Kan spara en tiondel av världens strumpproduktion

Nu när tre till anslutit så har vi fått en riktigt stark kärna i bolaget och täcker allt från branding, markadsföring, e-commerce, produktutveckling och global försäljning. Trots detta har The Band har en förhoppning om att kunna anställa en person på heltid och två på halvtid under kommande år. De vet att de behöver få in djupare kompetens i teamet på viktiga områden för att ta nästa steg med bolaget.

– Borås INK är den enda inkubatorn med fokus på mode och textilindustri på det sättet. Inom innovationsvärlden finns det ett oerhört fokus på high tech och biotech. Många vill inte lyssna när vi berättar att vi gör strumpor. Men när de synar det noggrannare ser de en bra produkt på en jätteintressant marknad, säger Mattias.

Ofta tänker konsumenter att för att en produkt ska vara hållbar ska den vara återvunnen eller tillverkad av restmaterial. The Band menar att deras produkt kan spara en tiondel av hela världens strumpproduktion. I bomullsproduktionen krävs otroligt mycket vatten, vatten som kan sparas genom minskad produktion.

– Genom att bidra till minskad bomullsproduktion kan också jordbruket bli nyttigare då grödorna kan varieras mer. Om vi tittar på de globala målen så arbetar vi med flera av dem; ”Bekämpa Klimatförändringarna”, ”Ekosystem och Biologisk Mångfald”, ”Hållbar konsumtion och Produktion”. Vi spekulerar också i att vi även bidrar till ”Jämställdhet” eftersom kvinnor traditionellt är den som sköter tvätten i hushållet och genom minskat hemarbete får kvinnor mer tid till annat, säger Mattias.

Lanserar produkten på Kickstarter

Inför lanseringen har de noggrant utvärderat olika typer av strategier för hur den ska ske. Det är en klassisk produkt men marknaden har helt nya förutsättningar idag, inte minst på grund av covid-19.

– Vi valde tidigt att starta upp online och ser många fördelar med det. Marknadsmässigt kanske inte strumpmarknaden är så drabbad mer än att det kanske blir fler om sitter hemma och beställer sina strumpor online, säger Pål.

Däremot har covid påverkat på andra sätt. De kan inte besöka fabriken, de har fått vänta på prover, det är svårare att hålla möten. För ett företag som The Band som vill ha full koll på alla led i produktionen innebär det en utmaning. De har valt att samarbeta med en svensk leverantör, ett familjeföretag som producerat sedan 30-talet där det finns relationer och kunskap att utgå ifrån. Strumporn kommer nu tillverkas hos en mångårig Turkisk partner till dem.

Just nu har The Band fullt fokus på lanseringen. Produkten lanseras på den internationella plattformen Kickstarter och planen att rikta sig mot den europeiska och nordamerikanska marknaden.

– Vi kommer dra lärdom om våra kunder från Kickstarter att använda oss av i vår egen webbshop. På Kickstarter når vi en global reach och vem vet, våra kunder kanske kommer från Asien. Vi kommer dels behöva jobba med att hitta rätt betallösningar för våra målgrupper, översätta till några olika språk och lösa logistiken. Det blir spännande, avslutar Pål.

Vi på Borås INK önskar dem stort lycka till med lanseringen!

Pål Keller Carlqvist

Pål Keller Carlqvist

Grundare

Mattias Minati

Mattias Minati

Grundare

Fler Nyheter från BoråsINK