Tripulse – vinnaren av INK LAB 2020 lanserar webbshop

mar 9, 2021

Franziska Mesche pitchade hem 50 000 kr som vinnare av INK LAB. Inom kort lanserar hon sin första kollektion hållbara träningskläder med företaget Tripulse i en sprillans ny webbshop. Nu är det full fart framåt som gäller.

− Vad är det värsta som kan hända? Om det inte fungerar då ändrar man strategin eller annars kan man alltid göra någonting annat. Jag skulle ångra mig mycket mer om jag inte satsade. Det är superviktigt att satsa 100%, men det är så givande när du gör det du vill, säger entreprenören Franziska Mesche.

Att våga ta steget och kasta sig ut är något som kännetecknar Franziska. Idag bor hon i Stockholm men är född i Berlin, Tyskland. Hon ville plugga utomlands och hade siktet inställt på Australien, men blev istället utbytesstudent i Linköping med kurskamrater från hela världen. Där tog hon en master inom företagsekonomi. När Franziska upptäckte Sverige blev hon förälskad – i naturen, människorna, intresset för hållbarhet och innovation. Och sin sambo. Sedan 2016 bor de tillsammans i Sverige.

− Det är bra att ha mål, men man måste samtidigt vara öppen för att nånting kan hända. Jag  har alltid haft en känsla inom mig att jag verkligen vill göra mitt eget, en drivkraft. Tidigare har jag varit anställd och arbetat inom försäljning, business development, och som management konsult, men har alltid känt att det är inte riktigt min grej utan att jag kan skapa eller bidra med något istället, förklarar Franziska.

Affärsidén växte fram under sabbatsår i Asien

2019 tog hon en paus från konsultjobbet och reste till Asien för att göra volontärsarbete och ta sig tid att reflektera över vad hon ville göra. Då föll alla bitar på plats.

− Träning har varit en stor del av hela mitt liv, och jag bryr mig mycket om miljön, människor och hälsan. Jag har alltid varit frustrerad över att det inte fanns några hållbara alternativ för träningskläder som verkligen är bättre för miljön och hälsan, och som är skapade under etiska arbetsförhållanden. Då tänkte jag ”nu är det dags, nu måste du satsa”, säger Franziska.

Hon registrerade bolaget i augusti 2019 och satte igång att verifiera affärsidén.

− Jag har pratat mycket med målgruppen och fått mycket input från folk som tränar, vad som funkar för dem idag och vad jag måste skapa. Jag har fått många meddelanden från människor som längtar efter mina kläder. Jag fortsätter att lyssna på feedbacken för min nästa kollektion, säger Franziska.

Namnet Tripulse kommer av att Franziska byggt sin verksamhet på tre pelare (tri); fitness både fysiskt och mentalt, hållbarhetsperspektivet både i hållbara produkter och i företaget, och community för att skapa en gemenskap som stöttar varandra att bli bättre. Tripulse BE BETTER  är som ett mantra för företaget som handlar om att vara bättre för oss själva, varandra och för miljön. Pulse kommer av att Tripulse erbjuder kläder för aktivitet och utveckling.

Tipset om INK LAB blev till 50 000 kr vinst

För att komma vidare med företaget ville Franziska vidga sitt nätverk inom textil i Sverige och upptäckte att Borås är textilhuben för hela landet. Hon besökte Textile Fashion Center i somras och blev överväldigad av de möjligheter som presenterade sig. Då hittade hon också till Borås INK.

Franziska blev tipsad att söka till INK LAB, höstens nya satsning som ligger steget före den ordinarie inkubatorprocessen. Under åtta intensiva veckor med webbinarier, coachtillfällen och eget arbete jobbade Franziska vidare med affärsidén och inte minst den viktiga pitchen. Programmet avslutades med en pitchtävling där Franziska levererade en klockren pitch och tog hem det åtråvärda förstapriset på 50 000 kr.

− Wow, det kändes så bra! Jag uppskattar det så mycket. Att juryn tror på min idé, det betyder jättemycket för mig. Att samtidigt vinna pengar är helt fantastiskt. De kan jag använda till bland annat kostnaderna för produktutveckling, marknadsföring. Vinsten har verkligen gett mig ett lyft för Tripulse, berättar Franziska.

Hon tycker att upplägget på programmet har varit ett perfekt stöd för att ta nästa kliv med Tripulse. Både genom att träffa entreprenörkollegor och höra om deras idéer och utmaningar, och genom coachning av Borås INK och externa experter.

− Det har varit helt fantastiskt, mer än vad jag förväntade mig. Att få med sig helheten med de olika delarna som affär, finans, försäljning. Coachtillfällena har varit guld värda för mig och jag har verkligen utnyttjat dem där jag fått ställa mina frågor till experter på ämnet. Jag har insett att jag måste dyka djupare ner i några delar för att step up the game, säger Franziska.

INK LAB var från början tänkt att innehålla fysiska träffar för gruppen som bestod av 23 entreprenörer i enlighet med de råd som vid tiden för ansökan gällde för social distansering. Men dagarna innan första tillfället fick Borås INK snabbt ställa om till enbart digitala träffar.

− Det hade varit bättre att ses fysiskt för att lära känna varandra bättre, men jag är i Stockholm så jag kanske inte hade kunnat komma med så ofta ändå. Men det har funkat jättebra digitalt. Och det var inga konstigheter att pitcha digitalt. Det var ett bra tillfälle att träna för att bli bättre för framtiden. Även efter corona kommer många jobba mer med hybridlösningar för det finns så mycket positivt i att spara tid och bli effektivare, tycker Franziska.

Lanserar e-handel med ny kollektion

Nästa steg för Tripulse är att gå live med e-handeln och nå ut med den nya kollektionen. 2020 lanserade hon en Kickstarter crowdfunding kampanj internationellt med alla utmaningar som pandemin förde med sig. Kickstarten gick bra med en mycket internationell fokus, men när hon nu lanserar webbshopen sätter hon fokus på Norden och centrala Europa.

− Jag är så taggad. Produktionen sker just nu. Jag jobbar för fullt med leverantörer och preppar online shopen. Tanken är att ha kläderna på plats och börja sälja online under första kvartalet, säger Franziska.

Stort grattis till segern och lycka till med lanseringen önskar Borås INK!

Besök tripulse.co för mer information om kollektionen och att köpa den efter lansering.

Fler Nyheter från BoråsINK