Trivox guidar dig i ditt bilköp med swipefunktion á la Tinder. I Trivox får du bilar presenterade för dig – inklusive alla ägarkostnader som finansiering, skatt, försäkring, service, bränsleförbrukning. Tack vare den ekonomiska helhetsbilden kan du göra ett tryggt bilköp utan tråkiga kostnadsöverraskningar. Med partners som försäkringbolag och bilregister i ryggen har entreprenören Sandi Merzihic stora förhoppningar på framtiden.
− När jag själv skulle köpa bil funderade jag mycket på kostnaderna. Alla vill ha så mycket bil som möjligt för pengarna. När jag hade hittat en häftig bil jag hade råd med i inköp upptäckte jag att försäkringen skulle vara ca 60 000 kr om året. Jag letade efter en sajt att kolla upp alla kostnader och det fanns för till exempel försäkringar, men ingen samlingstjänst, berättar Sandi Merzihic, entreprenör och grundare till Trivox.
Där och då väcktes idén om Trivox. Sandi skapade en landningssida för att testa behovet med ett erbjudande om att registrera sig nu och få ett kostnadsfritt konto när vi lanserar tjänsten. På en vecka registrerade sig 800 personer och Sandi hade fått en tydlig bekräftelse på att även andra hade behov av en samlingstjänst inför bilköpet.
Sandi anlitade utvecklare i Indien för att bygga plattformen. Där lärde han sig den hårda vägen att be om kod utmed resans gång och inte enbart statusrapporter. Den första utvecklaren levererade inte enligt plan och krävde mer pengar för att färdigställa projektet. Sandi hittade en ny utvecklare och började om från början.
− Det jobbiga är att man lagt ner både massor av tid under kvällar och helger och pengar, och sedan mer tid och pengar, då kände jag att jag inte kan sluta nu. Det är en jättekul grej att driva och jag är väldigt intresserad av bilar. Jag tror väldigt mycket på den här tjänsten, säger Sandi.
Men det dröjde innan han berättade om sin affärsidé för vänner och bekanta.
− Jag sa inget till någon i början. Jag ville verkligen inte höra varken bra eller dåligt från familj och vänner. Efter ett halvår pratade min kompis om tjänsten. Har du sett den tjänsten, den verkar cool! Då berättade jag att det är jag som står bakom den. Det var kul, säger Sandi med ett leende.
Hårt arbete har gett resultat
Entreprenörskapet finns i Sandis gener. Med rötter i Bosnien kom hans familj till Sverige på 90-talet och bosatte sig i Småland där Sandi föddes. Pappan startade ett städföretag som blev en succé. Familjen bodde en period i Spanien och då tog Sandis morfar över företaget. För tre år sedan var det dags för Sandi att börja driva verksamheten när morfar gick i pension.
− Att driva eget företag har alltid funnits i bakhuvudet. När jag efter studenten var arbetslös i ett och ett halvt år kände jag att om jag inte kan få jobb, måste jag skapa ett jobb åt mig. Sen blev det en ketchupeffekt med att starta Trivox, ta över städbolaget och jobb på Skanska, säger Sandi.
Det blir långa arbetsdagar, från sex på morgonen till tio eller elva på kvällen då Sandi fortfarande jobbar heltid på Skanska. Men det hårda slitet har gett resultat. Trivox lanserades i november och har i dagsläget 140 000 registrerade användare varav 2000 använder tjänsten aktivt. För att kunna erbjuda en samlingstjänst med alla kostnader för en bil krävs samarbetspartners. Trivox har bland annat partneravtal med försäkringsbolag och bilregister som gör det möjligt att slå upp vilket registreringsnummer som helst och få fram kostnadsinformation för att äga bilen. Det gör att en privatperson som kollar bilar på Blocket kan använda Trivox för att få en komplett ekonomisk bild även av ett privat bilköp. Trivox har också möjliggjort att bilhandlare kan lägga upp sina bilar på siten så att privatpersoner slipper gå in på blocket och istället får ett samlat utbud hos Trivox.
Tinder-funktionen helt unik för att hitta rätt bil
Men det verkligt unika med Trivox är att tjänsten kan föreslå bilar för dig. Välj Audi eller Volvo, röd eller blå, 100 000 kr eller 150 000 kr. Till slut hittar du bilen för dig – precis som Tinder hjälper dig att hitta din partner.
− Den funktionen är helt unik. Den finns inte någon annanstans i världen. Så den hjälper dig som har beslutsångest att komma fram till den rätta bilen, säger Sandi.
Sandi har jobbat med att hitta det unika i affärsidén och vidareutveckla det. Att nyttja ny teknik som swipe för att öka användarvänligheten är en fördel som inte Sandis största konkurrent Blocket har. Nu har Sandi kommit till den punkt i sin affärsutveckling att han vill ha stöd för att ta tjänsten till nästa nivå. Sandi blev tipsad av Drivhuset i Borås att vända sig till Borås INK.
− Jag har testat mig fram mycket, men nu har det blivit mer avancerat och jag behöver ha någon att bolla med. Som kan ge tips om nästa steg, säger Sandi.
Just nu är fokus att ansluta fler bilhandlare för att utöka utbudet av bilar till salu. Bilhandlarna tjänar också på att använda Trivox då tjänsten underlättar för bilförsäljaren att ta fram offerter. Det går snabbare och offerterna innehåller också en mer detaljerad ekonomisk information inför bilköpet.
− Bilhandlare har fått testa Trivox som verktyg och det har visat sig att folk oftare kommer tillbaka och köper bilen när de fått den kompletta offerten från Trivox. Bilhandlarna har berättat att de annars lämnar ut många offerter men få kunder kommer tillbaka och köper bilen. Jag frågade varför de inte köper bilarna. Det beror på ekonomin, det är en osäkerhet. Med en komplett offert för bil, finansiering, skatt, försäkring och bränsle känner de sig trygga i att de gör rätt val, säger Sandi.
Sandi har en hög målsättning för Trivox och ser ljust på framtiden.
− Målet är att det blir en populär tjänst i Sverige så att alla använder tjänsten innan de köper en bil, antingen som en kostnadscheck som privatperson eller som en offert från en bilhandlare, säger Sandi.
Borås INK önskar stort lycka till!