På fredag den 16 september kl 10:00-11:30 sänder vi INK DAY från Textile Fashion Center. Medverkar i sändningen gör:
Sofie Hellström & Sarah Hellström
Sofie Hellström & Sarah Hellström är grundarna och ägarna till OICAN WEAR, ett bolag som utvecklar kläder med inbyggda skydd som riktar sig till mindre barn. Idén växte fram i samband med att ena grundarens son diagnosticerades med en sjukdom som innebär en förhöjd skaderisk vid fall och externa slag. I samband med detta upptäcktes även att det finns en stor avsaknad av skyddskläder för mindre barn, något som blev startskottet för OICAN WEAR.
Rikard König
Rikard König är CTO / Teknikchef och medgrundare till Ekkono Solutions (www.ekkono.ai) samt Universitetslektor vid Högskolan i Borås. Enkelt förklarat gör Ekkono uppkopplade saker t.ex. värmeväxlare, lastbilar, gasturbiner och respiratorer, smarta genom att bygga in artificiell intelligens direkt i produkten. Företaget grundades i november 2016 baserat på resultat och erfarenheter från Rikards forskning vid Högskolan i Borås. Idag har företaget nio anställda, kontor i Varberg Borås och har kunder såsom Volvo, ABB, Siemens Energy och Alfa Laval. Under sommaren tog Ekkono in 30 miljoner SEK för att ta nästa steg i tillväxtresan.
Nate Robinson
Nate Robinson är serieentreprenör och tidigare professor i organisk (tryckt) elektronik vid Linköpings universitet. Efter att ha tagit sin Ph.D. i kemiteknik (vätskedynamik) från Cornell University, arbetade han med tekniköverföring och högvolymtillverkning på Intel Corp. innan han flyttade till Sverige. Vid Linköpings universitet utvecklade han flera verktyg och tillverknings- och produktionsmetoder för tryckt (organisk) elektronik, varav många är patenterade. Längs vägen har han attraherat miljontals dollar i forskningsfinansiering, beviljats ett dussintal patent, publicerat flera dussin artiklar (citerade tusentals gånger) och hjälpt till att starta flera forskningsbaserade företag. Han är en av grundarna till LunaMicro AB, som kommersialiserar forskargruppens senaste patenterade teknologi: textilliknande elektroosmotiska pumpar.
Erik Lindtorp & Jesper Karlsson
Erik Lindtorp och Jesper Karlsson vill göra så stor hållbarhetsnytta inom textilbranschen som möjligt och startade därför RecoMended AB tillsammans med Rikard Ledin daRosa. Vi vill vara en möjliggörare i omställningen mot Agenda 2030 genom storskaliga, miljö/- och klimatsmarta återställningslösningar av textila produkter, för att skapa alternativ till konsumtion av nyproducerade plagg. RecoMended AB vann acceleratorprogrammet NEST 2022 och har beviljats stöd från Energimyndigheten (Re:Source) för att utveckla automatiserade och storskaliga återställningskoncept tillsammans med bl.a Wargön Innovation och Science Park Borås under hösten 2022.
Annelie Rådhall
Annelie har lång erfarenhet från textilbranschen där hon haft olika roller, främst inom produktutveckling och försäljning. Har jobbat internationellt inom sport- och funktionstextil med sälj och marknad, och inom B2B utvecklat hyrlösningar för arbetskläder i marknadsledande företag. Hon har jobbat som säljchef med personalansvar front -och backend och ingått i företagsledning. Annelie delar gärna erfarenhet och nätverk. Hennes fokus är hållbarhetsutveckling, kvalité och problemlösning som integrerar innovation med hållbara affärsmodeller och produkt- och tjänstelösningar till en lönsam affär. People, planet, profit – alla tre benen säkrar ett lönsamt bolag.
Cecilia Tall
Cecilia Tall är generalsekreterare vid TEKO – Sveriges Textil- och Modeföretag – och en av ledamöterna i regeringens samverkansprogram för näringslivets klimatomställning.
Cecilia har god kunskap om vad den svenska textilindustrin efterfrågar i framtiden, både material, framtida produktionsteknologier och nya produkter och en överblick över de svenska forskningsprojekt som finns på området idag samt utmaningarna för svensk industri. Inom uppdraget för TEKO representerar hon föreningen i olika arbetsgrupper och styrelser med anknytning till branschens utmaningar samt är en av ledamöterna i rådgivarkommittén för utmaningar i en klimatneutral industri inom regeringens samverkansprogram för näringslivets klimatomställning.
Sandra Roos
Sandra Roos är hållbarhetsdirektör på Kappahl sedan september 2021 och anställd sedan 2020. Sandra är civilingenjör i kemiteknik och har en doktorsexamen i miljösystemanalys från Chalmers Tekniska Högskola. Hon har tidigare arbetat för forskningsinstitutet RISE, bland annat som en av företrädarna för den tvärvetenskapliga forskningen om den textila leverantörskedjan i forskningsprogrammet Mistra Future Fashion. Sandra brinner för en helhetssyn på hållbarhetsfrågan och mätning av de effekter som åtgärder för ökad hållbarhet har.
Christoffer Lindhe
Christoffer Lindhes drabbades av en svår tågolycka 2006, mirakulöst överlever han men mister båda benen och vänster arm. Sedan dess har Christoffer Lindhes livshistoria berättats många gånger med fokus på alla dom framgångarna han haft sedan olyckan. Något som där emot ofta inte nämns är alla motgångar.
Christoffer berättar hur han ser på motgångar, problem och hur han ständigt försöker göra det bästa av alla situationer han ställs inför. ”Vår framgång definieras av hur vi hanterar våra motgångar”.
Ida Johansson
Ida Johansson startade sitt första företag som 17-åring och har sedan dess drivit det egna bolaget Turn Consulting som arbetar med automatiserade rekryteringar. Ida har själv utvecklat en rekryteringsrobot som med hjälp av AI gör fördomsfria och träffsäkra rekryteringar. I januari 2022 listade Fortune Magazine Ida som en av ”8 up-and-coming Gen Z founders to watch right now”. Hon blev också nyligen utsedd till Europas mest framstående entreprenör under 20 år i tävlingen WISE 20 under 20.
Hanna Falk
Hanna Falk startade sitt företag 2009 i samband med att hon som 20-åring slog igenom på världsnivå i längdskidåkning. Hanna Falk Skidor AB har gjort det möjligt för henne att satsa och bedriva sin elitsatsning fullt ut. Hon lyckades bland annat vinna fyra världscupssegrar och fyra SM-guld under sin karriär.
Att jobba med kommunikation och varumärke har varit en viktig del för att sätta på både ”Flygande Falken” och Ulricehamn på kartan. Förutom att träna och tävla på stora mästerskap har hon jobbat flitigt med samarbeten, sponsorer och olika event. Att vidare föreläsa och inspirera olika företag, idrottare, föreningar, organisationer till ett friskt och hälsosamt liv har nu blivit en del av vardagen.
Stefan Andreasson
I 47 år har Stefan Andreasson verkat i IF Elfsborg. Sedan 23 år tillbaka har han haft ett stort ansvar över föreningen. Han startade sin fotbollsfostran i klubben redan som 6-åring, fortsatte hela vägen fram till A-laget och förde IF Elfsborg tillbaka upp i Allsvenskan år 1996.
Efter proffsspel i Italien år 1997–1998 vände han hem till Borås och IF Elfsborg och axlade under två säsonger rollen som spelande sportchef innan han år 2001, efter 1292 (!) matcher i den gula tröjan, 12 år som lagkapten och 14 år med nummer åtta på ryggen, lade skorna på hyllan. Därefter blev han sportchef på heltid innan han år 2009 åtog sig rollen som IF Elfsborgs klubbchef.
Under 23 år som ansvarig över klubben har Stefan Andreasson fört IF Elfsborg till bland annat två SM-guld, tre cup-guld, gruppspel i Europa League, playoff i Champions League och 26 raka säsonger i Allsvenskan. Framgångar som lyft föreningen till att vara en av de mest överpresterande klubbarna i Europa, utifrån befolkningsmängd.
Utöver fotbollskarriären och rollerna som sportchef och klubbchef är han sedan år 2008 medlem i (ECA) (Europa Club Association) och sedan år 2018 styrelsemedlem i (SEF) Svensk Elitfotboll. I yngre år har han också arbetet för Arbetsförmedlingen och var med och startade Lokal-TV i Borås.
Simon Hjelte
Simon har bred erfarenhet inom mode, retail- och livsstilsindustrin innefattande design och produktion, inköp- och marknadsstrategi. Han har själv grundat och drivit två bolag inom mode, samt som anställd marknadschef med ekonomiskt ansvar under förändring med stort fokus på mikroproduktion och on-demand. Som affärsutvecklare använder han sin erfarenhet för att fusionera modets erbjudanden med framväxande teknologi. Simons fokus ligger på affärsmodeller av innovativ karaktär där hans styrka är att identifiera ekonomiska värden där tillverkare, försäljare, investerare och kunder alla är vinnare.