Ett lokalt Amazon där du enkelt kan handla i flera lokala butiker online och få det hemlevererat samma kväll. Det är affärsidén som grundarna till Zipadoo, Anders Nilsson och Christian Johansson, utvecklat. Den första december gick tjänsten live i Borås och efterfrågan på tjänsten är hög inför årets covid-anpassade julhandel.
De senaste veckorna har intresset ökat rejält för Zipadoo:s tjänst, en digital plattform för att enkelt handla från flera butiker med ett enda köp och snabb hemleverans. Tidigare under hösten har de testkört tjänsten på shoppingcentret i Frölunda Torg i Göteborg, men det är först nu med lanseringen i Borås som tjänsten marknadsförts ordentligt.
– Det är många butiker som vill vara med. Det betyder mycket att vi fått bra stöd av handlarföreningen i Borås centrum för att få butikerna att våga ta klivet och testa. Vårt mål är att skapa en bättre shoppingupplevelse för kunderna, berättar Anders Nilsson.
Med fokus på personlig service, enkelhet och hållbarhet har Zipadoo utvecklat en plattform som butikerna ansluter sig till. Det ger butikerna en möjlighet att leverera på distans men samtidigt ha kvar de fysiska butikerna. Nästa gång kanske kunden vill komma in till den fysiska butiken och handla istället. En viktig princip är att leveransen ska ske samma dag så att kunden upplever det som snabbt och enkelt. Målet är att erbjuda en flexibilitet för konsumenten och schysstare konkurrensvillkor för handlarna.
– Det ska gå lika fort att beställa av oss som att sätta sig i bilen och handla fysiskt om man kommer på att man vill köpa något. Vi gör det snabbare och smidigare att handla från sin lokala butik på nätet än från e-handlare. Det blir mindre transporter och ambitionen är att leverera med elfordon för att minska koldioxidutsläppen, berättar Anders.
Fokus har varit att erbjuda tjänsten till lokala butiker men nu märker Christian och Anders av ett intresse även från butikskedjor att ansluta sig.
– Många kedjor har svårt att nå fram online. H&M är duktiga men annars har många kedjor mer fokus på sitt butiksnätverk och kunskapen som finns hos personalen i butiken, snarare än att tävla med de stora aktörerna på nätet. Så vi hoppas de vill hänga på vår tjänst, säger Anders.
Inspirerade av Amazon
Affärsidén började växa fram när Anders arbetade som Amazonanalytiker och fick kunskap om deras affärsmodell. Han kom fram till att de erbjuder en fantastisk köpupplevelse men samtidigt är ett riktigt dråpslag för de lokala handlarna och främjar en tråkig likriktning i samhället.
– Vi började fundera på om vi kunde skapa samma upplevelse men på ett sätt som passar det svenska samhället. En tjänst som stöttar det som redan finns och låter det lokala näringslivet fortsätta göra det som de gör bra, förklarar Anders.
Christian och Anders har varit kollegor på AB Volvo i många år där Christian arbetat på innovationslabb och inom IT, medan Anders haft roller som Supply Chain och Account Manager. Men de känner varandra sedan långt tillbaka i tiden då de båda pluggade i Lund och träffades genom gemensamma vänner. Det visade sig då att de båda växt upp på små orter utanför Halmstad.
Idag har Zipadoo ytterligare en delägare i Timi Lindeman som har en bakgrund inom e-handel och digital marknadsföring. Med i bolaget är också Madelene Nilsson, Anders fru, som jobbat som butikschef och är den som håller kontakten med handlarna och finns tillgänglig som stöd för dem.
Hjälp med finansiering och bollplank
För ett par år sedan började de arbeta med sin affärsidé och fick tips av en kompis om att ta kontakt med Borås INK för att få hjälp med affärsutveckling eftersom inkubatorn är duktiga på handel och hjälp med finansiering.
– Det var framförallt för att få kontakt med personer som gjort liknande resor. Både Stefan och Markus har mycket erfarenhet av att driva upp bolag. Vi kan bolla med dem och resonera om strategi när vi vänder oss till investerare och hur vi kan ta in externt kapital. Vår coach Stefan är en riktig idéspruta med väldigt många bra, kreativa tankar, berättar Anders om samarbetet med Borås INK.
Nu har Zipadoo varit kund till Borås INK i ca 1,5 år. Under den tiden har ett stort fokus varit just finansiering. Sedan dess har bolaget fått stöd av både Almi och Västra Götalands Regionen för att utveckla sin idé.
– Det har tagit längre tid än vi tänkte att få igång idén. Och det återstår fortfarande utmaningar, säger Anders.
En av utmaningarna med att utveckla en innovativ lösning är att tjänsten innebär något helt nytt. Det kan vara svårt att få handlarna att våga testa. De kanske tror att det är krångligt, att de inte har den IT-mognad som krävs eller tycker inte det är rätt tid för en förändring.
– Det är viktigt för oss att hitta rätt individ i butiken att visa tjänsten för. En person som är öppen och beredd att testa nya saker. Sen är det lättare att få med nästa butik när de ser hur det fungerar. I år är handlare nervösa över julhandeln, så för oss har det blivit lättare att få med butikerna eftersom det ger dem en möjlighet att sälja trots corona. Vi hoppas att de ser att det är en jättebra lösning när de väl testat tjänsten, berättar Anders.
Nedringda inför lanseringen
I plattformen för Borås kommer åtta butiker finnas med från start men flera butiker är intresserade och Anders tror att det inom kort kommer att fyllas på. Plattformen i Frölunda har nu mellan 10-15 anslutna butiken.
– Sedan pressreleasen om Borås-plattformen gick ut förra måndagen har vi blivit helt nedringda. Vi jobbar dygnet runt och diskuterar hur vi kan skala upp för att hjälpa handlarna som blöder med tanke på covid-restriktionerna i landet, säger Anders.
Plattformen är byggd så att de kan erbjuda tjänsten unikt anpassad för varje ort eller köpcentrum. Ortens konsumenter ska kännas sig hemma i det lokala.
– Vi ser att vår lösning kan finnas på i stort sett alla handelsplatser i Sverige. Att vi kan skala upp vårt koncept. Det finns mycket synergier med att få med kedjor när vi kan koppla på fler orter. Målet är att kunderna ska känna att det finns ett stort utbud av produkter i plattformen så att alla som vill handla lokalt ska kunna göra det, så enkelt och hållbart som möjligt, avslutar Anders.
Borås INK önskar Zipadoo stort lycka till med lanseringen!