DeFINE – Developing a Fashion-tech Innovation Network for Europe – har nu varit igång i snart ett år. I projektet ska Inkubatorn, tillsammans med branschledande europeiska fashion tech-aktörer, bygga ett nätverk av affärsutveckling, mentorskap och finansiering för bolag i det segmentet. Den 5 och 6 juni hölls det första bootcampet i London där startups från hela Europa deltog i föreläsningar, workshops och nätverksaktiviteter. På scenen stod dessutom experter från framgångsrika, innovativa bolag såsom Microsoft, Marks & Spencer och Farfetch för att ge sin syn på den transformativa mode- och retailbranschen.
Daniel Himsworth, startupansvarig på Marks & Spencer var först ut av de externa talarna
Det var ett femtiotal energifyllda entreprenörer som samlades i London förra veckan och ägnade den svenska Nationaldagen åt det allra första DeFINE-bootcampet. 30 startups i olika faser hade valts ut för att under två dagar stålsättas och knådas i workshops och utmanas av branschexperter. Två av de startups som medverkade var Koppla AB som just nu genomgår inkubatorprocessen i Borås, samt Wundies AB som gjorde exit för två år sedan.
”Disrupt or be disrupted”
Båda dagarna i det växande fashiondistriktet i östra Stratford i London inleddes och avslutades med talare inom olika aktuella ämnen med branschexperter. Först ut var Daniel Himsworth, startupansvarig på Marks & Spencer. Marks & Spencer är Storbritanniens största återförsäljare av mode med 1000 butiker bara i UK. För ett år sedan påbörjade de ett femårigt förändringsprogram, att skifta intäkterna från butiksförsäljning till online. För att göra detta har Daniel Himsworth i uppdrag att hitta nya startups som kan lösa de tekniska utmaningar det innebär.
– Vårt fokus sedan ett år tillbaka ligger helt och hållet på att bli en ”digital first” retail. För att göra det måste vi jobba snabbare, smartare och misslyckas fortare. Det kräver att vi jobbar som en startup; alltså agilt, snabbt och genom samarbeten. ”We have to disrupt or we will be disrupted” förklarade Daniel Himsworth.
För att koppla upp sig mot startups är Marks & Spencer partner till Founders Factory, ett ekosystem av kompetens och kapital, inkluderat en inkubator och en accelerator, för att utveckla etablerade storbolag. Det är här de stora bolagen hittar startups som kan lösa deras utmaningar, och förser dem med de resurser de behöver.
– Vi står inför jättestora utmaningar med att följa konsumenternas köpbeteenden. Vi vet att vi måste digitalisera våra butiker, de fysiska som kommer att finnas kvar och inte minst online. Vi letar efter nya tekniska lösningar och nya affärsmodeller och då är det de nya företagen – dvs startupbolagen – som har lösningarna.
Business Model Canvas workshop
Utmana affärsmodeller
Av London College of Fashion hölls en workshop i Business Model Canvas. De startups som medverkade utmanades bl a att göra en Business Model Action Plan för att bedöma och gradera de utmaningar de står inför just nu. Från Koppla AB, som utvecklar ett modulärt system för outdoorkläder, var Alexander Boström på plats för att vidareutveckla bolagets affärsmodell.
– Jag är stolt och tacksam att vara ett av de bolag som blev utvalda att vara med på det här bootcampet. Det har varit både intressant och lärorikt, inte minst att ha fått så många olika experter som tycker och tänker om vår affärsmodell. Det jag främst tar med mig är hur viktigt det är att ha ett syfte med det vi gör, att produkten medför ett värde. Det är annars lätt att bli alltför produkt- eller teknikfokuserad, sade Alexander efteråt.
Alexander uppskattade även de talare som var inbjudna att prata om alltifrån finansiering och IP, till hur branschen är på väg att utvecklas och hur experterna, som främst var från storbolag, värderar startups högt i deras egen utveckling.
– Retail- och fashionindustrin är på väg åt ett riktigt spännande håll. Alla har fattat det och ingen förnekar det längre. De stora bolagen har också insett att det är startupgenerationen som kommer att förändra och leda utvecklingen framåt, och det boostar ju oss entreprenörer att fortsätta kämpa och utveckla det vi tror på.
I Business Model Canvas-workshopen, där deltagarna fick dokumentera sin affärsmodell och sedan utmana den, tyckte Alexander att det arbete Koppla har gjort hittills tillsammans med Simon Hjelte, affärsutvecklare på Inkubatorn i Borås, har varit väldigt värdefullt.
– Jag har fått bekräftat och validerat att vi har gjort alla rätt hittills vad gäller att formulera en strategi för bolagets utveckling, utifrån våra förutsättningar. Jag inser också nu att den coachingen vi får på Inkubatorn är av extremt hög kvalité.
Alexander Boström, Koppla AB, till vänster
Finansiering av fashion tech-startups
Från DeFINE-teamet pratade Thierry Baujard från Mediadeals i Berlin om finansieringsmöjligheter för fashion tech-startups. I huvudsak är det tre saker som investerare och affärsänglar tittar på innan de eventuellt investerar i en startup; för det första kräver det ett team som kan leverera och som investerarna kan jobba tillsammans med för att utveckla bolaget. Idén – dvs produkten eller tjänsten – måste vara innovativ, ha en sund ekonomisk affärsmodell och vara skalbar.
– Det sista som avgör om man får finansiering till sin startup är ofta att finansieringsplanen är väl genomtänkt och planerad och att den passar investerarens värderingar, portfolio och exitstrategi. Det är här som inkubatorer och andra affärsutvecklingspartners kan göra stor skillnad i att göra bolagen investeringsredo, betonade Thierry.
Thierry Baujard från Mediadeals pratade om finansieringsmöjligheter för fashion tech-startups
Värdefullt nätverkande
Det andra startupbolaget från Borås var Wundies AB som genomgick inkubatorns process 2015–2017. Wundies löser det obekväma problemet med inkontinens hos kvinnor och män genom smarta funktionsunderkläder. Det inbygga skyddet, med flera tekniska textilier, suger åt sig vätskan och håller bäraren torr och trygg. Wundies ägs och drivs av Lotta Williams som sökte till bootcampet i London främst för att nätverka och få råd från den kompetenta samling av branschfolk och expertis som var på plats.
– Det har varit två väldigt lärorika dagar på många sätt. Jag är här av flera anledningar. Dels för att utöka mitt nätverk, både genom att träffa andra startups och branschexperter inom relevanta områden som jag annars inte hade kommit i kontakt med. Dels för att nå ut bredare med produktkännedomen på andra marknader och hitta nya försäljningskanaler men också för att uppmärksamma den miljömässigt hållbara lösningen Wundies är för många kvinnor och män med inkontinensproblem. När andra får höra om produkten tycker de att den är revolutionerande. Att jag dessutom får jobba med min affärsmodell i olika workshops har ett högt mervärde, så det är fantastiskt att ha fått möjligheten att vara med här, sade Lotta.
Wundies är nu inne i en utvecklingsfas, både med produktutveckling, nya marknader och nya samarbeten. Omsättningen ökade förra året rejält där tyngdpunkten är export till främst den tyska marknaden. Wundies satsar nu på att utveckla webbshopen och har redan trappat upp marknadsföringen för att nå en ännu bredare marknad, då problemet är globalt. Ökad varumärkeskännedom och enklare tillgänglighet är nycklarna. Nyss blev det också klart att Smart Textiles finansierar produktutvecklingen av Wundies 2.0.
– Det är jättehäftigt. Att driva en startup är något av det tuffaste man kan göra. Det gäller att vara uthållig och att ta tillvara det stöd som finns. Den support jag har fått från både Inkubatorn, Smart Textiles och nu DeFINE-projektet är ovärderlig.
Lotta Williams, Wundies AB, i en mentor session med Fredrik Timour, Swedish Fashion Council
Modebranschen i transformering
Från Microsoft var Maruschka Loubser, Director of Global Brand Marketing Partnerships, på plats för att prata om den förändring som även techbolagen deltar i för att transformera mode- och retailbranschen. De tekniska lösningar som Microsoft erbjuder kan appliceras även på mindre aktörer i den branschen och då det finns så stor tillväxtpotential i modebranschen, vill de vara med och bidra. Maruschka menade att framtidens retail är en sömlös och uppkopplad, digitaliserad upplevelse och att vi kommer att använda teknologi för att förstärka kundupplevelsen.
– Varumärken måste ha ett mer effektivt system för att skapa kundlojalitet, som i sin tur leder till mer försäljning. De måste våga premiera de bästa kunderna. Retailers måste också utmana sig själva och realisera idéer genom teknik som möjliggör bästa tänkbara kundupplevelse, sade Maruschka.
En annan person som presenterade trender i den transformativa modevärlden var Alice Gras från DeFINE-partnern IFM – Institut Français de la Mode. Det som nu framträder, och som alla som driver startups måste förhålla sig till, är att produkter och tjänster måste ”överpersonifieras”, erbjudanden måste vara helt automatiserade och logistiken måste fungera.
– Det som också är tydligt är att det nästintill har blivit mainstream med hållbarhet, både socialt och ekonomiskt, i affärsmodeller och material, och hela produktionskedjan måste vara transparent, sade Alice.
Även David Grunwald, Vice President, Innovation på Farfetch, som var sista talaren ut på DeFINE Bootcamp London, bekräftade att det alltid handlar om kunden och öppenhet i alla led. Han menade att deras handelsplats för lyxmodevarumärken handlar 90 % om backend, dvs logistik, frakt och dylikt, men att all teknik som appliceras syftar till att göra kundupplevelsen så bra som möjligt.
– Även om vi är en global fashion tech-plattform så måste allt vi gör följa vår kärlek till mode.
David Grunwald från Farfetch avslutade bootcampet på scenen
Långsiktigt samarbete
DeFINE pågår till 2021 och då har Inkubatorn tillsammans med de andra projektaktöterna kartlagt ett branschspecifikt nätverk av europeiska aktörer inom tech, mode, textil och finansiering. Det långsiktiga målet är en branschfusion med en struktur för startups att utvecklas inom och en process för att enklare och snabbare nå ut med nya produkter och tjänster på marknaden.