Designa hållbart

 

Metoder för att designa cirkulärt

 

 

Presentation
Chatthistorik

Kommer inom kort.

 

Jonna Haeggblom

Jonna arbetar som Circular Design Strategy Lead på det Berlin-baserade företaget circular.fashion som driver en digital plattform för cirkuläritet inom mode. Företaget utbildar modemärken och designers världen över inom cirkulär design samt utvecklar digitala lösningar för att etablera en infrastruktur för cirkulärt mode och skapa mer transparens och spårbarhet inom värdekedjan.

Jag kommer att diskutera hur man designar för cirkuläritet, och vilka val i design/material-val processen som har en påverkan på ett plaggs möjlighet att återanvändas och återvinnas. Jag kommer att gå igenom designstrategier för funktionell och emotionell hållbarhet, mono-material, moduläritet, omvandligsbarhet med flera. 

 

Val i designprocessen

Presentation
Chatthistorik

Finns det någon Guide på HUR man tittar på hela kedjan, vilka frågor man ska ställa till underleverantörer, etc?

Ingen samlad guide, men finns en del olika guider med fokus på specifika områden som exv kemikalier (substititioncenter) och vatten (STWI). Pågår arbete inom Textile & Fashion 2030 på området.

 

Allmän fråga, när kommer höstens tidigare webinarier upp på webben så man kan se dem i efterhand?

Höstens tidigare seminarier finns på webben, Borås INK kommer även in på Textile & Fashion 2030 och Circular hub inom kort.

Mats Johansson

Mats Johansson är textilingenjören som under hela sitt liv arbetat med utveckling av textila material, produkter och processer. Mycket har kretsat kring tekniska och funktionella material som tex utvecklingen av komfortegenskaper i skalkläder, vävar för airbags i bilar eller konstruktionen av cykelhjälmen ”Hövding”.  Mats har arbetat både som anställd och som egen företagare och varit verksam i alla världsdelar utom Australien. Sedan 2010 arbetar han på Högskolan i Borås, först som lärare och utbildningsansvarig för textilingenjörsutbildningen och på senare år i innovationsplattformen Smart Textiles. Under den senaste 10 årsperioden har arbetet varit fokuserat och baserat på frågor gällande Hållbar utveckling och speciellt med material-miljö som utgångspunkt.

HÅLLBART NÄRINGSLIV BESTÅR AV FÖLJANDE TEMAN:

Styrning & Kommunikation
Produktfokus – Märkningar & Lagkrav
Designa hållbart
Värderingar inåt – krav utåt

se tidigare webbinarier i hållbart näringsliv