Gemme är modebranschens walk-in closet online där du både kan hyra och själv hyra ut designerplagg och accessoarer. Och sedan Gemme i höstas öppnade upp sin marknadsplats och lanserade en exklusiv kollektion i samarbete med Gina Tricot, som endast går att hyra via Gemme, har efterfrågan från varumärken, influencers och andra modeintresserade bara ökat.
På gemmecollective.com hittar du en moderiktig garderob full med designplagg, accessoarer, väskor, smycken och skor. Allt du behöver för en fashionabel look – utan att köpa det. Och har du själv vackra gems som mest hänger i garderoben där hemma, kan du tjäna en slant på att lägga upp dem för uthyrning och låta plaggen komma till användning hos andra medlemmar. Marknadsplatsen Gemme är ett smart, roligt och hållbart sätt att använda mode, utan att köpa något. Det började som en stängd plattform för inbjudna medlemmar. I oktober öppnade Gemme upp plattformen så nu kan vem som helst bli medlem och både hyra och hyra ut sina kläder.
− Sedan vi öppnade upp plattformen har vi fått många förfrågningar om samarbeten från brands som vill testa en ny affärsmodell men som inte har möjlighet att göra den typen av setup internt. Vi är superglada för det, säger Emelie Gustafsson Maistedt, entreprenör och grundare av Gemme.
Och stolt över att varumärken söker sig till Gemme när konkurrensen på marknaden för uthyrning av kläder hårdnar.
− Vi är moderna, känns coola och anses vara trendiga. Det är lite ett race nu. Uthyrning är fortfarande inte etablerat, så många kommer nog testa runt lite beroende på tillfälle och produkt och sedan hitta sin favorittjänst som de väljer och håller fast vid, säger Emelie.
Unikt samarbete med Gina Tricot
Hennes mål är att förändra modeindustrin och bygga världens största delade garderob. Saving the planet – one rental at the time. Att få med sig både stora och små varumärken på resan är viktigt för att lyckas. Ett företag som Gemme nyligen gjort ett unikt projekt tillsammans med är Gina Tricot.
− Det var jätteroligt att få jobba med Gina Tricot och att få vara en del av deras online retail journey. De jobbade tidigt med rentals, var bland de första i Sverige. Det är kul att de vill vara en ledare i omställningen eftersom de har en fin affär som det är, säger Emelie.
Samarbetet kom till efter ett cirkuläritetsevent på Textil Fashion center där Emelie träffade Rebecca Watkins och Emma Garrote som ansvarar för hållbarhetsarbetet på Gina Tricot. De hade tittat på hur de skulle kunna expandera uthyrning i sitt utbud. Emelie blev eld och lågor över att träffas och bolla vidare tankar och idéer för att göra en gemensam kampanj och hur de skulle kunna få med marknadsavdelning, projektledning och hållbarhet för att vidga storyn.
− Vi hade kunnat gå den enkla vägen och använda den kollektion som Gina redan erbjuder, men vi bestämde att det var roligare att göra en ordentlig story – en kollektion som inte går att köpa, säger Emelie.
Resultatet blev en kollektion med handsydda klänningar i fyra modeller med extra hög modegrad.
− Kollektionen är partyware som man bara har en eller två gånger. Det blev verkligen superbra, plåtningen så himla fin och vi har fått jättemycket bra feedback. Men så trist med corona. Det är verkligen en festkollektion och nu är det inga fester, säger Emelie.
Så vad händer med kollektionen framöver?
− Den kommer finnas för uthyrning. Sedan är tanken att ta tillbaka materialen och göra någonting nytt, så det blir helt cirkulärt. Om de görs om till plagg som hyrs ut eller som remakeplagg som säljs, det får vi se, säger Emelie.
Tror på fler samarbeten med lokal produktion
För Gemme är hållbarhet a och o – hela företagsidén bygger på att skapa en hållbarare modebransch. Därför var det självklart för dem att kollektionen skulle produceras lokalt. Gina Tricot har tidigare samarbetat med inkubatorföretaget XV Production och så bestämdes det att Borås-företaget skulle producera hyrkollektionen, som tillverkades av material som blivit över vid tidigare Gina Tricot-kollektioner.
− Vi ville ha en exklusiv produkt och jobba med unga entreprenörer, gärna tjejer. Det är så roligt när man kan hjälpa varandra och var och en gör det de är bäst på. Vi är bäst på att ha en uthyrningsplattform, XV på att sy och Gina på att designa för den kundgruppen, säger Emelie.
Även Gina Tricot betonar hur viktigt det är med samarbeten inom modebranschen.
− Vi är mycket stolta över samarbetet med Gemme, och den fina hyrkollektionen med exklusiva klänningar som är lokalt uppsydd hos XV Production i Borås. Att hyra plagg är smart från alla perspektiv, särskilt när det kommer till festplagg som kanske bara används vid ett enda tillfälle. Vi tror mycket på detta för framtiden och vill gärna vara med redan från början. Att teama upp med Gemme, som är experter inom uthyrning online, känns därför klockrent och är ett bra komplement till vårt befintliga Rent-koncept i butik. Vi tror på fler samarbeten och partnerskap framåt, framförallt inom vår bransch. Kul också att både XV Production och Gemme drivs av unga kvinnliga entreprenörer! säger Emma Garrote, Global Production & Sustainability Manager på Gina Tricot.
Mötesplats och inspiration för modeintresserade medlemmar
Just nu fokuserar Gemme på att bygga upp ett ännu större och starkare community runt sin plattform. Ett community som är bryr sig mycket om miljön och sätter värde på att vara med i den förändringsresa som modebranschen genomgår. Genom inspirerande bilder på hur andra medlemmar burit produkterna tidigare vill de öka användarantalet för varje produkt.
− Vi lyfter verkligen fram vårt community och visar att de här tjejerna har hyrt detta, vill du också ha tillgång till det? Våra medlemmar kan dela samma plagg så att andra kan få inspiration av hur de har burit det. Vi erbjuder en mötesplats där man kan spendera och tjäna pengar och är inte bara ett företag som vill tjäna pengar, säger Emelie.
Idag är huvudmarknaden i Stockholm och delvis i Göteborg, men förhoppningen är att man ska kunna hyra och hyra ut via Gemme på fler platser.
− Det enda som behövs är att någon vill hyra ut och någon vill hyra. Det blir allt vanligare att hyra kläder. Det är ännu väldigt nytt att låna ut till någon man inte känner, men vi ser att har man gjort det en gång listar man ofta fler produkter, berättar Emelie.
Gemme hoppas att det i framtiden kommer kännas lika självklart att hyra kläder på deras plattform som det idag är att hyra bostad via Airbnb. Airbnb har idag över 4 miljoner värdar och har haft över 800 miljoner gäster världen över sedan starten 2008.
Samtidigt som Gemme arbetar på att öka både medlemmar i communityt och verksamma städer pågår arbetet med att hela tiden erbjuda det bästa kurerade sortimentet för kunden. Det är viktigt att erbjuda heta varumärken och samtidigt ha koll på vilka personer som associeras med dem. Med hållbarheten i fokus förespråkar Gemme varumärken som tar extra hand om miljön. Det är full fart framåt som gäller.
− Nu siktar vi framåt våren -21 och hoppas att det ska komma i alla fall lite tillfällen att klä upp sig och komma utanför dörren. Vi radar upp nya garderober, profiler och samarbeten, avslutar Emelie.