Under höstens INK LAB sa det ”klick” mellan Textilfabriken och Flory. Ett samarbete är nu i full gång och nu har du möjlighet att beställa vardagssaker i textil, tillverkade med kärlek och av överblivna/resttyger i Borås. Och ingen är gladare än vi på Borås INK.
Borås INK:s INK LAB, ett intensivprogram för entreprenörer som lanserades under hösten, blev starten på ett samarbete för entreprenörerna bakom företagen Flory (Caroline Gadd) och Textilfabriken (Malin Wiland och Linda Göthberg). Tjejerna som är uppvuxna i Borås kände varandra i tonåren, men träffade på varandra i affärssammanhang först när de sökte till INK LAB.
Textilfabriken öppnade den 15 september i Simonsland, granne med Texile Fashion Center. Caroline, som idag bor i Stockholm, var i samma veva nere i Borås och besökte bland annat Borås INK och Marie Jonsson på Rekotex, en inkubatorkund till Borås INK som arbetar med förmedling av överblivna tyger, som sitter i Textile Fashion Center. När båda företagen sedan antogs till INK LAB och de fick jobba med sina respektive idéer ihop insåg de att de var en klockren matchning.
− Svenska företag producerar jättemycket i Asien. Det långa avståndet innebär höga frakter och gör att företagen inte kan ha koll på produktionen, de vet inte om de anställda får lön eller om de tar socialt ansvar. Flory sökte en samarbetspartner i Sverige för att kunna vara transparenta i en dirty bransch, berättar Caroline.
Hållbarhet i fokus
Hållbarhet är centralt i hennes affärsidé som innebär att erbjuda måttbeställda produkter anpassade för ditt hem. Varan kunden beställer tillverkas först när den är beställd och på så sätt minskas överproduktion. Produkterna tillverkas av så kallade deadstock tyger som innebär att tygerna blivit över vid annan tillverkning.
− Jag tror att vi hellre köper färre saker som blir riktigt bra i våra hem. Hos Flory kommer du kunna få dina gardiner sydda till rätt längd, säger Caroline.
Och nu är framtagning av provprodukter i full gång hos Textilfabriken. Malin och Linda driver sedan tidigare företaget Softamore tillsammans, men såg att det fanns ett tomrum att fylla i att erbjuda hållbar textilproduktion i Sverige.
− Vi möjliggör svensk produktion. Det kostar pengar att producera i Sverige men det behöver inte vara dyrt för det. Vi har en hög flexibilitet och är duktiga på att hitta alternativa lösningar till våra kunder. säger Malin.
Både Malin och Linda har arbetat länge i textilbranschen i olika roller. Allt från inköpare åt kända varumärken till att arbeta på fabrikssidan. Genom sin erfarenhet från båda sidor har de kunnat lägga samman sina kompetenser och erbjuda den tjänst de själva saknat på marknaden.
− Vi har sett hur det funkar och har förståelse för båda sidor. Vi vet vad vi krävde som beställare. Kunder som kommer till oss kan få en anpassad lösning med så mycket eller så lite hjälp de önskar. Vissa vill ha ren produktion och andra önskar även design och mönsterhjälp, säger Linda.
Mycket kunskap och inspiration med INK LAB
Så varför sökte de till INK LAB? För Malin och Linda handlade det om att fräscha upp sin kunskap inom olika områden.
− Vi ville ha den feedbacken och kunskapen för att tighta till vårt koncept, säger Linda.
− Vi har varit inne och nosat på alla bitar men ville få koll på hur det ser ut idag, fyller Malin i.
Caroline Gadd, som inte drivit företag tidigare, fick nys om INK LAB på sociala medier.
− Jag såg en status om det på LinkedIn och även min mamma som hade fått mejl om det tipsade mig att söka. Jag ville få kontakt med andra entreprenörer. Målet är att komma in i inkubatorn, så detta blev en soft launch, säger Caroline.
Höstens program var tänkt att bli en hybrid av digitala och fysiska träffar men på grund av den ökade smittspridningen av covid-19 tvingades Borås INK ställa om till enbart digitalt. Alla tre tycker det är synd då de tror att det hade varit lättare att lära känna varandra och de olika idéerna bättre om de kunnat träffas fysiskt. Under programmet fick deltagarna lyssna till föreläsningar av såväl Borås INK:s affärscoacher som externa experter och inom varje ämne hade de sedan möjlighet att boka in en coachtimme, antingen personlig eller i grupp.
− Det är ett fantastiskt program. Så mycket bra kunskap och snyggt uppdelat. Att få tillgång till konsulttimme med experterna, jag hade aldrig haft råd med det själv, säger Caroline.
Programmet avslutades med en pitchtävling inför en jury med där Textilfabriken kom på andra plats.
− Vi är så glada och stolta över vår andra plats och ser nu fram emot att hjälpa fler kunder till svensk produktion, säger Malin och Linda.
Spännande resa
Nu väntar en spännande resa för bolagen som båda har mycket på gång. Textilfabriken har fokus på att digitalisera och effektivisera produktionen ytterligare med närmsta mål att knyta ett par långsiktiga kunder till sig. Flory öppnade sin butik nu i januari så för Caroline är nästa steg att driva trafik och få igång affärerna, samtidigt som hon tittar på att utöka sortimentet till sommaren och lansera fler designsamarbeten under Flory-paraplyet.
− Jag är så glad över att Textilfabriken finns, de behövs och de sätter Borås på kartan igen när det gäller tillverkning i Sverige. Jag är stolt över att samarbeta med Linda och Malin på Textilfabriken Sjuhärad, säger Caroline.
− Vi vill säga stort tack till Borås INK och till Caroline såklart. Vi är så spända på att följa Florys resa i vår. Vi tror på succé! säger Malin.
Senare under våren öppnar Borås INK upp för en ny omgång INK LAB. Målet med programmet är att få fler entreprenörer att våga satsa på sina idéer och att stötta dem genom coachning och nätverk.
− Att sammanföra entreprenörer som alla strävar mot samma mål – att utveckla sina affärsidéer och bli etablerade företag – var ett av våra mål när vi lanserade INK LAB. Inte kunde vi tro då att det redan innan de åtta veckorna var över skulle ha påbörjats samarbeten som inom kort innebär att det finns nya produkter på marknaden, säger projektledare Maria Åhman.
Besök www.textilfabriken.se för mer information och www.flory.se för att köpa produkterna. Följ gärna @flory.se och @textilfabriken__boras på Instagram.