Med en klockren pitch sålde Maria Borbos in sin cirkulära affärsidé Nimble Patch, som förlänger livet för slitna barnjeans, till en enig jury och vann 50 000 kr i INK LABs pitchtävling. Nu tar hon klivet in i inkubatorprocessen för att få fortsatt stöd av Borås INK att vidareutveckla sin affärsidé.
Att göra mode av remake blir allt populärare, men få har siktat in sig på just barnkläder. För Maria Borbos, en av grundarna till Nimble Patch, handlar det inte bara om att göra remake som ett alternativ till att köpa nytt för att stilla ett köpbehov – det handlar om baskläder som hela tiden behövs.
− Vi slänger otroliga mängder med kläder och speciellt barnkläder har en väldigt kort livslängd. Detta är en stor klimatutmaning som vi måste hantera. Vårt mål med remake och Nimble Patch är inte att omsätta så många byxor som möjligt utan att omsätta varje byxa så många gånger som möjligt. Det handlar om basprodukter – ett ”need to have” och inget ”villhöver”, förklarar Maria.
Idén till Nimble Patch kom till på jobbet när Maria och hennes kollega Annica Paulsson Haglund arbetade med arbetskläder. Hela dagarna tog de fram hållbara, slitstarka produkter som tillverkades för att hålla för många tvättar, med förstärkningar på knän som skulle klara av att slitas mot olika typer av material. De började prata om att deras barn skulle behöva liknande kläder.
− Jag har två pojkar som är superaktiva. De smutsar ner sig, jag får tvätta ofta och det tar inte en månad innan det gått hål på knäna. Ett par olika varumärken har jobbat med byxor med förstärkning på knäna, vi ville producera något liknande men med återbrukad textil, berättar Maria.
Annica och Maria började prata med olika personer i branschen och förstod snabbt att det finns stora mängder av kasserade kläder som kan återanvändas. De kontaktade sorteringsanläggningar för att få reda på i vilket skick klädesplaggen de får in är när det kommer dit. Det visade sig att det kommer in massor av kläder till anläggningen som är i för dåligt skick för att säljas som second hand. Så grundade de Nimble Patch baserat på en cirkulär affärsmodell genom att använda jeansbyxor från sorteringsanläggningen, sy om och förstärka dem i en syateljé för att sedan sälja till konsument.
− Vi kände att vi trodde så mycket på det här. Vi såg själva ett behov och gjorde undersökningar som visade att även andra tyckte det var superbra. Med vår bakgrund i textilbranschen har vi rest mycket i Kina, Bangladesh, och sett både produktions- och arbetsförhållande där. Ju äldre jag har blivit, och kanske framför allt sen jag blivit förälder, har jag känt att jag vill göra något viktigt som gör skillnad, säger Maria.
INK LAB en möjlighet att utvecklas
Företaget Nimble Patch startades i mars 2020 och i november samma år lanserades en hemsida. Verksamheten har tuffat på men när de såg informationen om entreprenörsprogrammet INK LAB kände de att det var en möjlighet de ville ta för att få bolaget att ta nästa kliv.
− Det bästa med INK LAB har varit att stanna upp och verkligen fundera på vad ska vi satsa på, vad ska vi göra här näst. Det går så snabbt när man startar eget, det är tusen grejer att göra och det finns mycket möjligheter. Så att hitta sin core, sin kärna vilka vi är, vad vi vill förmedla och till vem, har varit viktigt, säger Maria.
Hon tycker också att det har varit väldigt utvecklande att både prata med de andra deltagarna i INK LAB under kursens workshops och de enskilda coaching timmarna med experterna.
− Det har varit jättebra, både stöttning men också att utmana sin idé. Oftast när du pratar med någon utomstående är det antingen för att sälja in din produkt eller för att de ska sälja in sig själva till dig, säger Maria.
Efter åtta intensiva veckor avslutades INK LAB med en pitchtävling som Nimble Patch och Maria vann.
− Det var helt fantastiskt! En del kanske känner att vi är redan igång, men vi behöver verkligen de här pengarna till bland annat marknadsföring som är en stor kostnadspost. Det är också väldigt roligt med utmärkelsen och omnämnandet, säger Maria.
Vinsten på 50 000 kr i INK LAB kommer bland annat att gå till marknadsföring. Att nå ut är speciellt viktigt för ett nytt och mindre känt företag och med tillskottet i kassan kan marknadsföringsbudgeten nu ökas. Hon känner att de fått bekräftelse på att idén är bra och affärsmodellen fungerar, men att kunderna behöver hitta dem.
Planerar att vidareutveckla konceptet med lagningstjänst
Nyligen har Nimble Patch också lanserat en lagningstjänst för att vidareutveckla konceptet. Det har funnits en tanke om det länge då flera efterfrågat en sådan tjänst. Maria berättar att de haft samtal med samarbetspartners om lagningstjänsten men nu bestämt sig för att lansera tjänsten själva. Lagningstjänsten fungerar så att kunden lägger en order via hemsidan. Då skickas en påse hem till kunden. När påsen kommit i brevlådan är det bara att lägga ner sina kläder och lämna in på närmaste PostNord ombud. Paketet skickas till ateljén där kläderna lagas och sedan skickas tillbaka till kunden.
− Att ha produkter är kapitalkrävande. Om vi då har en tjänst där vi kan erbjuda samma typ av produkt men till en lägre risk, minskar kapitalbindningen, säger Maria.
Maria tror att det på ett sätt kan vara lättare för vissa kundgrupper att ta till sig att beställa en lagning av sin produkt, än att köpa ett secondhand plagg och på så vis bredda sin målgrupp. Hon önskar också att hon så småningom får möjlighet att erbjuda sina tjänster i butik, men det är svårt att hitta fysiska butiker som fungerar med försäljningsmarginaler utan att behöva göra ett påslag på 100%.
− Det är jättespännande att titta på hur återbruksgallerior utvecklas och tas emot. Jag tror att kunderna behöver möta second hand, remake och återbruk i en miljö de är vana vid. Jag tror det är viktigt att det ser ut som vanliga butiker som vi är vana vid. Inte att man ska behöva leta. Det ska vara enkelt och kännas nästan som nytt. Är man inte van vid second hand finns det mycket förutfattade meningar. Vi vill vara med och lyfta second hand med vår hybridprodukt, säger Maria.
En hållbar hybridprodukt som vill växa
Nimble Patch byxor är till största delen en begagnad produkt, men med 20% nytt material så blir produkten en hybrid som håller ännu bättre än originalbyxan. Jeans och ytterplagg består ofta av mycket komponenter. De är väldigt bearbetade med stort sömnadsarbete. Med den långa, krävande produktionsprocessen som ligger bakom varje plagg är det ännu viktigare att ge dem ett längre liv sett till den miljöpåverkan de har. Innan branschen kommit längre med att ta hand om olika typer av fibrer och blandade material är det, enligt Maria, mest hållbart att förlänga livet på ett redan befintligt plagg.
En utmaning för Nimble Patch är att få in tillräckligt många byxor i rätt kvalitetsnivå så att de går att använda i produktionen. Många plagg får sorteras bort eftersom elasticiteten blivit för dålig av till exempel fel tvätthantering eller slitage.
− Modet har också varit väldigt tight och mycket leggings med elastan. Den typen av byxor blir snabbare slappa och mer förstörda än vanliga jeans. Jag hoppas att det förändras så att producenterna jobbar lite mer för att göra plaggen mer hållbara från början. Både det och att konsumenterna tar bättre hand om produkterna. Ju bättre vi tar hand om produkterna desto bättre second hand-värde får dem, säger Maria.
Nimble Patch har fått stöd från Vinnova för att arbeta med just detta inom ett projekt som innefattar Wargön Innovation och deras sorteringsanläggning av textil, samt Yalla Mellerud, en socialt arbetsintegrerande verksamhet som skapar arbetstillfällen för framförallt utlandsfödda kvinnor. Målsättningen i projektet är att hitta en socialt, ekonomiskt och ekologiskt effektiv lösning att använda befintliga textilier till nya produkter som kan säljas på nytt på marknaden.
− Vi arbetar för att se hur vi kan få in ännu mer av rätt typ av material. Kan vi få fram ännu mer material i den här loopen så behövs det mer sömnad och fler kvinnor som står utanför arbetslivet idag får möjlighet till försörjning. Jag skulle vilja växa och få riktig snurr på det, kanske jobba med ännu fler varumärken så att fler jeans kan räddas, och bli en självklar aktör att samarbeta med på olika sätt, säger Maria.
Och det är en av de saker som startupen kommer få stöttning av Borås INK med när Nimble Patch nu tar klivet in i inkubatorprocessen. Vi önskar Maria och teamet lycka till och ser fram emot att fortsätta bidra till Nimble Patchs tillväxtresa!
Besök gärna nimblepatch.se