En binda som kräver minimalt med vatten för att tvätta som ger kvinnor i utvecklingsländer värdighet och hjälp att inte låta mensen påverka skola och arbete. Nu har Karin Högberg affärsidé blivit verklighet med hjälp av Textilhögskolan och Idésömnad i Borås INKs lokaler.
Tanken på produkten väcktes 2013 i samband med att Karin var i Kenya i ett storstadsslumområde där det var smutsigt, trångbott, saknades badrum och tillgång till vatten och toaletter. Hon fick betala 1 kr för att besöka en ”toalett”, ett hål i marken i ett mörkt rum.
– Jag tyckte det var så äckligt och tänkte att här går det inte att byta mensskydd, berättar Karin.
Vid en senare resa tog hon med och visade hur en menskopp fungerar, men kvinnorna i Kenya vill inte stoppa in ett mensskydd i sig, så då började Karin tänka i innovativa banor.
– Jag tänkte att jag ville göra en binda som hade de egenskaper som en menskopp har; att den är diskret, ekonomisk i ett längre perspektiv, lätt att skölja ur och snabbtorkande så de inte behöver stå nere vid dammen där de tvättar och hänga upp den synligt för alla. Vi har en av världens bästa textilhögskolor i Borås, så jag tänkte – hur svårt kan det vara?, säger Karin.
Arbetet med produkten påbörjades i samarbete med studenter från Textilhögskolan som en del av deras utbildning tog fram en 3D-väv som blev själva innanmätet i den första prototypen, en 3D-struktur av vattenavvisande trådar som kändes som en porös dyna.
– Det var ett första försök att konkretisera en tanke och jag var helt bestämd på att det här ska vi kunna ta vidare, berättar Karin.
Hon fick kontakt med Lena Berglin, docent och universitetslektor vid Högskolan i Borås, som hjälpt henne vidareutveckla produkten. Och nu efter flera års utvecklande finns det en första version av produkten som lanseras på marknaden som bygger på samma teknik som studenterna utvecklade med en barriär runt.
Det unika med mensskyddet som nu lanseras är att den kräver minimalt med vatten för att göras ren. Till skyddet hör en sköljburk där kvinnan blötlägger bindan i några minuter för att sedan krama ur. Till det används en vanlig, hård tvål att skrubba med och sedan sköljs den ur med lite vatten och torkas med den medföljande torkduken. Allt för att kräva så lite vatten som möjligt och vara diskret för användare att rengöra.
Tillverkad av Idésömnad i Borås INKs lokaler
Produkten är tillverkad i Borås INKs lokaler i inkubatorns textila testcenter, där textila innovatörer kan utveckla sina produkter med hjälp av en välutrustad maskinpark. I lokalen bedriver även Idésömnad sin verksamhet. Idésömnad erbjuder sömnad och ändringsarbeten till företag och privatpersoner, men de erbjuder även produktion av mindre testkollektioner åt entreprenörer. På Idésömnad arbetar Lena Andrén och Haide Janson som har varit med under en stor del av processen med att ta fram Spacerpad.
– Idésömnad har varit en bra sparring. Vi har gjort många prover, inte minst på kringutrustningen och här har diskussioner med Lena och Haide varit till stor hjälp för oss, säger Karin.
Produkten har krävt mycket testning på Textilhögskolan för att hitta rätt gällande uppsugningsförmåga, hålla kvar vätska, hindra läckage, vikt och att få materialen att fästa i varandra. När det sedan varit dags för testpersoner har varje testperson behövt testa produkten under tre månader för att kunna göra en ordentlig utvärdering.
– Det har varit så bra att kunna tillverka produkten här i Textile Fashion Center, både för att det har varit ändringar hela tiden och för att det blivit ekonomiskt försvarbart, säger Karin.
Stöd av Vinnova och Lindex
Spacerpad har fått stöttning av Vinnova Utmaningsdriven Innovation och Lindex har köpt in sig i bolaget. Ulrika Thuresson kom in via Lindex och anställdes i bolaget i samband med det.
– Spacerpad är en del av Lindex satsning på female engineering. Spacerpad är en svensk innovation med fokus på kvinnans fysiska behov, vilket rimmar väldigt väl med målet för Lindex satsning, säger Ulrika.
Målet med Spacerpad är att nå ut med produkten till kvinnor i utvecklingsländer som inte har någonting. För att nå ut till dem används NGOs (Non-Governmental Organization).
– Karin har jobbat upp jättefina samarbeten med NGOs för att ta sig ut på marknaden. Lindex upparbetade kanaler kan hjälpa till med distributionen, men vi vill komma i kontakt med fler, säger Ulrika.
I februari skickades de första 20 mensskyddskiten till Rumänien av Erikshjälpen som ska göra en insats där. Det blir en chans att testa av alla steg i kedjan tillsammans med Erikshjälpen och en liten grupp på plats i Rumänien.
– Det är en spännande resa framåt. Mensskydden ska inte vara det som stoppar flickor och kvinnor i sin vardag. Det pågår en debatt om gratis mensskydd i skolorna här hemma som en jämställdhetsfråga, men för mig är det en fattigdomsfråga. Om du har en Spacerpad så slipper du stanna hemma från skolan när du har mens. Det är där vi har vårt hjärta, säger Ulrika.