Rekotex minskar resursslöseriet i textilbranschen

jan 16, 2020

– Vi har redan sparat miljontals liter vatten och tonvis med kemikalier för industrin. Rekotex ska bli branschens självklara partner för alla som vill jobba mer resurseffektivt, säger Marie Jonsson.

Under många år som bland annat inköpare i textilbranschen såg Marie Jonsson, utbildad textilekonom, hur stora mängder tyger regelmässigt blev över i produktionen och hamnade på lager. Hon uppmärksammades också på det faktum att små modeproducenter ofta har svårt att få tag på mindre partier av kvalitetstyger till rimliga priser. När hon ställde dessa två problem emot varandra kläckte hon idén som hon nu, med stöd av Inkubatorn i Borås, förverkligat i Rekotex.

– Det här handlar om högklassiga kvalitetstyger som annars hade glömts bort eller i värsta fall bränts upp – och det är ju ett enormt resursslöseri. Modeproducenter sysslar normalt sett inte med att sälja överblivna tyger och den producent som behöver material går inte till en konkurrent och knackar på. Här fyller jag funktionen som den neutrala mellanhanden som hjälper bägge parter att vara mer resurseffektiva samtidigt som de gör en bra affär, säger Marie Jonsson.

Hon tar emot i sitt kontorsrum i Textile Fashion Center, där ett åttiotal verksamheter inom främst textil och design återfinns. Här ryms företagande, forskning, affärsutveckling och entreprenörskap i ett centrum som har som vision att bli ”Europas ledande science park för textil och mode”. Det var i det här huset hon fann stöd för sin idé, hos Drivhuset och Inkubatorn i Borås, när hon presenterade den 2016. Med hjälp av innovationsbidrag från inkubatorn och konsultcheckar från Västra Götalandsregionen tog hon fram en första version av den webbplattform som är kärnan i verksamheten.

I Rekotex databas online kan säljaren lägga in information om sina tyger och i webbutiken kan potentiella köpare botanisera bland alla inlagda material. Säljaren skickar också ett tygprov till Rekotex i Borås, som Marie kan vidarebefordra till kommande intresserade köpare. För att underlätta affären för säljare och köpare tar Rekotex hand om hela processen – såväl ekonomi som leverans av tygerna. Kunden betalar säljarens pris, transport och den provision som Rekotex bygger sin affärsmodell på.

– Transporterna innebär ibland ganska stora logistiska utmaningar, speciellt när tygerna ska skickas emellan olika länder i Europa, men en förutsättning för att det här ska fungera är att det är enkelt för säljaren, säger Marie Jonsson.

Sedan starten har hon jobbat med att utveckla sin idé och presentera den för branschen samtidigt som hon jobbat halvtid i receptionen på Textile Fashion Center. I somras tog hon beslutet att satsa all sin tid på företaget och i augusti tog hon ut sin första lön.

– Det har tagit lite tid, eftersom jag bara kunnat jobba halvtid, men jag har föredragit det framför att ta in riskkapital. Jag har inte tagit in några investerare eftersom jag i lugn och ro vill skapa en stabil grund och göra det här på mitt sätt. Jag drivs av min passion för tyger och mode och av att bidra till en hållbar utveckling. Man kan väl säga att jag jobbar med hjärtat, säger Marie Jonsson.

Webbplattformen lanserades i en första version under våren 2018, och fick direkt uppmärksamhet i branschen. Som ett av fyra mode- och textilföretag tilldelades Rekotex i augusti Stockholm Fashion Dsitricts nyinstiftade hållbarhetsutmärkelse Encouragement for Action. Med den ökade kännedomen vaknade intresset alltmer bland företag på såväl sälj- som köpsidan.

Nu, ett och ett halvt år efter lanseringen, har det nystartade företaget redan bidragit till att 12 000 meter eller sju ton bortglömda kvalitetstyger kunnat komma till användning av framför allt mindre modeproducenter.

– Man brukar säga att det krävs 10 000 liter vatten och ett halvt till ett kilo kemikalier för att tillverka ett kilo bomullstyg, och lite mindre för tyger i andra material. Ett grovt överslag visar då en beräknad besparing hittills på minst 50 miljoner liter vatten och minst fem ton kemikalier. Och då har jag bara precis kommit igång med min verksamhet, säger Marie Jonsson.

Marie Jonsson tycker tajmingen är perfekt. Det pågår en stor omställning i branschen eftersom allt fler förstått att det inte går att fortsätta som man gjort, och många företag har dragit igång processer för att minska sin miljöpåverkan. Branschen är resurskrävande och det är produktionen av tygerna som utgör den största miljöbelastningen.

Bland dem som börjat sälja sina lager via Rekotex återfinns välrenommerade storföretag med höga ambitioner inom hållbarhet som Tiger, Filippa K och Nudie Jeans. Bland regelbundna köpare återfinns bland annat svenska producenter som Atacac i Göteborg, CTH Ericson i Borlänge och Aéryne i Paris, vilka tack vare Rekotex kunnat komma över små partier av kvalitetstyger som de hade haft svårt att beställa direkt ifrån leverantörer.

De nya möjligheterna har också lett till att modeproducenterna kunnat utveckla sina kollektioner på olika sätt. Ett exempel är just Aéryne, som regelbundet lanserar små partier av nya modeller, som sytts av resttyger man kommit över via Rekotex.

– Jag har också storföretag som vill skapa hela kollektioner med plagg av resttyger till sina konceptbutiker och flera nystartade företag som bett om olika förslag på tyger, där jag kunnat hjälpa till. Den utvecklingen hade jag inte förutsett, säger Marie Jonsson

Hittills är det främst svenska företag som hittat till Rekotex, men nu börjar också allt fler företag runtom i Europa att intresset sig för möjligheterna som Marie Jonsson erbjuder. Europa är den marknad som Marie Jonsson nu riktar in sig på för att börja skapa tillväxt i Rekotex.

– För att få upp volymerna och omsättningen behöver jag nå utanför Sveriges gränser och då ser jag Europa som den perfekta marknaden. Där finns gott om producenter och logistiken är hanterbar, jämfört med om jag skulle fokusera på till exempel Asien, säger Marie Jonsson.

Nästa år räknar hon med att omsättningen ska fördubblas och hon börjar planera för en försiktig tillväxt. Under 2020 vill hon anställa en person för att själv kunna fokusera mer på marknadsföring och på lite sikt är hennes ambition att ha tre-fyra anställda.

 

Skribent: Jens Frejrud

Fotograf: Emelie Asplund

 

Fler Nyheter från BoråsINK