Har du nackont? Då kanske produkten Spineband är något för dig. Den patenterade lösningen med det elastiska bandet som fästs vid huvudet ger avlastning för nacken och förebygger nack- och ryggproblem. Under 2020 hittade Spineband nya målgrupper som gav ökad försäljning och vid årsskiftet gjorde Spineband exit från Borås INK.
Människokroppen är inte gjord för att sitta framför en skärm. Det vet vi. Ju mer vi lutar huvudet framåt desto mer väger det och vid 30 graders lutning, som vi vanligtvis har när vi till exempel sitter vid datorn eller använder mobilen, väger huvudet 18 kg. I många yrken är det svårt att undvika statisk framåtlutning och tung belastning på nacken. Lägg till exempel på en tung svetshjälm så blir påfrestningen snart outhärdlig. Det var under ett sådant arbetspass med värkande nacke som entreprenören Lars Grenander kom på den smarta löningen att fästa ett elastiskt band mellan hjälmen och skärpet i byxorna för att minska belastningen på nackmuskulaturen.
− Betande djur som hästar och kor har ett inbyggt ”spineband” som gör att de kan gå med huvudet i backen så många timmar. Spineband är den mest eleganta lösningen för att avlasta nacken eftersom bandet hjälper kroppen aktivera nickmusklerna som är antagonister till nackmusklerna, berättar Kjell Lindström, säljansvarig.
Massage, kiropraktor och smärtstillande. Lars hade testat allt innan han kom på sin egen lösning. Äntligen kunde han jobba utan att få nackvärk. Lars tog kontakt med Rolf Wirhed (Lektor på Örebro Universitet samt författare till bland annat ”Anatomi med rörelselära och styrketräning (2012)”) och fick bekräftat att hans produkt verkligen skulle fungera för andra än han själv. Lars tog patent på lösningen i flera länder och började undersöka hur han skulle gå vidare.
− Från början fanns ett intresse hos 3M som tillverkar svetshjälmar att köpa patentet, men efter två år hade inget hänt, säger Kjell.
Inkubatorn har bidragit med kontakter
Istället blev det en omstart för Spineband 2015 och bland annat Peter Jakobsson kom med i verksamheten som marknadsansvarig. Företaget gick med i Connect Västs språngbräda, skapade en styrelse och satte igång ett utvecklingsarbete. I samma veva gick de med i inkubatorn i Trollhättan, Innovatum.
− Genom dem fick vi kontakt med inkubatorn i Borås. Det finns ett bra samarbete mellan inkubatorerna och som textilprodukt hör vi hemma i Borås, så vi begärde att bli överflyttade. Vi fick jättebra stöd och många av kontakterna med återförsäljare har vi fått via inkubatorn. Nu har Borås gett oss en ingång till Skövde som är en inkubator inriktad på spel, för att gå vidare med produkten mot gamers, berättar Peter.
Idag finns två modeller av Spineband; aktiv och original. En utmaning har varit att nå ut med produkten till kunderna. Målgruppen är egentligen alla som har problem med sin nacke och vill ha en permanent lösning på problemet. I början av 2020 satsade Spineband stenhårt på att sälja produkten på nätet till privatpersoner. Men de fick tänka om.
− Alla vill bli av med sina nackproblem men det är svårt att få någon att prova en produkt som kostar 1500 kr. Dessutom är vi fåfänga i privatlivet, säger Kjell.
I somras skedde ett paradigmskifte när TTELA, en lokaltidning med spridningsområdet Vänersborg, Trollhättan och Dalsland, skrev om entreprenören Lars och den revolutionerande produkten. Siemens i Trollhättan fick upp ögonen för Spineband och ville testa produkten.
− Men de ville köpa in produkten via industrigrossisterna. Så nu går vi mer mot industrin. Det har varit väldigt bra att ha Stefan Dinér som coach som har varit på Fristads och har mycket kontakter, berättar Kjell.
Vid årsskiftet gjorde Spineband exit från Borås INK och står nu på egna ben. Målet för 2021 är att öka volymerna ännu mer.
− Vi är bara i början. Vi vill utveckla ett samarbete med industrigrossister över hela landet. Nu är vi leverantör till några grossister, vi finns i deras sortiment. Men att vi gör det innebär inte att kunderna ser oss. Vi behöver ut och presentera oss så att alla som har behov av Spineband kan se att det är en unik och enkel produkt som täcker ett behov som det inte finns någon annan lösning för idag, säger Kjell.
Ny modell för kirurger
Det finns också planer på att utvidga målgrupperna. Ett nytt område som Spineband just nu tagit fram en prototyp för är kirurger. Prototypen testas just nu på Örebro universitetssjukhus och är utvecklad för att passa att fästa i kirurgernas engångsmässor som används vid operationer.
− Det är ett väldigt spännande samarbete med ett bolag verksamt i medicinbranschen. Deras VD Cecilia Jacobsson hade problem med sin nacke och köpte en Spineband som hon hade när hon körde bil till och från jobbet en timme varje dag. Hon blev av med sina nackproblem och ville därefter testa produkten bland kirurger, berättar Peter.
Under 2021 hoppas Spineband också komma vidare med sin satsning på målgruppen gamers. Dessa planer fanns redan inför förra året och företaget skulle bland annat ställa ut på mässor som Dreamhack i Jönköping, men på grund av covid-19 tvingades de pausa det arbetet.
− Utmaningen för oss just nu är att vi behöver få komma ut och träffa kunder. Då är det lättare att demonstrera produkten. Det krävs lite kunskap för att ställa in Spineband och få rätt effekt. Att kunden förstår vilken funktion den ska ha, så de inte spänner åt den för hårt eller för löst, säger Peter.
Med i planen för kommande år finns också utveckling av produkten. Dels att göra den mer attraktiv till utseendet genom en medföljande keps för de som inte använder den tillsammans med en hjälm, dels en helt ny modell speciellt anpassad för hantverkare, Spineband Pro, med möjlighet att bära verktyg i Spineband.
Vi kommer fortsätta följa Spineband och önskar dem lycka till på sin fortsatta tillväxtresa!