Entreprenörerna Malin Wiland och Linda Göthberg har gått från fasta anställningar inom fast fashion till att driva en egen syfabrik med målet att bli förstahandsalternativet för svensk textilproduktion. Hållbart, lokalt och med hög kvalitet. En komplett producent från skiss till färdig produkt.
− Vi ska möjliggöra för svenska varumärken, stora som små företag, att producera i Sverige och vara det första valet för svensk produktion, säger Linda.
Tankarna på att starta en egen syfabrik började för några år sedan när en syfabrik i bygden var till salu. Det blev inget med just den fabriken men ju mer Malin Wiland och Linda Göthberg tänkte på att börja producera själva, desto mer tyckte de att det var en väldigt bra idé.
− Vi sa att vi gör det ändå. Vi gör det själva och bygger upp syfabriken ända från början, berättar Linda.
Sagt och gjort. De startade bolaget Textilfabriken och i oktober 2020 flyttade de in i lokalen Tystnaden, granne med Textile Fashion Center. Sedan dess har de också båda två jobbat heltid för Textilfabriken. Under hösten deltog Malin och Linda i intensivprogrammet INK LAB där de knep en andraplats i den avslutande pitchtävlingen och nu jobbar de vidare tillsammans med Borås INK i den ordinarie inkubatorprocessen. Timingen för att starta upp med lokal textilproduktion kunde inte vara bättre.
− Människor har blivit mer och mer benägna att handla lokalt och det kommer att öka än mer som ett resultat av corona-krisen. Det finns ett större behov av att ha produktionen hemma i Sverige, som blivit tydligt när företag inte kunnat få hem varor på grund av alla nedstängningar, säger Malin.
Och det intresset märker Malin och Linda av.
− Vi är lite chockade av att vi har fått så mycket förfrågningar trots att vi inte hunnit marknadsföra oss. Vi har väldigt positiva vibbar och det är roligt att både små och stora företag, allt från startups till kedjor, hör av sig, säger Linda.
Samarbete är vägen framåt
Textilfabriken är en komplett producent som hjälper till med allt från skiss till färdig produkt, men också sourcing av tyger och material. Kunderna finns främst inom träningskläder, underkläder, trikå och heminredning.
− Vi visste inte riktigt från början vilka kunder vi skulle få. Nu känner vi att vi har hittat vårt fokus och låter andra syfabriker fokusera på andra produktgrupper. Vi hoppas att alla syfabriker i trakten ska växa och tror på samarbeten för att hjälpa varandra, säger Linda.
Just samarbete är något de betonar som en viktig del i resan framåt, inte bara för sig själva utan också textilbranschen i stort. De värdesätter högt sitt läge med närheten till Borås textila kluster och har flera pågående samarbeten med aktörer i Textile Fashion Center.
− När det gäller tyger behöver vi komma åt mindre kvantiteter när vi jobbar med startups och då samarbetar vi med Rekotex. Vi samarbetar också med svenska stickerier runtomkring Borås. Målet är alltid att jobba så lokalt som möjligt, säger Malin.
Textilfabriken medverkar även i flera av Science Park Borås projekt, till exempel ett initiativ med fokus på mikrofabriker och den nationella satsningen Textile & Fashion 2030.
− Under våren har vi varit med i ett projekt där vi får möjlighet att testa en annan maskinpark och bland annat undersöka hållbarhetsstyrkan i sömmar. Vi får mycket förfrågningar på träningskläder och tejpade sömmar kan vara ett alternativ. Nu har vi chansen att se hur det påverkar livslängden av plaggen, säger Malin.
Genom att få möjlighet att testa maskiner för att digitalisera produktionen kan de också utvärdera vilka maskiner de behöver komplettera sin egen maskinpark med för att öka lönsamheten i företaget. Det är viktigt för dem att se till alla fördelar i lönsamheten för både små och stora kunder, liksom de själva. Det innebär att en ökad lönsamhet kan vara allt från minskad överproduktion till snabbare leveranstider.
Drivs av att skapa förändring i textilbranschen
Att bidra till en bättre värld genom att förändra textilproduktionen är ett av Textilfabrikens stora mål.
− Det är en förorenad bransch. Vi bidrar till att göra den bättre, säger Malin.
− Idag har hållbarhet fått ett stort fokus, och det med rätta. Det finns inte något företag som inte jobbar på att lösa det en bit i taget. Skulle det finnas företag som inte fokuserar på hållbarhet kommer verkligheten komma i kapp dem, säger Linda, som poängterar att de inte vill ta bort produktionen från andra länder men att fabrikerna behöver skötas på ett bra sätt med rätt villkor för de som jobbar i produktionen.
Entreprenörerna välkomnar förändringen i branschen till att producera lokalt. De känner båda två att Textilfabriken är ett sätt att utnyttja sin mångåriga branschkunskap för att förändra textilproduktionen. Från att ha jobbat inom fast fashion på företag med produktion i först Baltikum, sedan Kina, Indien och Bangladesh, vill de sluta cirkeln och slå ett slag för svensk produktion. En kvalitetsproduktion som producerar i takt med efterfrågan för att undvika överproduktion som minskar synen på mode som slit och släng.
Linda och Malin träffade varandra när de jobbade på Unibrands för tio år sedan. De jobbade inte i samma team men insåg snabbt att de hade samma värderingar och började prata om att göra något tillsammans. De startade och drev under en period ett bolag med försäljning av lokaltillverkad textil, som senare såldes. Sedan 2019 driver de bolaget Softamore, ett koncept med hållbara kläder och textila produkter för en soft livsstil. Idag tillverkas Softamores produkter av Textilfabriken, vilket gett dem möjlighet att visa upp sin produktion i ett tidigt skede.
Möjliggör för varumärken att producera i Sverige
Drivkrafterna i det som Malin och Linda gör tillsammans stavas hållbarhet och förändring, men också glädje. De har båda ett starkt intresse för textil sedan unga år.
− Jag har fått textilintresset från mina förfäder och har flera äldre generationer i släkten som har jobbat i textilbranschen här i Borås. Jag gick utbildningen till textilekonom på Högskolan i Borås eftersom jag ville jobba med något jag tycker är roligt, berättar Malin som också arbetat i klädbutik.
− Jag såg ett TV-program om Bäckmans i Stockholm som såg så roligt ut så jag ville går där, men sen blev det inte så. Det blev en beklädnadsutbildning och sedan två år i Italien. Det har varit roligt hela tiden och genom jobbet har jag fått träffa mycket olika kulturer. Det är en väldigt spännande bransch, säger Linda.
De har varit med om mycket i branschen sedan dess och arbetat med inköp, design, produktion och försäljning. All den erfarenheten omsätter de nu i Textilfabriken med målet att bli förstaandsvalet för svensk textilproduktion.
− Vi ska möjliggöra för svenska varumärken, stora som små företag, att producera i Sverige och vara det första valet för svensk produktion. Sen tycker vi också det är kul att kunna hjälpa till att slussa in nyanlända i arbetslivet. Det ger oss väldigt mycket, säger Linda och berättar att Textilfabriken idag har två anställda som kommit till dem via Kompetensslussen.
Nu fokuserar de på att arbeta mot sitt mål och de vet vad de behöver göra.
− Vi har viljan, drivet och är ganska modiga. Men vi har insett att vi behöver vara bli fler för att förverkliga målet. Vi kommer att behöva komplettera med ett par personer med andra kunskaper, som till exempel marknadsföring. Vi hoppas också få kontakt med finansiärer för vi vet att vi så småningom kommer behöva ta in kapital, säger Malin.
Vi på Borås INK önskar dem stort lycka till!