Ett inhousekoncept som hanterar hela produktionskedjan i lokalen i Borås. Med sitt bolag XV Production vill Linnea, Lovisa, Evelina och Felicia förändra textilbranschen. Deras mål är att bli ledande inom textil cirkulär produktion och Borås INK stöttar dem på deras resa.
De fyra tjejerna Linnea, Lovisa, Evelina och Felicia träffade varandra när de gick i gymnasiet där tre av dem gick i samma klass på programmet textil och design. Linnea, Lovisa och Evelina jobbade tillsammans med flera olika projekt, ofta sena kvällar. När tjejerna började spåna på idén att starta ett företag ihop insåg de att de behövde någon som kunde styra upp och hålla ordning i företaget och Linneas vän Felicia som gick entreprenörsprogrammet kom med på tåget.
– Vi hade mycket samma tankar om textilbranschen. Hur galet det är med produktion som sker på andra sidan jorden och konsumtionsbeteendet som är baserat på trender, berättar Lovisa.
Först startades bolaget XV Atelier 2015. Ett eget varumärke med affärsidén att hålla i allt själva från design till färdig produkt. Under arbetet med XV Atelier dök tankar upp om varför det inte produceras mer i Sverige. Med sin ungdomliga hunger körde de på och startade bolaget XV Production.
– XV Production är ett inhousekoncept där vi kontrollerar hela den textila värdekedjan. Det finns fantastiska leverantörer i Borås. Det är fortfarande en blomstrande textilstad med tryckerier, etiketter m.m. Vi såg att hela produktionen kan ske lokalt, nära våra kunder och genomsyras av ett transparent tänk, säger Felicia.
Just transparensen är de noga med att lyfta fram. Textil-och modebranschen är en av de smutsigaste industrierna i världen och framförallt produktionen göms ofta undan.
– Vi vill vända upp och ner på textilproduktionen. Många företag förmedlar gärna att de är hållbara, men visar sällan vad de gör. Vi säger inte att vi är perfekta men vi kan vara transparenta och inspirera till förändring, säger Lovisa.
Kollektioner för bl.a. Gina Tricot
Med hållbara, lokala produktioner som nisch har de producerat kollektioner tillsammans med bolag i olika storlek – från Gina Tricot och Lindex till Rave Review.
– Det blir främst premiummärken som vi arbetar med då kollektionerna är exklusiva och inte kan genomföras i hundratal. Det är roligt att ha en bredd och möjlighet att arbeta med olika typer av märken, säger Felicia.
Genom att arbeta brett med flera samarbeten ökar också möjligheten att påverka branschen mot en mer hållbar industri.
– Desto fler som samarbetar ju mer kan vi få svensk industri att växa. Hela samhället styr mer mot teknologi och hållbarhet. Vi vill vara med och driva på samhällsförändringen. Vi som är unga har det naturligt i oss. Vi brinner för att skapa förändring, säger Lovisa.
För tjejerna på XV handlar det inte om att bara vara ett varumärke utan att stå för sina värderingar. De har ett genuint intresse för kläder, hur kläder kan användas för att uttrycka sig och hur det avspeglas i samhället. Intresset för mode har de alla med sig från sin uppväxt.
– Vi har alla någon familjemedlem med koppling till det textila. Min mamma, Lovisas mormor och gammelmormor har haft syateljéer. Det handlar inte bara om textil och mode utan om det kreativa skapandet. Vi har alla passionen för att skapa och att göra det på rätt sätt. Det är så viktigt för att driva förändring i den här branschen, säger Felicia.
Ett starkt team
Till en början ville alla fyra vara inblandade i allt som rörde företaget men efterhand har de fått tydliga roller och gett varandra spelrum.
– Vi är ett team, som är bra på olika saker men vi pushar och driver på varandra. När man driver eget är det mycket eget ansvar och du måste tycka om det du gör. Det är väldigt viktigt med positiv energi. Det kommer man långt på, säger Lovisa.
– Eftersom vi är så nära vänner kan det bli mycket känslor och det är viktigt att det känns bra för alla, fortsätter Felicia.
Med fyra personer i teamet är det lätt att tro att det är tillräckligt för att etablera ett företag. Men tjejerna bakom XV vet att det är viktigt att ha personer runt omkring som kan stötta och hjälpa till på olika sätt. De startade företaget direkt efter studenten och drog igång för fullt med planering, strategier och budgetar. Med hjälp av föräldrar och mentorer har de utvecklats i sitt företagande. Nu vill de med hjälp av Borås INK växa vidare.
– En utmaning för oss har varit att hålla en bra strategi. Vi tycker om att agera här och nu så det faller sig inte naturligt att ta fram en tioårsplan. Det har varit väldigt positivt att få hjälp att bena ut alla tankar tillsammans med inkubatorn. Nu lägger vi tid och energi på rätt saker, säger Lovisa.
Målet att bli bäst på textil cirkulär produktion
För bara några år sedan gick de i skolan och såg upp till andra i modebranschen. Idag har de samarbetat med flera av sina förebilder. Målet med det egna bolaget är att vara ledande inom textil cirkulär produktion. Inte störst med bäst.
– Vi vill påverka modebranschen till att bli mer hållbar. Med vårt varumärke kan vi påverka hur andra modeföretag jobbar. Hela textilbranschen är ganska traditionell och behöver bli mer digital, säger Felicia.
– Vi ser det som vår roll att driva på den utvecklingen. Det händer till exempel mycket inom 3D och det virtuella med 5G-tekniken. Inkluderad teknologi kommer göra designstudios smartare. Men det kommer alltid finnas utmaningar som massproduktion att jobba mot, säger Lovisa.
Inom kort väntar två spännande lanseringar. Det ena är ett projekt som tar tillvara på fiskenät som legat i kanske 40 år på havets botten innan det fångats upp och lämnats in till en återvinningscentral i Såtenäs.
– Vi tar tillvara på material som annars är skräp. Vanligtvis smälts näten ner, men vi kommer ta tillvara på dem i dess naturliga form. Det känns väldigt spännande, säger Lovisa.
I dagarna lanseras också en kollektion med scarves, inspirerade av internet och det digitala.
Vi på Borås INK önskar dem stort lycka till!