Belogic AB

skapar en smartare e-handel

En snilleblixt under Svensk Digital Handels D-kongress 2017 blev upptakten till ett erbjudande som syr ihop e-handel med distribution och hemleverans – på ett sätt som gagnar alla involverade och förenklar för framtidens konsumenter. Olof Jonsson på Belogic berättar om hur han tog sin idé från produkt till erbjudande med hjälp av vilja, uthållighet och god hjälp av samarbetspartners och finansiärer.

Vem vill man släppa över tröskeln?

Med hemleveranser som inte fungerar och utlämningsställen där köerna ringlar långa öppnar sig möjligheten att finna effektivare sätt för framtidens konsumenter att handla på nätet. Så tänkte Olof när han designade sin helt unika leveransbox för hemmet. Glöm smarta lås, alldeles för små brevlådor eller stora, fula låsbara plåtlådor. Vi pratar en unik, utfällbar konstruktion i snygg design och hållbart material som klarar kylvaror. Utan att du behöver släppa in en främling genom dörren till ditt hus med en engångskod.

 

När idén inte räcker kommer nätverket in

– Jag var direkt inne på att starta eget och fick med mig min kollega från MQ, Daniel Bohl, på idén, berättar Olof. De närmaste månaderna ägnade vi åt brainstorming kring finansiering och deltog i ett antal innovationstävlingar – utan resultat. Det är då man inser hur viktigt det är att ha ett nätverk av kontakter och bekanta som kan öppna dörrar. En fredag hösten 2017, just när vi hade börjat tappa modet, fick vi kontakt med VGR, som gillade både oss och idén. Vår handledare erbjöd ”såddfinansiering” samt kontakt med inkubatorn i Borås, vilket innebar att vi skulle kunna ta vår idé från pappersark till prototyp. Det var en milstolpe.

 

Det gäller att hitta rätt partner

– Vi behövde tillföra kompetens inom teknik och tillverkning för produktutveckling – vår egen bakgrund från klädindustrin med fokus på detaljhandel och logistik räckte inte riktigt till, fortsätter Olof. Efter ett mindre lyckat försök att hitta samarbetspartner kom vi i kontakt med Vinngroup, och allt klickade direkt. Under ett års tid köpte vi konsulttimmar av dem och utvecklade vår första färdiga prototyp. Det är viktigt att hitta rätt partner för den utvecklingsfas man befinner sig i.

 

Man måste våga dela med sig

– I det här skedet kom vi på att vi ville utveckla själva konceptet, men saknade nödvändig IT-kompetens i företaget. En kunnig bekant som jobbat med IT i hela sitt liv, Jimmy Reutervall, gick med på att sälla sig till oss för att utveckla prototyp och leveransapp mot 10 % i bolaget. För, som Olof säger, det är lätt att man blir girig och håller på sina procent, men en mindre ägarandel av något som blir riktigt bra är bättre än en stor ägarandel av något som aldrig tar fart. Nu hade vi ett riktigt dreamteam.

 

Skapa värde och sänka trösklarna för alla

I år skickas 150 miljoner paket runt i Sverige, år 2025 beräknas siffran ha stigit till 450 miljoner. Ombudsställena svämmar över och handlarna har inte fått den utväxling de hoppades på, berättar Olof. Det svåraste tricket är att kunna leverera den där sista milen hem till dörr.

– I ett brainstormingmöte med våra finansiärer kom vi fram till att vi inte bara skulle ta fram en produkt, utan en tjänst som förenklar människors vardag – och inte bara konsumenternas, utan även transportörer och detaljhandel. Då skulle alla led bli effektivare, priserna lägre och nyttan större för alla involverade parter.

 

Dags för nästa fas

– Just nu går vi in i fas två, där vi vill industrianpassa prototypen, få ett gränssnitt mot konsumenten och köra en pilot under hösten. Alltså välja ut en transportör och definiera ett område där vi placerar ut ett antal hundra boxar för att testa konceptet. Detta med målsättningen att kunna lansera år 2020 under ett nytt varumärke. Men till detta behöver vi mer kapital. Inkubatorn i Borås har varit fantastisk och stöttat med bidrag, gett oss stöd i frågor kring affärsmål, affärsmodell, avtal (inte minst aktieägaravtal), samt fungerat som ett bollplank när det gäller att hitta finansiering. Och det behövs! Till exempel anordnade inkubatorn en investerarlunch där vi fick möjlighet att pitcha och fick kontakt med Almi Invest som vi haft en vidare dialog med. Men ledtiderna är långa, och man måste planera all finansiering långt i förväg. Förhoppningsvis har vi avslutat vår investerarrunda efter sommaren och kan påbörja piloten nu i höst, säger Olof förhoppningsfullt. Inkubatorns uppdrag är att få oss flygfärdiga.

 

Vi har gjort våra hundår

– Både jag och Daniel har kämpat hårt med att ta företaget framåt genom arbete på kvällar och helger. Vi har även gått igenom tuffa perioder privat – då är det bra att man är två som kan ge varandra energi och stöd. Vi är inte jättelika, men har samma värdegrund och kompletterar varandra bra. Vi känner båda att nu har vi gjort våra hundår – har man familj och barn kan man inte ta för stora risker, man kan ju faktiskt inte bara flytta ut i en koja i skogen! Vi räknar med ett plus minus noll-resultat nästa år och hoppas börja kunna ta ut en någorlunda dräglig lön efter det. Ett utlåtande vi fått med oss under resans gång har varit och förblir vår drivkraft: ”Om ni lyckas med det här, så lyckas ni med något som den här branschen inte har lyckats med själva.” Och självklart ska vi lyckas. Vi tror att framtidens ekonomi kommer att innebära nya samarbetsformer och resultera i affärsmodeller som gagnar alla aktörer i en ny typ av infrastruktur. Där ligger vi redan långt framme med fler idéer.

 

Skribent: Ann Carrin

Fotograf: Emelie Asplund