Snart lanseras modevärldens Airbnb

okt 2, 2019

Snart lanseras modevärldens Airbnb

Voi, Airbnb, Sunfleet, Tipptapp och Taskrunner heter svenskarnas mest använda delningstjänster. Digitaliseringen och en ökad hållbarhetsmedvetenhet får delningsekonomin att växa och vi använder allt fler digitala tjänster och appar för att dela och hyra av varandra. Snart kan du även både hyra och hyra ut dina märkeskläder.


Emelie Gustafsson Maistedt, grundare The Common Closets

Emelie Gustafsson Maistedt har alltid haft en fallenhet för mode. Trots att hon började plugga juridik vid Handelshögskolan i Göteborg var det ändå intresset för mode som tog över till slut. Hon hamnade i London och studier i Fashion Business vid Istituto Marangoni i London. Där blev det ännu mer kännbart vad det innebar att alltid sukta efter de senaste modevarumärkena. Inget för en student från Göteborg.

– Mina studiekamrater hade alltid nya, trendiga klädesplagg, skor och väskor. De hade också enorma garderober med kläder för flera hundra tusen kronor. En helt annan värld än den jag levde i. Det var då jag kom på idén med att de borda hyra ut sina kläder. Inte för att de behövde pengarna, men för att sådana som jag skulle kunna få tillgång till dem också, säger Emelie.


Snabb utveckling

Det här är nu sex år sedan, när delningsekonomin var i sin linda, och istället för att förverkliga idén direkt, flyttade Emelie tillbaka till Sverige startade ett annat bolag utanför modebranschen. Snart gick dock flytten till Stockholm där hon var med och byggde upp Afounds Marketplace. Hon fick snart en djupare förståelse för hur mode- och retailbranschen samt olika e-handelsplattformar fungerar och efter tre år hos Afound bad Åhléns henne vara med och att starta igång deras marketplacesatsning.

– Jag fick möjligheten att under några år använda min branschkunskap inom mode och även integrera tech. Jag lärde mig vilka styrkor och svagheter olika plattformar har. Samtidigt som jag trivdes så låg idén om att hyra ut kläder mellan privatpersoner och grodde.

Emelie hade vid det här laget fått in en medgrundare som jobbar inom investment banking med mångårig erfarenhet av att bedöma teknikbaserade affärsidéer utifrån kapitalanskaffning. Ett drygt år senare börjar plattformen bli klar och planen är att lansera i början av 2020.

– Det har gått väldigt fort. Det som påbörjades sent i våras är nu en färdig prototyp och vi planerar att lansera efter årsskiftet. Men vi är effektiva, vi tror på att man ska vara två personer i uppstarten av ett företag, både för att få olika perspektiv men även för att det är galet mycket att göra i början. Man gör ju allt i ett startupbolag!


Hållbarhet och kunden i fokus

The Common Closets heter tjänsten där konsumenter både ska kunna hyra andras kläder och hyra ut sina egna. Målet är att ändra människors beteenden när det kommer till klädkonsumtion. Tänk dig att din garderob är som en julgran, där du äger ett antal basplagg som inte ändras efter säsong – det som i branschtermer kallas capsule wardrobe – men den där svindyra klänningen eller väskan som du inte använder så ofta hyr du, alltså pyntet.

– Vi vill göra det fashionabelt att hyra istället för att köpa. Vi är på väg in i en tid när det inte längre är aktuellt att äga allt, utan vi hyr och lånar det vi behöver för stunden. Dessutom är hållbarhetsfrågan så kritisk nu så vi måste ändra vårt sätt att konsumera, menar Emelie.

The Common Closets bygger på en teknisk plattform som de har byggt själva för att få en så pedagogisk tjänst som möjligt. Med Emelies erfarenhet från att bygga marknadsplatser vet hon hur man bygger användarvänliga flöden. Peer-to-peer-tjänsten lanseras först på den svenska marknaden och de ser Stockholm som en bra testmarknad. Inom fem år ska de finnas i hela Europa och de menar att det är en ”Glocal” business som kan klonas till andra marknader. Hela affärsmodellen bygger på att konsumenterna bor i varandras närområde, för att minimera frakterna. Men det som fungerar i Stockholms modevärld, fungerar lika bra i Milano.


Tillväxtstöd genom BoråsINK

Nyligen anställdes en Head of Growth som ska jobba med digital marknadsföring och PR för att få plattformen att flyga med en första bas av användare. Snart utökas även teamet med en CTO. The Common Closets kom i kontakt med BoråsINK under våren genom DeFINE-projektet när det hölls en Info Day på Textile Fashion Center i Borås. Sedan de blev kunder till BoråsINK har de fått stöd i att utveckla sin affärsmodell och finansiering i form av såddlån från VGR, men inte minst en ingång till modevärlden och tillgång till ett värdefullt nätverk.

– Vi har registrerat aktiebolaget i Borås. För oss är det en kvalitetsstämpel att ha kopplingen till Borås som är Sveriges textilhuvudstad, men det är också bra att vi ”måste” åka hit emellanåt för att få tillgång till all den kompetens som finns i och runt Textile Fashion Center. Vår mission med The Common Closets är så mycket större än att bygga ett lönsamt bolag. Vi ska åstadkomma en stor förändring i en av de smutsigaste branscherna i världen och då är det ovärderligt att få det här stödet i början av vår resa!

 

Fler Nyheter från BoråsINK